جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.10.2014, 10:26

سازمان محیط زیست:


ایرنا - سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرد، با توجه به سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، تصمیم دیگری برای مقابله با آنچه که حکومت ایران آن را «تهاجم فرهنگی» می‌نامد، اتخاذ شود.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه (۱۰ مهر/ ۲ اکتبر ۲۰۱۴) در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام مطلب فوق، اظهار کرد: برای رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل و مصوباتی نیز داشته است.

وی افزود: بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازیت ها و تاثیر آن بر روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.

متصدی اظهار کرد: پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود.

متصدی گفت: اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به پارازیت ها کار با جدیت دنبال می شود و یک سری آزمایش ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه های مختلف و شرایط کشور است.

وی افزود: پیگیری های خود تا رسیدن به نقطه مطلوب را انجام می دهیم اما روند رو به جلو کارها نشان می دهد در آینده ای نزدیک مشکلات برطرف خواهد شد.

متصدی با بیان اینکه در موضوع پارازیت ها بحث های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و سلامت وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک به نقطه قابل قبولی برسیم تا این نگرانی هم از جامعه برطرف شود.

ابهامات پارازیت اندازی

به گزارش بی بی سی، پارازیت اندازی به منظور جلوگیری از دسترسی ایرانیان به رسانه‌های خارجی از سال‌های اول استقرار جمهوری اسلامی در ایران رایج شد اما در آن زمان، هدف اصلی این عملیات، برخی رادیوهای متعلق به گروه‌های مخالف و تعدادی از رادیوهای وابسته به کشورهای دیگر بودند.

با رواج تلویزیون‌های ماهواره‌ای، دولت ایران برای جلوگیری از دسترسی ایرانیان به این رسانه، استفاده از ماهواره را ممنوع کرد و به جمع آوری آنتن‌های ماهواره ای از خانه‌های شهروندان مبادرت وزرید. استفاده از تلویزیون ماهواره‌ای هنوز هم در ایران رسما مجاز نشده هر چند در سال‌های اخیر، کاربرد آن به سرعت گسترش یافته است.

سابقه اخلال در پخش برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای از طریق پارازیت‌اندازی عمدتا به زمان بروز تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری باز می‌گردد که با اتهام تقلب به نفع محمود احمدی نژاد، برنده این انتخابات، همراه بود. مقامات جمهوری اسلامی با مسئول دانستن رسانه‌های خارجی در بروز اعتراضات، ضمن اخراج خبرنگاران بعضی از این رسانه‌ها و محدود کردن فعالیت بعضی دیگر، مستقیما علیه شبکه‌های ماهواره‌ای وارد عمل شدند و به خصوص شبکه‌های خبری فارسی زبان مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را هدف پارازیت اندازی سنگین قرار دادند.

اگرچه کارشناسان قادر به تعیین محل ارسال پارازیت از داخل ایران بوده‌اند، اما هیچ نهاد جمهوری اسلامی رسما مسئولیت عملیات پارازیت اندازی را برعهده نگرفته هر چند چهار سال پیش، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سخنانی گفت: “ما پارازیت می‌فرستیم، آنها هم پارازیت می‌فرستند و سپس کانال‌های ما روی ماهواره‌های آنها قطع می‌شود.”

از زمان آغاز پارازیت‌اندازی، گزارش‌هایی متناقض در مورد تاثیر نامطلوب این امواج بر سلامت افرادانتشار یافته است و گاه حتی بعضی منابع حکومتی در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.

اوایل سال جاری، وزیر بهداشت گفت که گروهی متشکل از کارشناسان وزارت ارتباطات، بهداشت، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌های مربوطه در مورد تاثیر پخش پارازیت بر سلامت مردم تحقیق می‌کند و “اگر مشکلی در این راستا وجود داشته باشد، اعلام می‌کند.” هنوز گزارشی از تحقیقات این گروه انتشار نیافته و مشخص نیست بین “گروه” مورد اشاره وزیر بهداشت و “کمیته مشترک” مورد نظر سازمان حفاظت از محیط زیست چه ارتباطی وجود دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024