جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.10.2014, 18:14


بسیاری از بانک‌های خارجی با وجود توافقنامه هسته‌ای میان تهران و گروه ۱+۵، همچنان از تعاملات بازرگانی با ایران خودداری می‌کنند.

به گزارش عصرایران، رویترز در گزارشی از لندن از نگرانی بانک‌های بزرگ خارجی از تعامل با ایران خبر داد. دلیل این موضوع، ترس بانک‌های خارجی از جریمه‌های میلیاردی آمریکاست که در صورت نقض تحریم‌های ایران گرفتار آن خواهند شد.

مدیر یک بانک ایرانی گفت: بانک‌های بین المللی از انجام تعاملات با ایران در زمینه تجارت کالا و فعالیت‌های انسان دوستانه خودداری می‌کنند زیرا می‌ترسند به دلیل نقض تحریم‌ها، در معرض جریمه کشورهای غربی قرار بگیرند.

با وجود اینکه تعاملات انسان دوستانه بانک‌های خارجی با ایران شامل انتقال دارو و کالاهای غذایی تحت تحریم نیست اما بانک‌های خارجی همچنان از ترس مجازات‌های آمریکا، از ورود به تعاملات بازرگانی به ایران خودداری می‌کنند.

«بانک خاورمیانه» مستقر در تهران بر تجارت کالاهای انسان دوستانه متمرکز است و کار خود را از نوامبر ۲۰۱۲ آغاز کرد. «پرویز عقیلی کرمانی» مدیرعامل این بانک می‌گوید بانک در انجام تعاملات خود با سختی‌هایی روبه رو است.

بانک خاورمیانه، بانک بخش خصوصی و در مالکیت سرمایه گذارانی از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی است که هر یک حداکثر سهم ۵ درصدی از بانک را در اختیار خود دارند.

اجیلی ادامه داد: انجام اقدامات آسان و ساده‌ای مانند افتتاح خط اعتباری برای واردات کالا حتی اگر کالاهای انسانی باشد با سختی‌ها و مشکلاتی روبه رو است.

وی افزود: بانک‌های بین المللی نمی‌خواهند ریسک کنند. آن‌ها شرایط ما را درک می‌کنند و می‌گویند قواعدی وجود دارد اما درآمدی که از این تعاملات نصیب ما می‌شود برای تحمل خطر چنین تعاملاتی کافی نیست. آن‌ها می‌گویند اگر اشتباهی روی دهد با جریمه‌های سنگینی روبه رو می‌شوند. این اتفاقی است که در ۹۹ درصد از سیستم بانکداری خارج از ایران روی می‌دهد.

ایران تلاش می‌کند بانک اچ اس بی‌سی را به انجام معاملات انسان دوستانه قانع کند. این در صورتی است که قبل از این، بانک این نوع قرارداد‌ها و تعاملات را به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا، تعطیل کرده بود.

مقامات آمریکایی هم می‌گویند دامنه مجوزهای صادر شده درباره صادرات مواد غذایی و کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را گسترش داده‌اند.

آن‌ها همچنین می‌گویند چیزی به نام کانال‌های انسان دوستانه را در اروپا و آسیا ایجاد کرده‌اند تا بازرگانی قانونی با ایران تسهیل شود. این کانال‌ها شامل شرکت‌های بین المللی و تعدادی بانک‌های بازرگانی است که وزارت خزانه داری آمریکا با دادوستد آن‌ها با ایران موافقت کرده است.

دولت‌های غربی از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحریم‌های شدیدی را علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌اش اعمال کردند که از جمله این اقدامات می‌توان به توقیف منابع مالی شرکت‌های ایرانی و ایجاد مانع در برابر بازرگانی و مبادله کالا و تعاملات بانکی و پولی با طرف‌های ایرانی اشاره کرد.

عقیلی اضافه کرد: تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها بر بانک‌های ایرانی در ابتدا به اندازه‌ای بد نبود که نتوان کاری کرد اما این روند روز به رود بد‌تر شد. از زمان آمدن حسن روحانی هیچ بهبودی در این وضعیت شاهد نیستیم.

بانک خاورمیانه دارای منابعی به ارزش حدود یک میلیارد دلار است. این شرکت به عنوان یک شرکت تحت تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا مطرح شده است.

هنگامی که با وزارت خزانه داری آمریکا تماس گرفته شد سخنگوی این وزارتخانه گفت بانک خاورمیانه در حکم فوریه ۲۰۱۲ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت تحریم‌های واشنگتن قرار گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024