جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.10.2014, 21:03

در مراسم دومین سالگرد کشته‌شدن ستار بهشتی عنوان شد


در مراسم دومین سالگرد کشته‌شدن ستار بهشتی عنوان شد
مادر ستار بهشتی: تا زنده‌ام، پیگیر پرونده فرزندم خواهم بود

مراسم دومین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی روز پنجشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۳ در منزل مادر او در رباط کریم و با حضور جمعی از فعالان مدنی برگزار شد.

ستار بهشتی- کارگر وبلاگ‌نویس- در آبان ماه ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فتا کشته شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، محمد نوری زاد، روزنامه‌نگار و فیلمساز اولین فردی بود که در مراسم دومین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی در سخنانی با انتقاد از حاکمان، از آنان خواست که پاسخگوی مطالبات مردم باشند. او با برشمردن وقایع روزهای اخیر، شناسایی و مجازات عاملان اسید پاشی‌ها را خواستار شد.

در ادامه محمد نجفی، شاعری که از شهر اراک آمده بود با تقدیم شعری به مادر ستار بهشتی، هدف خود را از پیمودن راه طولانی و شرکت در این مراسم، همراهی با جمع و بودن در کنار مادر ستار بهشتی اعلام کرد.

مصطفی بادکوبه‌ای، شاعر دیگری بود که با تقدیم شعری، از اولین مراسم سالگرد ستار بهشتی در زندان اوین سخن گفت و از اینکه در دومین سالگرد ستار بهشتی در کنار مادرش ایستاده است، ابراز خوشحالی کرد.

اکرم نقابی، مادر سعید زینالی که از سرنوشت فرزندش پس از حمله به کوی دانشگاه در تیر ۱۳۷۸ بی‌اطلاع است نیز در سخنانی با ابراز تأسف از بی‌نتیجه بودن پی گیری‌هایش گفت: «بعد از سال‌ها که از جنگ می‌گذرد، کشته شدگان در جنگ توسط بیگانگان به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند اما ۱۵ سال است که دنبال فرزندم هستم و هموطنان حتی جنازه او را به من نمی‌دهند.»

سپس سحر بهشتی، خواهر ستار بهشتی با قرائت قطعه شعری، یاد برادرش را گرامی داشت و گفت که ستار مظلومانه و زیر شکنجه کشته شد و خانواده‌اش همواره به وجود او به عنوان یک ایرانی و انسانی شجاع و آزاده افتخار می‌کند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز از غم دوری فرزندش در این دو سال با جمع حاضر سخن گفت. او از ناعادلانه بودن دادگاه «فرمایشی» برای رسیدگی به چگونه کشته شدن فرزندش انتقاد کرد و در ادامه خواهان برگزاری دادگاهی علنی و عادلانه در این خصوص شد. مادر ستار بهشتی همچنین اعلام کرد: «تا زمانی که زنده‌ام، پیگیر پرونده ستار خواهم بود و در و دیوار خانه ۴۰ متری‌ام را از عکس‌های شهدای راه آزادی پر خواهم کرد و زمانی هم که در قید حیات نباشم این منزل یادگار ستار و یادآورنده محلی خواهد بود که ستار از آنجا پرده شد.» او بار دیگر تأکید کرد که می‌خواهد خانه‌اش همچون موزه‌ای از عکس‌های آزادی خواهان باشد.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر دیگر فردی بود که در این مراسم با بیان اینکه بر اساس پرونده یک انسان به هنگام بازداشت کشته شده است، گفت که در هر جامعه‌ای کشته شدن یک انسان بی‌گناه، بزرگ‌ترین منکر است و جای این سؤال وجود دارد که چرا پس از گذشت دو سال از کشته شدن ستار بهشتی هنوز هیچ ناهی منکری علیه این ظلم آشکار، مدعی نشده است. خانم محمدی افزود: «نمایندگانی که اکنون به دنبال حمایت از ناهیان از منکر هستند، چرا تاکنون نسبت به منکرهای واضح و آشکار، چون کشته شدن ستار بهشتی، سهراب اعرابی، ندا آقا سلطان، هدی صابر، هاله سحابی و مصطفی کریم بیگی هیچ نهی و انتقادی نداشته‌اند اما اکنون برای روابط بین زن و مرد در سطح جامعه و حتی محل کار و آپارتمان، قاعده امر به معروف می‌نویسند؟»

محمد ملکی، فعال سیاسی هم در سخنانی با اشاره به وضعیت نگران کننده ایران، از موضوع اسید پاشی‌های اخیر انتقاد کرد و برخورد با این جنایت را وظیفه حاکمان دانست.

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی نیز با انتقاد از وضعیت کشور به بیان مواردی در خصوص پرونده ستار بهشتی پرداخت. از دید این وکیل دادگستری، پرونده کشته شدن ستار بهشتی از سوی دستگاه قضایی و مسئولان، مورد بررسی و قضاوت صحیح قرار نگرفته و در حق او و خانواده‌اش اجحاف شده است.

با پایان این سخنان، حاضران همراه با گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی بر مزار ستار بهشتی حاضر شده و یاد او را گرامی داشتند.

مادر یکی از کشته شدگان عاشورای سال ۱۳۸۸ که به همراه خانواده‌های کشته شدگان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و زندانیان سیاسی بر مزار ستار بهشتی حاضر شده بود، در سخنان کوتاهی گفت: «هر چند رنج بسیار می‌کشیم اما باور داریم که روزگار سخت خواهد گذشت و انسان‌های سخت همچون مادران شهدا و مادر ستار در تاریخ باقی خواهند ماند.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که در پایان مراسم رسیده بود نیز در سخنانی گفت که اگر در روند رسیدگی به پرونده‌ها وکیل حضور داشت، این اتفاق‌ها نمی‌افتاد، اگر در پرونده ستار بهشتی و سایر کشته شدگان، وکیل حضور داشت آن‌ها به این سرنوشت مبتلا نمی‌شدند.

اسماعیل مختاری، پدر محمد مختاری که در جریان حوادث پس از خرداد سال ۱۳۸۸ کشته شد - سعید و احمد منتظری، فرزندان آیت الله منتظری- ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی که در مرخصی به سر می‌برد - زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی از زندانیان سیاسی - معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی از زندانیان سیاسی- فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج‌زاده از زندانیان سیاسی- و فیروزه صابر، خواهر هدی صابر که در زندان کشته شد، از جمله افرادی بودند که در کنار دیگر فعالان مدنی به مراسم دومین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی رفته بودند تا به مادر او تسلیت بگویند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024