سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.12.2014, 10:46


حسن روحانی رییس جمهور روز یکشنبه، ‌۱۶ آذر، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران شرکت کرد.

گزاره‌های زیر از سخنرانی روحانی است که خبرگزاری دولتی ایرنا آن را گزارش کرده است:

* دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی را که داشته یکی است و از آن راه باز نخواهد گشت. دکتر فرهادی ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود.

* وزیر جدید علوم ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم است. همان راهی که بنا بود میلی منفرد طی کند و نگذاشتند. بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی دانا آمد و بر عهده گرفت، ادامه راه برای دکتر فرجی دانا ممکن نشد، همان راهی که دکتر نجفی ادامه داد. همان راه را قرار بود دکتر احمدی ادامه دهد و همان راه را قرار بود دکتر دانش آشتیانی ادامه دهد. امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

* ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است. این جنبش فراتر از حزب و جناح و خط است. خوشحالم در دانشگاهی شانزدهم آذر امسال را حضور دارم که جزو اولین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای فعالیت مجدد این دانشگاه پرافتخار بودیم.

* جنبش دانشجویی به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه فرهنگ و سیاست است. در دهه ۱۳۳۰، حادثه ۱۶ آذر درخشش خاصی داشت. شریعت رضوی، قندچی و بزرگ نیا، دانشجویان به خون خفته پرچم حرکت دانشجویی را به اهتزاز درآوردند.

* جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است، این حرکت هم برای استقلال و ضد استعمار است، هم برای آزادی و ضد استبداد است.هم برای وطن خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم ستیزی‌هاست.

* عده‌ای بوده‌اند و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر می‌دیدند از سر نفرت روی بر می‌گرداندند. اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصرکنند.

* این جنبش ممکن است شان نزول‌هایی داشته باشد. ۱۶ آذر حوادثی دارد با شان نزول خودش، در دهه ۴۰ حوادثی دارد با شرایط خودش اما اساس جنبش دانشجویی یک حرکت مستمر هست، وجود دارد و خواهد داشت.

* جنبش دانشجویی یعنی حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دورانی مشخص، حزب ممکن است امتداد داشته باشد، عده‌ای اعضای یک حزب باشند و تا آخر عمر هم عضو آن حزب باشند اما دانشجو بودن به مفهوم عضویت در یک دانشگاه به عنوان کسی که دانش می‌آموزد، دوره‌ای دارد و یکی از دلایل زنده بودن حرکت دانشجویی محدودیت همین دوران است.

* شما وقتی در دوران خاصی فعالیتی را شروع می‌کنید و می‌دانید آمدی دارد، قدر آن دوران را بهتر می‌دانید تا کسی که وارد صحنه‌ای شود و بداند که برای آن پایانی نیست. جنبش دانشجویی علاوه بر این که از لحاظ حضور افراد دوران مشخصی دارد اما از لحاظ پیوستگی حرکت، حرکتی دائم است.

* همه دانشجویان همان خط وهمان راه را دنبال کردند. در نهضت اسلامی همه جا دانشگاه جزو پیشتازان حرکت بود.

* از سال ۴۲ دانشگاه حضور داشت و فعال بود، همان زمانی که بزرگانی از روحانیت و بزرگانی از دانشگاه همچون مهندس بازرگان به زندان رفتند.

* همان دورانی که در حوزه‌های علمیه، مساجد و منابع، سخنان انقلابی وحرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام ادامه یافت در دانشگاه هم امثال طالقانی‌ها - شریعتی‌ها، مطهری‌ها ، بهشتی‌ها، مفتح‌ها به صحنه آمدند و سخن گفتند و در برابر استبداد وحامیان خارجیان آنها و استعمار و مزدوران داخلی آنها ایستادگی و مقاومت کردند.

* دانشجو و دانشگاه را در نهضت اسلامی، تثبیت انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند. آن همه اساتید و دانشجویانی که به جبهه آمدند، در جبهه بودند، شهید شدند، جانباز شدند، آزاده و یا ایثارگر شدند خدمت کردند و جهاد کردند و بازگشتند؛ امروز بار مسوولیت بخشی از اداره کشور یا جامعه برعهده دارند.

* ما در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم؛ در این شرایط خاص دانشجو باید پیشتاز باشد، البته که قبول دارم دانشجو باید منتقد باشد باید دیده بان و ناظر باشد، دانشجو باید نظارت کند، اگر هم دانشجو را نگذاشتند جایی انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. بنابراین چون فعلا دیواردولت از همه دیوارها کوتاه تر است و هر کس به مناسبتی از گوجه فرنگی گرفته تا انر‍ژی هسته‌ای نقدش را به دولت روا می‌دارد.

* انتقاد، پژوهش وعلم دو روی سکه‌ای هستند که هم به پرسشگری هم به نقد وهم به پژوهش نیاز دارند.

* گرچه دانشجو وظیفه اصلی‌اش دانش پژوهی و فرا گرفتن علم و دانش، عالم و فرهیخته و نخبه شدن است اما این تنها وظیفه یک دانشجو نیست. دانشجو به دانشگاه نمی آید که از لحاظ علم و دانش پله‌های پیشرفت را طی کند؛ او می‌خواهد از لحاظ فرهنگ، احساس مسئولیت، مشارکت اجتماعی و نقادی و نقادی قدرت کند.

*  دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست؛ در پی عالم شدن است. اما دانشجو به عنوان بهترین منتقد پرنشاط از قدرت است و قدرت وحاکمیت نقد می‌خواهد.

* حاکمیت و دولت و همه آنهایی که صاحبان قدرت هستند باید به نقد افتخار کنند که بالاتر از پیامبر کسی نداریم و او در میان اصحاب و یاران نقد و اظهار نظر را آزاد گذارده بود.

* دولت به سهم خودش از نقد استقبال می‌کند و دانشجو علاوه بر مساله دانش پژوهی و یادگیری علم و دانش و رسیدن به مرتبطه کمال باید احساس مسوولیت کند.

* دانشجو باید بداند عضو این جامعه است از محیط اجتماعی داخلی و خارجی تاثیر پذیر است و اتفاقا دانشگاه جایگاه و قدرتی است که می‌تواند تاثیرگذار در جامعه، در حکومت و اداره کشور باشد.

* مگر می‌شود دانشجویی در دانشگاهی درس بخواند و فقط به فکر واحد باشد. واحدهایی که گذرانده است. و احدهایی که باید بگذراند. مدرکی که باید بگیرد. می‌شود دانشجویی در دانشگاه باشد ونسبت به مسایل مهم جامعه اش بی تفاوت باشد. می‌شود دانشجوی کشور ما نسبت به آینده وضع آب، محیط زیست و وضع انرژی در کشور یا در بخش نرم افزاری، وضع فرهنگ درکشور، وضع آسیب‌های اجتماعی در کشور بی تفاوت باشد؟ مگر شدنی است؟ مگر می‌شود ما در یک جامعه‌ای زندگی کنیم و نسبت به مسایلی که سرنوشت خودمان، خانواده مان، ملت مان، جامعه مان و منطقه مان را تحت تاثیر می‌گذارد بی تفاوت باشیم.

* نمی خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است. حزب کار دیگری می‌کند. ممکن است عده‌ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی یک حزبی باشند آن بحث دیگری است اما اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست.

* اما در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجوی ما باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد. باید صاحب نظر باشد. باید دارای انجمن‌های علمی و فرهنگی باشد. باید نسبت به مسایل داخلی و خارجی خودش بتواند به خوبی بفهمد و بتواند نقد و اظهار نظر کند.

* در انقلاب اسلامی حاکمیت ملی به عنوان یک ارزش بزرگ انقلابی و ملی است. در انقلاب اسلامی ما مردم سالاری به عنوان یک اصل بزرگ و حقوق اساسی است.

* در کشور ما صندوق رای به عنوان مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است. ما نمی توانیم این حقوق اساسی را کنار بگذاریم. باید از این حقوق اساسی مان حراست و صیانت کنیم و نگه داریم. دیگر در دنیایی نیستیم بگوییم کاری به مردم نداریم. افکار عمومی به ما ارتباطی ندارد. قضاوت عمومی به ما ارتباط ندارد.

* اگر من می‌خواهم مسوولی را تعیین کنم نسبت به دانشگاه به نظر دانشگاه چه کار دارم. وزیری را بر می‌گزینم با صاحبان نفوذ هم سر و سری خواهم داشت و رای اعتمادی می‌گیریم و او هم بر مسند قدرت می‌نشیند که مبنای این دولت این چنین نیست.

* مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم. من بسیار خوشحالم در این رفتار و آمدها، رای اعتمادها یک نظرسنجی بسیار خوبی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و آن نظرسنجی تایید کرد راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تایید اساتید و دانشجویان است.

* عهد ما با شما شکستنی نیست. امروز در راهی هستیم که باید به هم کمک کنیم، برای حل معضلات داخلی و خارجی باید دست به دست هم دهیم، اگر مسایلی در داخل کشور داریم چه کسی باید حل کند؟

* البته در بخش اقتصاد، اساتید دانشگاه چه از طریق بیان حضوری، چه از طریق نامه و ایمیل، نظرات خودشان را درباره تورم و رکود به دولت ومسوولان اعلام کردند، من از همه تشکر می‌کنم، من دلم می‌خواهد دانشگاه‌ها بیش از آن چه که تا امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند، اعلام نظر کنند، نقد دلسوزانه داشته باشند و راه حل ارایه کنند.

* البته من صبح در مجلس شورای اسلامی در نطق تقدیم بودجه سال ۹۴ بر این نکته تاکید کردم که وقتی پارسال بودجه را تقدیم می‌کردم در مجلس اعلام کردم که پایان سال، تورم ما به 35 درصد خواهد رسید ودر سال بعد به دنبال تورم 25 درصدی هستیم، برخی توسط نامه و یا حضوری آمدند به من نقد کردند و گفتند چرا قول دادی؟ شدنی نیست امکان ندارد بتوانیم در عرض چند ماه تورم را به 35 و در سال بعد به 25 درصد برسانیم.

* اما به همت کارشناسان، به کمک مردم، به خاطر اعتماد مردم بر دولت، بزرگترین سرمایه‌ای که دولت دارد، اعتماد مردم به دولت است، اعتماد شما جوانان، دانشجویان و دانشگاه‌ها، سرمایه ما اعتماد شماست، بر مبنای آن اعتماد است که وقتی می‌گوییم تورم ۳۵ درصد، انتظارات تورمی هم بر همان مبنا شکل می‌گیرد.

* بر مبنای همان اعتماد است که وقتی ما می‌گوییم در سال 94تورم را به ۲۵ درصد می‌رسانیم، بر همان مبنا انتظارات تورمی شکل می‌گیرد. خوشبختانه پارسال توانستیم به وعده مان وفا کنیم و تورم را به کمتر از ۳۵ درصد رساندیم و امسال هم الحمدلله در همین جای سال که هستیم از هدفی که برای پایان سال که گفته بودیم ۲۵ درصد به مراتب پیشتر هستیم و امروز تورم بین ۱۷ و ۱۸ درصد است.

* بنابراین کار دولت در بخش اقتصاد، در بخش سیاست خارجی و در بخش مسایل اجتماعی، درست است یکی از عزیزان از هوای تهران وکلانشهرها نقد کردند و نقدش درست است، من از همین جا به وزرای مربوطه می‌گویم کل مطالبی که امروز این جا بیان شد، نقد شد بررسی کنید و نتیجه را به من گزارش دهید که هر چه شدنی است ما انجام دهیم.

* در همه زمینه‌ها، قدم‌های بلندی را با همت و کمک شما برداشته‌ایم. در سیاست خارجی هم همچنین، امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و در میان سیاستمداران دنیا با چند سال پیش، زمین تا آسمان متفاوت است.

* مردم سراسر جهان نسبت به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند و شما می‌بینید که هتل‌های ما که درسال ۹۱ خالی بود و در ۹۲ تا حدی رونق پیدا کرده بود، در سال 93، هیچ هتل قابل ذکری در سراسر کشور مخصوصا در مناطق گردشگری تا تابستان سال آینده هم رزرو شده است، این به معنای اشتیاق جهان برای آمدن به کشور است.

* صدها و هزاران شرکت، امروز منتظر شرایط آینده‌ای هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را از لحاظ سرمایه گذاری و سرمایه‌های مورد نظر تامین کنند، حالا اقلیتی داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند آن‌ها هم ان شاء الله از منافع زودگذرشان بگذرند، سیاست خارجی ما هرچه موفق باشد به نفع مردم و ثبات کشور است.

* آن‌هایی که امروز مسوولیت سیاست خارجی را برعهده دارند، از رییس دولت گرفته تا وزیر امورخارجه و کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره‌هایی هستند که سوابقشان در انقلاب، برخی از آن‌ها مربوط به روزهای اول انقلاب است.

* یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاریم، نمی خواهد این قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل نگران باشند.

* ما همه باید در ارزش‌ها اجماع نظر پیدا کنیم، نظر مشترک پیدا کنیم، امروز دنیا باور دارد، قبلا هم این جور بوده قاعدتا دنیا باور نمی‌کرده اما امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما جدی، منطقی و رو به جلو است و هیچ کسی در این تردید ندارد.

* امروز دنیا قبول دارد که جمهوری اسلامی ایران مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است ، امروز همه قبول دارند که جمهوری اسلامی ایران ضد خشونت و افراطی گری است و اگر نبود، چطور اعلام جمهوری اسلامی ایران برای جهان عاری از خشونت و افراطی گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اتفاق آرا و با مخالفت فقط دو سه کشور مثل آمریکا و اسرائیل به تصویب جهانی می‌رسد.

* قولی که این دولت در همه زمینه‌ها به مردم داده به قولش پایبند است، هرکجا که منافع ملی، مصالح ملی، امنیت ملی و حقوق ملت ما در پیش باشد و بدانیم راهی که می‌رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است نه از انتقاد و نه از تخریب می‌ترسیم و نه از فریاد و سر وصدایی باک داریم.

* راهی که ما گفته‌ایم، ما همانیم و همان خواهیم بود، منتهی برای این که ما بتوانیم به پیروزی به اهدافمان برسیم که اهداف ما وشما یکی است، اهداف دولت و دانشگاه، اهداف جامعه و دانشگاه یکی است نیاز به همفکری داریم، باید دست به دست هم دهیم و من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و در جایی که تشخیص می‌دهید راه دولت درست است حمایت کنید، بدون حمایت و نقد شما نمی توانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست پیدا کنیم.

* یک بار دیگر روز پر افتخار دانشجو را به همه شما تبریک می‌گویم. از تلاش دکتر‌هاشمی و دکتر فرهادی برای ادامه راهی که مطالبه و خواست مردم است، تشکر، سپاسگزاری و قدردانی می‌کنم.

شروح سخنان نمایندگان تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی در مراسم روز دانشجو

دانشگاه علوم پزشکی ایران امسال برای نخستین بار به عنوان یک دانشگاه علوم پزشکی ایران میزبان مراسم روز دانشجو بود. مراسمی که با حضور دکتر روحانی رییس‌جمهور و جمعی از مسئولان و جامعه دانشگاهی برگزار شد و طی آن روحانی تاکید کرد که به قولی که به مردم در همه زمینه‌ها دادم پایبندم.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر هادی میراسماعیلی در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: سلام مرا از طرف هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی که پس از 20 سال در دولت تدبیر و امید حیات مجدد یافت، بپذیرید.

وی ادامه داد: من از طرف جامعه پزشکی از دکتر روحانی و دکتر هاشمی تشکر می‌کنم که سلامت را در اولویت‌های خود قرار دادند و موفقیت دکتر فرهادی را تبریک عرض می‌کنم.

برای اصلاح جنبه‌های زندگی تا کمال انسانی هیچ راهی برتر از فرهنگ و هنر نیست

در ادامه مراسم عضو کانون‌های فرهنگی هنری دانشگاه با بیان اینکه پس از ۲۰ سال شاهد حضور رئیس جمهور در جمع دانشجویان علوم پزشکی هستیم گفت: چرا فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان برای انجام ساده ترین فعالیت‌ها با کمبود بودجه مواجه است.

سینا توکلی ادامه داد: چرا نباید دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور جداگانه دارای بودجه‌های فرهنگی باشند. مشکلات در حوزه کانون‌های دانشجویی کم نیست. اما روز 16 آذر روز نالیدن نیست بلکه روز به پا خواستن است.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح جنبه‌های زندگی تا کمال انسانی هیچ راهی برتر از فرهنگ و هنر نیست، افزود: باید دغدغه‌های اصلی جامعه را مورد توجه خود قرار دهیم. مانند خشونت. ما آخرین بار چه زمانی بدون بهانه به یکدیگر قول دادیم اما صورت جامعه ایرانی دارد از اسید می‌سوزد.

وی در ادامه به مشکلات دیگری اشاره کرد و گفت: همچنین مسائل زیادی در زمینه محیط زیست، آلودگی هوا، افزایش میزان کویر در کشور وجود دارد و باید به این نکته هم توجه کنیم که کشور در شیب سرطان افتاده است.

درخواست حمایت از رئیس جمهور برای توسعه فعالیت دانشجویان عضو هلال احمر

پوران شفیعی عضو کانون‌های اجتماعی خیریه نیز بااشاره به فعالیت‌های سازمان هلال احمر گفت: ۳۳۰ دانشجو به صورت داوطلبانه عضو هلال احمر شده‌اند. یاری رسانی به مناطق محروم، تلاش در جهت حفظ محیط زیست، کمک به بیماران صعب العلاج و غیره از وظایف و اهداف ما است.

وی با بیان اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است، گفت: اعضای کانون دانشجویی هلال احمر داوطلبانه برای رفع هرگونه مشکلی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: من دانشجوی اهل سنت هستم و افتخار می‌کنم که دوشادوش دانشجویان دیگر برای خدمت به کشورم تلاش می‌کنم. ما از رئیس جمهور تقاضا داریم حرکت دانشجویان عضو هلال احمر را یاری نموده و امکان حضور نمایندگان ما در مجامع بین المللی را فراهم کند.

شهرام شیرمحمدی عضو انجمن‌های علمی دانشجویان به جمعیت ۶۰۰۰ نفری این دانشجویان اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف انجمن‌های علمی تقویت بنیه دانشجویان در چرخه تربیت نیروی علمی متخصص است.

وی با اشاره به کمبود بودجه برای فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: معاونت تحقیقات و فناوری سالانه بر اساس نرخ رشد انجمن‌های علمی بودجه‌ای به آنها تخصیص می‌داد اما اکنون این خانواده بزرگ با حذف بودجه مواجه شده است.

مشکلات موجود نشریات دانشجویی برازنده دولتی که رئیس جمهور آن اهل قلم است، نیست

حسین ابیانه عضو نشریات فعال دانشجویان که نماینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بود گفت: خوشحالم که برای اولین بار جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری دانشگاه آزاد فرصت گفتگو با رئیس جمهور را پیدا کرد.

حسین ابیانه ادامه داد: من از تدابیر آقای هاشمی رفسنجانی، دکتر فرجی دانا، ‌دکتر میر زاده و غیره تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه گفته بودند برخی دانشجو را تهدید می‌دانند نه فرصت، گفت: دولت شما برخواسته از مطالبات اشخاصی است که ازمسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در هشت سال گذشته ناامید بودند.

عضو نشریات فعال دانشجویی ادامه داد: علیرغم همه تلاش‌های دولت یازدهم هنوز باقیمانده سیستم مدیریت سابق که دانشجو را تهدید می‌دانستند کنترل را در دست دارند. هنوز نشریات برای اخذ مجوز باید فرایند پیچیده‌ای را طی کنند. همچنین مشکلات دیگری مانند یارانه پرداخت نشده نشریات وجود دارد که این مسائل برازنده دولتی که رئیس جمهور آن اهل قلم است، نیست.

ابیانه با بیان اینکه دولت درگیر مسائل اقتصادی و سیاست خارجی است، گفت: در این میان برخی به فکر فاصله انداختن بین دولت و قشر جوان هستند. ضعف رسانه‌ای دولت هم این امر را تشدید کرده است. لطفا مدیرانی که در راستای اهداف شما عمل نمی‌کنند چه اصلاح طلب باشند چه اصولگرا تغییر بدهید و نشان دهید که جامعه دانشگاهی به اندازه اقتصاد و سیاست خارجی اولویت دارند.

این دانشجو در پایان گفت: من به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه آزاد از شما دعوت می‌کنم در مراسم بعدی در این دانشگاه حضور بفرمایید.

پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی مبتنی بر نیاز کشور باشد

وحید کریمی عضو شوراهای صنفی دانشگاه‌ها پشت تریبون آمده و گفت:‌دکتر روحانی اگرچه در بین عامه مردم امید را زنده کردید اما در بین دانشجویان چطور؟

وی ادامه داد: امید در بین دانشجویان هنگامی که می‌بینم با در دست داشتن مدرک، کار مناسب پیدا نمی‌کنند و مسائلی مانند پرونده‌های منزجر کننده بورسیه‌های غیر قانونی وجود دارد، کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی بی انگیزگی دانشجویان بیکاری فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری است افزود: خواهش من این است که پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی مبتنی بر نیاز کشور باشد تا فرار مغزها صورت نگیرد.

عضو شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در پایان گفت: من از دکتر فرجی‌دانا وزیر علوم سابق و سرپرست این وزارتخانه سپاسگزارم که جو امنیتی را از دانشگاه‌ها گرفتند و از وزیر جدید هم می‌خواهیم همین امر را ادامه دهند.

سرانه ورزشی برای هر دانشجو کمتر از یک متر است

روح الله طالبی برنده المپیاد ورزشی رشته تکواندو نیز با بیان اینکه ورزش یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و بیماریهاست، گفت: دانشجو موتور محرک جامعه است و اگر جو دانشجویان شاداب باشد این شادابی در جامعه هم ایجاد خواهد شد و این امر میسر نمی‌شود مگر با فعالیت‌های بدنی.

روح الله طالبی به کمبود سرانه فضاهای ورزشی اشاره کرد و گفت: آقای رئیس جمهور آیا می‌دانید سرانه ورزشی برای هر دانشجو کمتر از یک متر است و این خود دلیلی برای بی تحرکی دانشجویان مخصوصا بانوان که نیاز به فضای سرپوشیده دارند، است.

وی در پایان گفت: لطفا با اختصاص بودجه مناسب و بکارگیری تدابیر لازم مانند قرار دادن ادارات کل تربیت بدنی زیر نظر روسای دانشگاه، این مشکلات را رفع کنید.

تنگ نظری عده‌ای باعث کمرنگ شدن جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها شده است

بشیر معتمدی نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز گفت: دانشجو دو چهره دارد یک چهره آن رو به گذشته و پندگیری از تجارب است و چهره دیگر رو به آینده برای رقم زدن تحولات است.

وی با اشاره به شکل گیری جهاددانشگاهی اظهار کرد: شکل گیری جهاددانشگاهی بعد از انقلاب به عنوان بزرگترین نهاد علم و فرهنگی بدون وابستگی به دولت اقدام قابل توجهی است. این سازمان رابطی برای پرورش استعداد جوانان است و اقداماتی در این زمینه انجام داده است. شکل گیری خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ مناظرات دانشجویی و غیره از جمله این اقدامات است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای نظام تربیت نیروهای خوش فکر است گفت: چند مشکل در این زمینه وجود دارد یکی از این مشکلات ایجاد فضای امنیتی بوده که به محیط جهاددانشگاهی هم سرایت کرده است. فعالیت دانشجویان باید فارغ از هر نگاه سیاسی انجام شود.

نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی ادامه داد: تنگ نظری عده‌ای باعث کمرنگ شدن جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها شده است. خواسته من این است که امکان حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها را فراهم کنید.

معتمدی افزود: در ابتدای روی کار آمدن دولت مجبور به بکارگیری مدیران با تجربه شد اما اکنون این انتظار می‌رود که در قسمت‌های دیگر از مدیران جوان استفاده کند.

اشتراک ردیف بودجه‌ای فرهنگی و قرآنی سبب نادیده گرفتن اولویت‌های قرآنی می‌شود

یاسمن حبیب زاده عضو کانون‌های قرآن و عترت نیز گفت:‌ با وجود حضور چندین ساله کانون‌های عترت هنوز توجه ویژه‌ای از جانب مسئولان به این کانون‌ها نشده است.

وی به مشکل کمبود بودجه این کانون‌ها اشاره کرد و گفت: اشتراک ردیف بودجه‌ای مسائل فرهنگی و قرآنی در بسیاری از موارد سبب نادیده گرفتن اولویت‌های قرآنی می‌شود و ما خواستار تفکیک این بودجه هستیم.


********

حاشیه‌های حضور روحانی در دانشگاه

منبع: کلمه

* امروز دانشجویان از ابتدای برنامه با شعار «روحانی زنده باد، موسوی پاینده باد» به استقبال رئیس جمهور رفتند و با شعار «هزار روز گذشته، موسوی برنگشته» و «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه» او را وادار کردند که با دیگر با رای دهندگان به خود تجدید پیمان کند و بگوید: من به همه وعده هایم پایبندم.

* شعارهای «یا حسین، میرحسین» دانشجویان که وقتی با فریادهای «مرگ بر موسوی» از سوی یک اقلیت چند نفره رو به رو شد، این واکنش حسن روحانی را به دنبال داشت که «عده‌ای تازه به دوران رسیده لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.»

* حجم شعارهای دانشجویان حاضر در مراسم به حدی بود که رادیوی جمهوری اسلامی که به پخش زنده مراسم می پرداخت، چند بار مجبور شد صدا را قطع کند.

* از دیگر شعارهای دانشجویان در این مراسم می توان به «روحانی زنده باد، خاتمی پاینده باد»، «درود بر خاتمی، سلام بر روحانی»، «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» و نیز شعارهایی در حمایت از حسن روحانی اشاره کرد.

 

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024