پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.10.2014, 10:13


رادیوفردا: مجلس عوام بریتانیا دوشنبه شب، بیست و یکم مهر، طرح به رسمیت شناختن کشور فلسطین را تصویب کرد. این طرح بلافاصله مورد انتقاد وزارت خارجه اسرائیل قرار گرفت.

این رای‌گیری پس از یک نشست و مباحثات طولانی که ساعت‌ها ادامه یافت صورت گرفت.

۲۷۴ رای موافق در برابر تنها ۱۲ رای مخالف نتیجه این رای‌گیری بود.

این طرح از سوی گراهام موریس، یکی از نمایندگان حامی فلسطینی‌ها، و با حمایت دیوید میلی‌بند، رهبر حزب مخالف کارگر، به مجلس عوام ارائه شده بود.

دیوید کامرون، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار، و اکثریت اعضای این حزب در زمان رای‌گیری از نشست بیرون رفتند.

در این مصوبه  از دولت بریتانیا خواسته شده است، فلسطین را رسماً به رسمیت بشناسد، زیرا این امر به معنای «عملی کردن اندیشه دو دولت اسرائیل و فلسطین در جوار یکدیگر است».

اما با وجود رای اکثریت حاضران در نشست به این طرح، این اقدام «نمادین» محسوب می‌شود و «الزامی» برای دولت بریتانیا در تغییر دیدگاه‌های رسمی خود در قبال مسائل اسرائیلی و فلسطینی ایجاد نمی‌کند.

آقای کامرون پیشتر گفته بود که تصویب این طرح در سیاست دولت لندن تغییری ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، وزارت امور خارجه اسرائیل از این مصوبه انتقاد کرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفارت اسرائیل در بریتانیا از این مصوبه انتقاد کرد و در بیانیه‌ای نوشت، این حرکت «پیام مشکل‌آفرینی» دارد و به تلاش‌ها برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها لطمه می‌زند.

اما دیوید گُلد، سفیر بریتانیا در تل‌آویو، روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، به رادیو اسرائیل گفت، این مصوبه مجلس عوام بریتانیا حامی «پیامی» برای اسرائیل، «به‌ویژه پس از جنگ اخیر غزه» است.

در اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رهبر جناح اپوزیسیون پارلمانی و رهبر حزب کارگر این کشور، به رسمیت شناخته شدن «کشور فلسطین» در مجلس عوام بریتانیا را «نتیجه مفلوج بودن سیاست دولت بنیامین نتانیاهو» نامید و از او به سختی انتقاد کرد.

به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در مجلس عوام بریتانیا به فاصله کوتاهی پس از اقدام مشابه از سوی دولت جدید سوئد اتفاق می‌افتد.

تحلیل‌گران در رسانه‌های اسرائیل بعید ندانسته‌اند که به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی پارلمان‌ها یا حتی دولت‌های دیگری در اروپا مورد تاسی قرار گیرد.

بخش عبری رادیو اسرائیل روز سه‌شنبه در آغاز یک برنامه سیاسی بامدادی گفت که حدود یکصد سال پیش «بیانیه لرد بالفور» در حمایت از استقلال اسرائیل به پا گرفتن اسرائیل نو کمک زیادی کرد و نخست وزیر اسرائیل خود اکنون در خیابانی در اورشلیم زندگی می‌کند که به یاد لرد بالفور نامگذاری شده، اما حال، مجلس عوام بریتانیا استقلال فلسطین را مورد شناسایی قرار می‌دهد.

لرد آرتور جیمز بالفور که وزیر خارجه بریتانیا در سال ۱۹۱۷ میلادی بود، در نامه تاریخی خود در دوم نوامبر آن سال به والتر روتچیلد، سیاستمدار و بانکدار مشهور یهودی، عضو مجلس عوام نوشته بود «موضع بریتانیای کبیر در ایجاد خانه ملی برای یهودیان، مثبت است»؛ این نامه که به «بیانیه بالفور» مشهور شد، به تقلاهای یهودیان در سطح جهانی در آن سال‌ها برای تاسیس کشور اسرائیل کمک بزرگی کرد.

سازمان آزادیبخش فلسطین روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، از مجلس عوام بریتانیا قدردانی کرد.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به شورای امنیت تهیه کرده است که در آن از اسرائیل خواسته شده تا نوامبر ۲۰۱۶ به «اشغالگری» در اراضی فلسطینی پایان دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024