جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.09.2014, 10:11


دویچه وله: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ که از ۱۰ روز پیش و همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز شده بود، بدون هیچگونه پیشرفت مشخصی پایان یافت. هنوز زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک برخلاف برخی ارزیابی‌های مثبت درباره امکان توافق میان ایران و گروه ۵+۱، هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای که از ۱۰ روز پیش در نیویورک و در سطوح مختلف در جریان بود، نیمه‌شب جمعه (۲۶ سپتامبر/ ۴ مهر) بدون دستیابی به هیچگونه پیشرفتی به پایان رسید.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های هر دو طرف مذاکره گزارش داد، هنوز بر سر بسیاری از مسائل اختلاف وجود دارد. این خبرگزاری نوشت، هر چند انتظار دستیابی به موفقیتی چشمگیر در مذاکرات نیویورک دور از انتظار بود، اما این امیدواری وجود داشت که در باره برخی مسائل و نقاط مورد اختلاف پیشرفت‌هایی به‌دست آید.

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه (۲۵ پستامبر/ ۳ مهر) در اظهارنظری درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای گفته بود: «در ده سال گذشته هرگز چنین به توافق نزدیک نبوده‌ایم.» اشتاین‌مایر هم‌زمان اما به این حقیقت نیز اشاره کرد که آخرین گام در این مسیر، احتمالا سخت‌ترین گام خواهد بود.

یکی از نمایندگان دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شب گذشته گفت، هنوز اختلاف‌های بزرگی وجود دارد و طرف‌های مذاکرات باید تصمیم‌های سختی بگیرند.

بیشتر بخوانید: دیپلمات‌های غربی: برای رسیدن به توافق ایران باید گام‌های بیشتری بردارد

یک دپیلمات دیگر گفت، احتمالا در هفته‌های آینده دیداری میان نمایندگان طرفین مذاکرات صورت خواهد گرفت، هر چند در مورد تاریخ و مکان این دیدار توافقی صورت نگرفته است.

دو نشستی که لغو شدند

برای روز جمعه (۲۶ سپتامبر) نشستی با شرکت وزیران خارجه ایران و گروه ۵+۱ پیش‌بینی شده بود، اما این نشست لغو شد. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته با اعلام لغو این نشست به خبرنگاران گفت، به علت عدم پیشرفت محسوس در مذاکرات هسته‌ای دیداری که احتمال می‌رفت روز جمعه در سطح وزیران برگزار شود، منتفی شد.

هم‌چنین قرار بود جان کری و جواد ظریف روز جمعه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کند، اما این دیدار نیز انجام نگرفت. دیپلمات‌های غربی در شرایط کنونی ادامه گفت‌وگو با ایران را “بی‌ثمر” می‌بینند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از تیم مذاکراتی ایران نوشت: «این مذاکرات در مجموع مفید و سازنده بوده اگرچه منجر به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در موضوعات مورد اختلاف نشد. با عنایت به مجموعه شرایط و بحث‌های فنی فشرده‌ای که تاکنون صورت گرفته است، دو طرف تصمیم گرفتند مشورت‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه در نیویورک، در اشاره به مشکلات پیش‌آمده در مذاکرات هسته‌‌ای گفت، این هفته تغییرات بسیار اندکی در دیدگاه‌های طرفین مذاکرات به‌وجود آمد. به نظر او، توافق تنها درصورتی به دست خواهد آمد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024