پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.12.2014, 20:32

بیانیه کانون نویسندگان ایران


بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت شانزدهمین سالگرد قتل‌ها‌ی سیاسی زنجیره‌ا‌ی و گرامی‌داشت یاد محمد مختار‌ی و محمدجعفر پوینده

مردم ایران!
شانزده سال پیش، در آذرماه سال ۱۳۷۷ جنایت‌ی سازمان یافته و هولناک در کشور ما رخ داد که طی آن چندین انسان آزاده و روشنفکر به وحشیانه‌ترین شیوه به قتل رسیدند. شمار‌ی از اعضا‌ی کانون نویسندگان ایران، از جمله محمد مختار‌ی و محمدجعفر پوینده، در میان جان باخته‌گان بودند. قربانیان آن جنایت ددمنشانه گناه‌ی جز دفاع از حقوق مردم و بیان عقاید خود نداشتند.

آمران و عاملان آن جنایت اما تاریک اندیشان‌ی بودند که حقوق مردم و آزاد‌ی اندیشه و بیان در قاموس‌شان معنایی نداشت. چنانکه چند‌ی بعد روشن شد، آن‌ها با تکیه بر قدرت سیاسی، قصد امحا‌ی فیزیکی مخالفان عقیدتی و سیاسی خود را در ابعاد‌ی بسیار گسترده‌تر از آنچه رخ داد داشتند. دریغا که پرونده‌ی قتل‌ها‌ی سیاسی زنجیره‌ا‌ی هیچگاه به روشنی در برابر مردم گشوده نشد تا همگان دریابند که وقوع چنین فجایعی، ریشه در کدام تفکر و کدام محافل قدرت دارد.

یاران هم‌قلم ما، محمد مختار‌ی و محمد جعفر پوینده، نویسندگانی توانا و آزاد اندیش بودند که بخش‌ی عمده از زندگی کوتاه و پربار خود را در راه مبارزه با جهل و استبداد سپر‌ی کردند و سرانجام جان گرامی خود را در راه دفاع از آزاد‌ی اندیشه و بیان از دست دادند. میراث آن‌ها برا‌ی ما، علاوه بر ده‌ها اثر گرانقدر در زمینه‌ی شعر، ترجمه، پژوهش و مقالات انتقاد‌ی و روشنگرانه، بار امانتی است که بر دوش ما نهاده‌اند؛ بار امانتی که در کوتاه‌ترین کلام همانا دفاع از آزاد‌ی اندیشه و بیان، بی هیچ حصر و استثنا است.

کانون نویسندگان ایران، همچون سالیان گذشته، از خواست برحق ِ خانواده‌ها‌ی قربانیان قتل ها‌ی سیاسی زنجیره‌ا‌ی مبنی بر محاکمه‌ی علنی آمران و عاملان این جنایت حمایت می‌کند. ما خواستار تامین امنیت، آزاد‌ی‌ها‌ی مدنی و حقوق شهروند‌ی برا‌ی همگان، لغو سانسور، آزاد‌ی مطبوعات و رسانه‌ها و آزاد‌ی کلیه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم.

در شانزدهمین سالگرد قتل‌ها‌ی سیاسی زنجیره‌ای، روز جمعه ۱۴ آذرماه، ساعت ۳ بعد از ظهر، بر مزار محمد مختار‌ی و محمدجعفر پوینده واقع در گورستان امامزاده طاهر، گرد هم می‌آییم و یاد آنان را گرامی می‌داریم.

کانون نویسندگان ایران - ۱۱ آذر ۱۳۹۳



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024