پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 9:55


کانون نویسندگان ایران، با برنامه‌ریزی کمیسیون فرهنگی کانون، عصر جمعه سی‌ام آبان‌ماه ۱۳۹۳ مراسم بزرگ‌داشتی برای بانوی شاعر، زنده‌یاد سیمین‌ بهبهانی، در تهران برگزار كرد. این مراسم با استقبال بسیاری از اعضای کانون نویسندگان ایران و طیف‌های گوناگون هنرمندان، نویسندگان، شاعران، مترجمان و دوست داران سیمین روبه‌رو شد. مجری‌گری این برنامه را منیژه گازرانی بر عهده داشت.

سرآغاز برنامه پخش پاره‌ای از شعرخوانی ضبط‌شده‌ی سیمین بهبهانی با صدای شاعر بود و سپس دکتر محمدرضا باطنی، زبان‌شناس برجسته و از اعضای قدیمی کانون نویسندگان ایران، به سخنرانی درباره‌ی شعر سیمین پرداخت و با خواندن مقاله‌ای در حوزه زبانشناسی ویژگی‌هایی از شعر او را برشمرد.

پس از دکتر باطنی، از رضا خندان (مهابادی) عضو هیئت دبیران کانون دعوت شد تا بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت سیمین بهبهانی را بخواند.

وی پیش از قرائت بیانیه، با تكذیب شایعه‌ی تحریم مراسم تشییع و تدفین سیمین بهبهانی از سوی کانون نویسندگان ایران، توضیحاتی روشنگرانه ارائه داد. او بار دیگر خاطرنشان کرد كه نظر شخصی اعضای كانون (از جمله اعضای هیئت دبیران کانون) بازگوکننده‌ی نظر کانون نویسندگان ایران نیست؛ و کانون دیدگاه‌های خود را صرفاً از طریق بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی منتشر می‌کند كه مُهر کانون نویسندگان ایران را دارد.

در ادامه‌ی برنامه شیوا دولت‌آبادی، روانشناس و از دوستان سیمین بهبهانی، با سخنانی پُراحساس به بخشی از وجوه شخصیتی و خاطراتی از آن زنده‌یاد پرداخت. سپس ایرج کابلی، پژوهش‌گر و از اعضای کانون نویسندگان ایران، درباره‌ی سیمین بهبهانی سخن گفت و با اشاره به ویژگی‌هایی از شعر سیمین نوآوری‌های او را بررسی كرد.

سخنران بعدی علی ثباتی بود که در مطالب خود به نکاتی پیرامون شعر متعهد و شعر غیرمتعهد اشاره داشت.

سخنران پایانی برنامه اکبر معصوم‌بیگی، مترجم و از اعضای پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران بود که در آغاز با اشاره به قرار داشتن در آستانه‌ی آذرماه، یاد اعضای جان باخته‌ی کانون را گرامی داشت و سپس از ویژگی‌های شخصیتی و مبارزاتی زنده‌یاد سیمین بهبهانی یاد کرد.

او با اشاره به بندی از منشور كانون كه مربوط به سانسورستیزی و تحقق آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان است، این بند را مهم‌ترین آرمان کانون خواند و بر آگاهی و تعهد سرسختانه‌ی زنده‌یاد سیمین بهبهانی نسبت به این هدف والای کانون نویسندگان ایران پای فشرد.

ادامه‌ی برنامه به شعرخوانی اختصاص داشت كه در این بخش علیرضا آدینه، رویا تفتی، فرخنده حاجی‌زاده، رضا حیرانی، فرشته ساری، حسین صفاری‌دوست، علیرضا‌ عباسی، محمود معتقدی و حافظ موسوی به شعرخوانی پرداختند.

پایان‌بخش برنامه علی بهبهانی، فرزند زنده‌یاد سیمین بهبهانی بود كه در سخنان کوتاهی از حاضران در جلسه و کانون نویسندگان ایران برای برگزاری مراسم سپاس‌گزاری کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024