جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.11.2014, 19:08


منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که احتمالا مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تا مارس آینده (اسفند - فروردین) تمدید می‌شود.

به گزارش عصرایران، رویترز نوشت: منابع آگاه دست یابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در مهلت تعیین شده را بعید دانستند و گفته‌اند به احتمال زیاد مذاکرات هسته‌ای تمدید می‌شود.

ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق جامع و نهایی بر سر مسئله هسته‌ای تهران هستند. دو طرف قبل از این مهلت ۴ ماهه‌ای را برای دست یابی به وافق تعیین کرده‌اند که این مهلت در روز ۳ آذر ماه آینده به پایان می‌رسد.

مقامات غربی و ایرانی به رویترز گفته‌اند که دو طرف به توافق موقت دیگری اکتفا خواهند کرد که بر کاهش محدود تحریم‌ها علیه ایران تاکید دارد تا بتوانند در چند ماه آینده برای حل اختلافات خود گام بردارند.

یک مقام غربی هم اظهار داشت: ممکن است چارچوب توافق نهایی را در روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر) ببینیم اما احتمالا خود توافق را نمی‌بینیم.

یک مقام ارشد ایرانی هم گفت: به احتمال زیاد به توافقی شبیه توافق ژنو دست می‌یابیم که نسبت به آن، مفصل‌تر است.

برخی دیپلمات‌ها هم گفته‌اند که صرف تمدید مذاکرات، امکان پذیر است. یک مقام ارشد ایرانی هم اظهار داشت مذاکرات میان ایران و ۱+۵ تا ماه مارس آینده تمدید می‌شود.

مسؤولان غربی و ایرانی همچنین گفتند که شکست مذاکرات بعید است زیرا دو طرف خواهان پایان یافتن این نزاع ۱۲ ساله است.

رویترز ادامه داد: نقاط اختلافی باقیمانده در مذاکرات شامل تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران می‌تواند بعد از توافق جامع داشته باشد و دوره زمانی برداشتن تحریم‌ها علیه صادرات نفت، بانک و بیمه ایران است.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌گویند که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران نباید بیش از چند هزار دستگاه باشد اما ایران خواهان تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای فعال در توافق جامع و نهایی است.

ایران هم اکنون حدود ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ است که حدود ۱۰ هزار دستگاه آن فعال هستند.

همچنین از دیگر ایده‌های مطرح در مذاکرات، انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به روسیه برای ذخیره سازی است.

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت: بخش اعظم پیوست‌های فنی توافقنامه، تکمیل شده‌اند و دیپلمات‌های ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون در حال کار بر روی سند سیاسی توافق هستند.

یک مقام اروپایی هم گفت ایران از تاثیرپذیری دولت آمریکا از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در زمینه دست یابی به توافق هسته‌ای نگران است.

هم اکنون جمهوری خواهان کنترل کامل کنگره را در دست گرفته‌اند. پیش بینی می‌شود آن‌ها شیوه جدی تری را در برابر ایران در پیش می‌گیرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024