جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.10.2014, 7:18


ایران امروز: در تظاهرات علیه بی‌تفاوتی دولت و ارتش ترکیه نسبت به پیشروی داعش در شهر کوبانی سوریه، دست کم ۱۹ تن کشته شدند. براساس گزارش خبرگزاری ترکی «دوغان» دهها نفر نیز در این حوادث زخمی شدند. درگیری کردهای ترکیه با نیروهای امنیتی این کشور که از روز گدشته در شهرهای مختلف، به‌ویژه شهرهای کردنشین آغاز شده در روز چهارشنبه (۸ اکتبر/ ۱۶ مهر) نیز ادامه یافت.

تظاهرات روز سه‌شنبه به‌طور عمده در شهرهای کردنشین در جنوب شرقی ترکیه برگزار شد. معترضان خواستار کمک به ساکنان و جنگجویان کرد کوبانی هستند که هم‌اکنون در این شهر در مقابل پیشروی نیروی‌ها داعش مقاومت می‌کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری «دوغان»، اعتراض‌ها در دیاربکر به درگیری شدید میان معترضان و پلیس منجر شد. بنا بر آخرین گزارش‌ها در این شهر ۱۰ نفر کشته شدند. ۹ نفر دیگر در دیگر شهرهای کردنشین به قتل رسیدند.

در دیاربکر یک جوان ۲۵ ساله براثر اصابت گلوله گاز اشک آور نیروهای پلیس راهی بیمارستان شد اما ساعاتی بعد جان باخت. کردهای معترض به مغازه‌ها حمله کردند و خودروهای پلیس را آتش زدند. پلیس نیز با ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور علیه آنها استفاده می‌کرد.

دولت ترکیه در ۵ منطقه مقررات منع آمدوشد شبانه اعلام کرده است. آلا افکان، وزیر کشور ترکیه تهدید کرده اگر معترضان به به خانه‌های خود بازنگردند، «پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی» در انتظار آنها خواهد بود.

در شهرهای غربی ترکیه نیز تظاهرات برگزار شد. در چند مجله استانبول درگیری‌های خشنونت‌آمیز میان متعرضان کرد و پلیس رخ داد. در این شهر معترضان با ایجاد موانع در خیابان‌ها، به سوی پلیس سنگ و بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند. معترضان یک اتوبوس را به آتش کشیدند. پلیس نیز از ماشین‌های آبپاش و گاز اشک‌آور استفاده می‌کرد. در آنکارا نیز درگیری‌هایی به‌وجود آمد.

تصاویری از درگیری در دیاربکر - تظاهراتچی‌ها با سلاح کمری به سوی پلیس شلیک می‌کنند

با وجود آنکه پارلمان ترکیه مجوز عملیات نظامی ارتش ترکیه را تصویب کرده اما دولت ترکیه تاکنون اقدامی انجام نداده است. تظاهرات روز سه شنبه در شهرهای ترکیه به دعوت «حزب دموکراتیک خلق» که یک حزب کردی است برگزار شد.

مقابله خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ترکیه علیه معترضان کرد، باردیگر آتش تنش میان دولت ترکیه و کردهای این کشور را شعله‌ور کرده است. عبدالله اوجالان رهبر زندانی کردهای ترکیه تا اواسط اکتبر به دولت ترکیه فرصت داده تا جدیت خود را در مذاکرات صلح با پ ک ک نشان دهد. مذاکرات از مدت‌ها پیش آغاز شده میان دولت ترکیه و کردها به دلیل بحران شهر کوبانی در آستانه شکست قرار گرفته است.

گزارش ایسنا:
ادامه درگیری‌ها در کوبانی

در حالی که درگیری‌ها میان گروه داعش و نیروهای کرد در شهر کوبانی سوریه شدت یافته است، ائتلاف ضد داعش به حملات خود در مناطق این شهر ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، درگیری‌ها میان اعضای داعش و نیروهای کرد در شهر کوبانی سوریه در مرز با ترکیه شدت یافته است.

این در حالیست که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خواهان اجازه دادن به نیروهای پیشمرگ برای رفتن به شهر کوبانی از طریق خاک ترکیه شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای کرد موفق شدند اعضای داعش را مجبور به عقب‌نشینی به سمت مناطق شرقی شهر کوبانی کنند و در حال حاضر این مناطق صحنه جنگ خیابانی شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها میان داعش و کردها در شهر کوبانی بیش از ۴۰۰ تن کشته شده‌اند.

در همین حال عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) اعلام کرد: جنگ علیه افراد مسلح داعش تا راندن آخرین فرد مسلح از این گروه از مناطق کردنشین ادامه خواهد یافت.

وی همچنین هشدار داد که گروه داعش مشکل بزرگی برای کشورها و تمامی دولت‌ها خواهد بود.

در همین راستا وزارت خارجه آمریکا جنگ در کوبانی را جنگی “وحشتناک” دانست و اعلام کرد شهر کوبانی نباید به دستان داعش سقوط کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص تماس‌های تلفنی اخیر میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفت: همگان رخدادهای عمومی در کوبانی و پیگیری آن به‌طور مستقیم را مساله‌ای هولناک می‌دانند. هیچ‌کس نمی‌خواهد سقوط کوبانی را ببیند و اولین هدف ما ممانعت از دستیابی گروه داعش به پناهگاه‌های امن است.

هم‌زمان جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش حملات جدیدی را به پایگاه‌های این گروه در غرب و جنوب غربی کوبانی انجام دادند که موجب عقب‌نشینی افراد مسلح داعش از برخی مناطق تحت سیطره خود شد.

به گزارش خبرنگار الجزیره، جنگنده‌های ائتلاف حملاتی را به پایگاه‌های داعش در روستای میناس در جنوب غرب کوبانی انجام دادند. همچنین این حملات موجب منهدم شدن تجهیزات نظامی اعضای داعش شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که اعضای داعش به سمت جنوب غرب کوبانی پیشروی کرده و کنترل برخی ساختمان‌ها را در این مناطق در دست گرفتند.

در همین راستا لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: کوبانی با خطرات زیادی مواجه است و ما باید تمام تلاش‌های خود را برای توقف اقدامات داعش و از بین بردن این گروه اتخاذ کنیم و ما در حال حاضر با ترکیه درخصوص این مسئله گفت‌وگو می‌کنیم.

وی گفت: تراژدی در کوبانی وجود دارد و ما باید به خاطر نجات این شهر از دست تروریست‌ها دست به اقداماتی بزنیم.

فابیوس خاطرنشان کرد که وی با مولود چاووش، همتای ترکیه‌ای خود در این خصوص گفت‌وگو کرده و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با همتای ترکیه‌ای خود جهت اتخاذ اقدامات برای دفاع از کوبانی گفت‌وگو می‌کند.

از سوی دیگر، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از جامعه جهانی خواست تا برای دفاع از شهر کوبانی اقدامات فوری اتخاذ کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024