سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.10.2014, 7:12


دویچه وله: مقامات آمریکایی می‌گویند ترکیه برای استفاده از پایگاه‌های هوایی این کشور از سوی نیروهای ائتلاف برای حمله به تروریست‌های “دولت اسلامی” در سوریه و عراق و نیز با آموزش مخالفان سوری در خاک این کشور چراغ سبز نشان داده است.

دولت باراک اوباما با اعمال فشار بر دولت ترکیه سرانجام موافقت مقامات این کشور را برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با شبه‌نظامیان “دولت اسلامی” در سوریه و عراق جلب کرده است. آن‌طور که مقامات نظامی آمریکا در روز یک‌شنبه (۲۰مهر، ۱۲اکتبر) گفته‌اند، مقامات ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند که نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده از پایگاه‌های هوایی این کشور، از جمله پایگاهی در فاصله ۱۰۰مایلی مرز سوریه، برای حملات هوایی به مواضع دولت اسلامی بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت اوباما تایید کرده که مقامات آنکارا با آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌روی حکومت سوریه در خاک ترکیه نیز موافقت کرده‌اند. به گفته یکی از مقامات دولت ترکیه، شمار مخالفانی که تحت پوشش این برنامه آموزشی قرار خواهند گرفت حدود ۴۰هزار نفر خواهد بود که توسط نیروهای اطلاعاتی ترکیه از میان گزینه‌های موجود انتخاب خواهند شد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا که در سفر آمریکای جنوبی به سر می‌برد، پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده خواستار دسترسی به پایگاه‌های هوایی ترکیه است تا بتواند حملات منسجمی را علیه مواضع تروریست‌های دولت اسلامی تدارک ببیند.

یکی از این پایگاه‌های کلیدی، پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه است. با توجه به حساسیت موضوع، برخی از مقامات دفاعی آمریکا به شرط افشا نشدن هویت‌شان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک بخشی از توافق صورت‌گرفته میان مقامات واشنگتن و آنکارا است.

گذشته از موضوع بهره‌گیری از پایگاه‌های هوایی و آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌روی سوری در خاک ترکیه، مسائل دیگری هم هست که آمریکایی‌ها امیدوارند بتوانند موافقت مقامات ترکیه را برای تحقق آنها جلب کنند، اما با توجه به این‌که مذاکره بر سر این مسائل همچنان در جریان است هنوز جزئیات بیشتری درباره آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

تقویت ائتلاف بر ضد دولت اسلامی با چراغ سبز ترکیه

در شرایطی که شهر کوبانی در شمال سوریه در وضعیتی بحرانی و در محاصره شبه‌نظامیان دولت اسلامی قرار گرفته، ترکیه به خاطر خودداری از مداخله مستقیم در این بحران آماج انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته است، اما حالا با نشان دادن چراغ سبز از سوی مقامات این کشور، امیدها برای گسترش همکاری‌ها پررنگ‌تر شده است. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی از عصمت ییلماز، وزیر دفاع ترکیه، به خاطر تلاش‌هایش در جهت همکاری بر ضد دولت اسلامی قدردانی کرد.

پیش‌تر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفته بود که رئیس‌جمهور آمریکا از مقامات ترکیه نخواسته که نیروهای زمینی خود را به جبهه‌های نبرد در سوریه اعزام کنند، اما معتقد است که ترکیه می‌تواند نقشی مهم و کلیدی در حل‌وفصل بحران پیش‌رو ایفا کند. «پیش‌گیری از جریان ورود افراط‌گرایان جهادی خارجی به مناطق درگیری و متوقف کردن صادرات نفت از سوی شبه‌نظامیان از مجرای ترکیه» از جمله مسائل مهمی است که بر اهمیت نقش ترکیه می‌افزاید و مقامات آمریکایی بر آن تاکید دارند.

ترکیه و برخی دیگر از هم‌پیمانان ایالات متحده خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه و نیز ایجاد منطقه حائل در بخش سوری نواحی مرزی با ترکیه‌اند. چاک هیگل گفته است که رهبران آمریکا مشغول بحث بر سر این مسائل‌اند، اما ایجاد منطقه پرواز ممنوع و منطقه حائل هنوز گزینه ارجح آنها نیست.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برآورد کرده است که تحقق این دو هدف نیازمند مشارکت صدها هواپیمای جنگنده آمریکایی است و ایجاد منطقه حائل و ایمن از حملات تروریست‌های دولت اسلامی و نیز نیروی هوایی سوریه، ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

این در حالی است که حتی با تحقق این دو هدف هم تضمینی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه وجود نخواهد داشت. با این همه، ژنرال دمپسی به این سوال که آیا ممکن است شرایطی پدید آید که این گزینه‌ها در دستور کار قرار گیرد، پاسخ مثبت داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024