شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.09.2014, 20:31


برادر غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله‌ای که از تاریخ ۹ تیرماه در بازداشت موقت به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پس از ۸۶ روز بازجویی به خواهرش اتهام تبلیع علیه نظام تفهیم شده است. به گفتۀ آقای قوامی،  خواهرش غروب دوشنبه ۳۱ شهریور ماه در تماس تلفنی با خانواده‌اش از این اتهام خبر داده است. همچنین بر اساس گفته برادر این زندانی، او تا کنون اجازۀ ملاقات با وکیلش را نیافته و این هفته نیز از ملاقات با خانواده اش محروم شده است.

ایمان قوامی در مورد مستندات اتهام وارده به خواهرش به کمپین گفت: «غنچه در ملاقات هفته گذشته با خانواده گفته که اکثر سوالات بازجویش این بوده که چرا او جریان مطالبه زنان برای تماشای مسابقه والیبال در استادیوم آزادی را سازماندهی می کرده و از چه کسی و کدام کشور خط می گرفته است!»

ایمان قوامی که هفته جاری به شهر نیویورک آمده تا با حسن روحانی، رییس جمهور ایران ملاقات کند به کمپین گفت: «به اینجا آمدم تا اگر بتوانم چند دقیقه ای با آقای روحانی صحبت کنم و نگرانی‌های خودم و خانواده‌ام را منتقل کنم. خواهرم هیچ کار خلافی نکرده، فقط می‌خواسته بازی والیبال میان تیم ایران و ایتالیا را تماشا کند اما متهم به تبلیع علیه نظام شده است در حالیکه معاون آقای روحانی، خانم مولاوردی گفته بودند که رفتن خانم ها به استادیوم مشکلی ندارد. حالا چرا باید خواهرم به این دلیل متهم به تبلیغ علیه نظام  شود؟»

همچنین برادر غنچه قوامی گفت خانواده‌اش این هفته (اول مهرماه ) از ملاقات با غنچه در زندان محروم شده اند. «خانواده ام وقتی صبح امروز (سه‌شنبه اول مهرماه)  به زندان اوین برای ملاقات هفتگی رفته اند، مسولان زندان به آنها گفته اند از آنجا که پروندۀ خواهرم به دادگاه انقلاب فرستاده شده،  آنها  از این به بعد باید با دادگاه انقلاب برای ملاقات هماهنگ کنند. مادر و پدرم از صبح خیلی نگران و بی تاب هستند وحالشان خوب نیست.»

غنچه قوامی،  فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواز لندن با تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی است که اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت. او در روز سی ام خرداد ماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی در میان جمعی دیگر از بانوان حضور یافته بود. در همان روز به همراه تعدادی دیگری از بانوانی که خواستار ورود به داخل ورزشگاه برای دیدن مسابقه بودند دستگیر شد. با این حال او نیز به همراه سایر زنان بازداشت شده در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصیش از بازداشتگاه وزرا آزاد شد.

غنچه قوامی وقتی صبح روز ۹ تیرماه برای پس گرفتن لوازم شخصیش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد بدون توضیح بازداشت شد. او از آن زمان به مدت ۴۱ روز در یکی از سلول های انفرادی زندان اوین به سر می برد و پس از آن با یک زندانی دیگر در یک سلول به سر میبرد. به گزارش وب سایت کلمه، ماموران پس از دستگیری مجدد خانم قوامی و انتقال او به زندان اوین به منزلش رفته و آنجا را نیز تفتیش کردند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان در تاریخ ۲۷ خرداد ماه  با اعتراض به عدم اجازه حضور زنان در مسابقات والیبال به خبرگزاری مهر گفت که اعتراضش را به هیات دولت ابراز کرده است. او گفت: «آقای رئیس جمهور در این باره از من توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم که قبلا این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته و این زیبندۀ دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت ها و محدودیت ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایۀ اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است.» با این حال  پس از اظهارات خانم مولاوردی، اظهار نظر دیگری از سوی اعضای کابینه دولت شنیده نشد و این موضوع ظاهرا مسکوت باقی ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024