جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.10.2014, 6:52


روزنامه شهروند

زمانی که در شهریورماه‌ سال ٩٠ رسانه‌ها و مسئولان از اختلاس ٣‌هزار‌ میلیارد تومانی رونمایی کردند، برخی از جامعه‌شناسان پیش‌بینی کردند که در کوتاه‌مدت جو عمومی جامعه با ارقام‌ هزارمیلیاردی انس بیشتری خواهد گرفت و ارقام نجومی بعد از چندی دیگر قبح قبلی را در میان افراد جامعه نخواهند داشت. حال گویی پیش‌بینی آن جامعه‌شناسان به وقوع پیوسته است. زیرا افشای رانت‌ها و تخلفات گسترده در میان خودروسازان (عطف به گزارش تحقیق و تفحص مجلس) دیگر در میان اقشار جامعه بازخورد فراوانی نداشته است.

اما اکنون ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تخلفی دیگر در دولت دهم رونمایی کرده است؛ تخلفی که در صورت اثبات رکورد بی‌نظیر ٣‌هزار‌میلیاردتومان را با فاصله‌ای دست‌نیافتنی قوت خواهد بخشید.

او در گفت‌وگو با ایسکانیوز در مورد این موضوع گفته است: سه صراف در‌ سال ٩٠ با همکاری بانک مرکزی ٧‌هزار‌میلیاردتومان سود کرده‌اند که اکنون این رانت نسبت به پرونده سوءاستفاده مالی سه‌هزارمیلیاردتومانی اهمیت بیشتری دارد.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی با بررسی‌های صورت‌گرفته تمام اسناد و مدارک مربوط به این پرونده را تهیه کرده و گزارش آن در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان ارایه شد و هم‌اکنون نیز این پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است.

فتحی‌پور با بیان این‌که این رانت در دولت دهم انجام شده است، گفت: مسئولان دولت در زمان وقوع این رانت باید پاسخگو باشند. این خبر داغ را بگذارید کنار افشاگری محمد دهقان عضو هیأت‌رئیسه مجلس از جلسه غیرعلنی درخصوص التهابات ارز در ‌سال ٩٠.

او دراین‌باره به مهر گفته بود: «در ‌سال ٩٠ سوء‌استفاده‌هایی توسط برخی دلالان و صرافان با پشتیبانی برخی مدیران بانک مرکزی صورت گرفت و حدود ١١‌میلیارد دلار ارز به صورت غیررسمی در بازار ارز به فروش رسید، البته درآمد حاصل از این اقدام غیرقانونی به جیب دلالان رفت و این فساد در مراجع قضایی درحال پیگیری است.»

گفته‌های دو نماینده در بالا و ارقام ذکرشده توسط ایشان را بگذارید کنار اختلاس ٣‌هزارمیلیاردی. این‌جاست که به این نتیجه می‌رسیم مه‌آفرید امیرخسروی خیلی هم مرد بدی نبوده است. او تنها گوشه‌ای از فساد پنهان زیرین اقتصاد کشورمان بوده است که بنا به هزاران دلیل نادانسته، اسرارش هویدا شده و نامش در رسانه‌ها درز کرده است! درحالی‌که بالادستی‌های آن مرحوم ٣ سالی است که رکورد او را ارتقا داده‌اند.

ماجرا زمانی بیشتر افسرده‌مان می‌کند که نظرات کاربران را در ذیل خبر منتشرشده «رانت ٧‌هزارمیلیاردی ٣ صراف با پشتیبانی بانک مرکزی» مرور می‌کنیم. ناشناس نوشته است: ما که پوستمون کلفت شده از بس این اخبار رانت‌خواری رو شنیدیم. فکر کنم پوست‌کلفت‌تر هم میشیم چون هردم از این باغ بری می‌رسد. یا محمد نوشته است: مثلا این جدیدا چیکار کردن، با نرخ دلار که سود میکنن، همون راه رو هم ادامه میدن، پول بدون پشتوانه‌ام چاپ میکنن تازه آمار دروغی‌ام میدن.

اشکان هم با طعنه به دولت پیشین گفته است: فکر کنم تا هزاره چهارم میلادی این شیرین‌کاری دولت معجزه هزاره سوم ادامه داشته باشه. حال شاید بهتر درک کنید که چرا گفتیم پیش‌بینی جامعه‌شناسان در مورد بی‌اعتنایی جامعه به رانت، دزدی و ارقام ‌هزارمیلیاردی این نوع کسب و کار محقق شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024