جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.09.2014, 8:02

«رابطه دوستانه با آمریکا، براندازی جمهوری اسلامی است»


اعتماد:  «دلواپسان» گربه را دم حجله کشتند؛ رییس‌جمهوری تهدید به «برکناری» شد، آن هم به خاطر دیداری که هنوز نه به بار است و نه به دار. دولتی‌ها گفته‌اند هیچ برنامه‌یی برای دیدار روحانی و اوباما در کار نیست، امریکایی‌ها هم همین حرف را زده‌اند. «کمیته صیانت از منافع ایران» اما با درخواست طرح «عدم کفایت» رییس‌جمهور از مجلسی‌ها به استقبال این دیدار غیر محتمل رفته است؛ طرحی که می‌گوید «حداقل انتظار مردم» است.

آنها یک سال پیش و درست در روز بازگشت رییس‌جمهور از نخستین سفرش به نیویورک موجودیت خود را در یک تجمع اعتراضی مقابل فرودگاه مهرآباد اعلام کردند و هفت ماه بعد از آن بانی سلسله همایش‌‌هایی در نقد سیاست خارجی دولت و توافقنامه ژنو با عنوان «دلواپسیم» شدند. بعد از یک سال، به جز آنها نمایندگان منتقد دولت هم پیشاپیش اخطارهای خود را صادر کرده‌اند تا بگویند که چندان برای اجرای پیشنهاد «کمیته صیانت از منافع ایران» بی‌میل نیستند.

علیرضا زاکانی در نطق پیش از دستور دیروز خود صراحتا نسبت به رفتار دولتی‌ها در نیویورک هشدار داده است و حمید رسایی هم در یادداشتی که سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری آن را منتشر کرده از روحانی خواسته تا مواضع خود را در قبال امریکایی‌ها «اصلاح کند.»

به همین منوال شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هم وارد گود شده و تاکید کرده هر گونه «تماس تلفنی، دیدار اتفاقی، نشست چند جانبه و دلسوزی برای مسوولان رژیم امریکا از نظر ملت ایران محکوم و غیر قابل قبول است.»
دلواپسی‌ها در خصوص دیدار حسن روحانی با همتای امریکایی خود از آنجا آغاز شد که حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره ملاقات با اوباما گفته‌ بود «فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس‌جمهور اوباما وجود ندارد. در دنیای سیاست همه‌چیز امکان‌پذیر است» و ادامه داده‌ بود: «اراده دولت من بر این است که سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم.»

همین تلاش‌های دست و پا شکسته روحانی برای پایین آوردن «سطح تخاصم و تنش» با امریکایی‌ها بود که درست یک سال پیش سنگ بنای جریان «دلواپسی» را گذاشت؛ آن هم فقط به بهانه یک تماس تلفنی ۱۵ دقیقه‌یی. «کمیته صیانت از منافع ایران» که از اردیبهشت سال جاری به عنوان بانی همایش‌های «دلواپسی» مطرح شد، درست از همان روزی که رییس‌جمهوری از سفر نیویورک به کشور بازگشت اعلام موجودیت کرد. نخستین حرکت آنها هم تجمع در مقابل فرودگاه مهرآباد به نشانه اعتراض به اقدامات دولتی‌ها در سفر به نیویورک بود.

حالا همین جماعت در نامه [متن کامل این نامه در پایین این گزارش آمده است] خود به نمایندگان مدعی شده اکنون وقت آن بود که رییس‌جمهوری «پایان روند مذاکره با امریکا را اعلام کنند و با نواختن زنگ پایان این مسیر بی‌فایده و پرضرر، مسیر تامین توامان عزت و منافع ملی را با دشمنی با امریکا و تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور دنبال کنند.»

این همان حرفی بود که «دلواپسان» از چند ماه پیش در همایش‌های رنگارنگ خود که عنوان «حمایت از تیم هسته‌یی» را هم به آن افزوده بودند، دنبال می‌کردند. آنها اکنون با تقاضای به جریان انداختن «طرح عدم کفایت» رییس‌جمهوری توسط نمایندگان در صورت دیدار وی با اوباما، درباره سیاست خارجی دولت یازدهم گفته‌اند: «آیا تلاش برای تبدیل کردن رابطه‌‌مان با امریکا، از دشمنی به دوستی، معنایی غیر‌از براندازی نرم جمهوری اسلامی دارد؟»

موضع‌گیری «کمیته صیانت از منافع ایران» اما به نظر نمی‌رسد چندان هم بدون حمایت ضمنی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی متنفذ انجام شده باشد. چه آنکه هواداران این جریان در مجلس هم در قالبی نرم‌تر همین خط سیاسی را در پی گرفته‌اند. از جمله علیرضا زاکانی که معتقد است تماس تلفنی سال گذشته اوباما با روحانی در واقع «تحقیر رییس‌جمهوری کشورمان، دولت و ملت ایران» بود.

او دیروز در نطق میان دستور خود با اشاره به اینکه «امروز و در آستانه سفر روحانی به نیویورک شاهد زمزمه‌ها و تحرکات سرپنجه‌هایی در رسانه‌های کشور هستیم که دانسته یا نادانسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌کنند»، گفت که: «ما ضمن هشدار به رعایت مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی مجدانه از ریاست جمهور خواستاریم احساسات شخصی خود را دخیل در مراودات دستگاه دیپلماسی کشور به نمایندگی از مردم رشید ایران و انقلابی کشورمان ننمایند. »

اما نکته اصلی سخنان دیروز زاکانی جملات پایانی اوست که می‌تواند تفسیرهای طولانی با خود داشته باشد. آنجا که زاکانی گفته است: «در پایان به صراحت بیان می‌داریم که مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی با هر کژی مخالف مصالح انقلاب اسلامی برخورد خواهد کرد و از ظرفیت‌های قانونی خود در این راستا بهره خواهد برد. »

با توجه به درخواستی که «کمیته صیانت از منافع ایران» خطاب به نمایندگان مجلس ارایه داده، شاید همان «طرح عدم کفایت» هم یکی از «ظرفیت‌های قانونی» باشد که زاکانی تهدید کرده در صورت لزوم مجلسی‌ها از آن «بهره خواهند برد.»

ترس از تجربه یک تماس تلفنی

همزمان حمیدرسایی، دیگر نماینده هوادار جریان «دلواپسی» در سایت رجانیوز که نزدیک به جبهه پایداری است، با انتشار یادداشتی این سوال را مطرح کرده که «روحانی حرکت نابجای سال گذشته را جبران می‌کند؟» این «حرکت نابجا» از دید حمید رسایی همان تماس تلفنی ۱۵ دقیقه‌یی باراک اوباما با رییس‌جمهور کشورمان بود که اکنون او را نگران کرده است. نگرانی از اینکه «قرار است پدرخوانده‌های دولت با مشاوره‌های خود از تهران، حرکت نابجای دیگری را برای روحانی رقم بزنند.»

رسایی صراحتا می‌گوید: «سوال این است که آیا این «عده» در سفر امسال رییس‌جمهور به سازمان ملل به دنبال تکرار پروژه خود به شکل دیگری نیستند؟»

مشخصا این «شکل دیگر» از دید افرادی چون حمید رسایی دیدار رودر رو با باراک اوباما یا چیز دیگری شبیه آن است. رسایی البته نسبت به «مودب و باهوش» خواندن اوباما توسط روحانی هم معترض است و توصیه کرده که رییس‌جمهوری این «جمله غیرواقعی خود درباره اوباما» را هم اصلاح کند.

به موازات این موضع‌گیری‌ها، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در آستانه سفر رییس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل با انتشار نامه‌یی اعلام کرده: «از آنجایی که تجربه نشان داده امتیازدهی به شیطان بزرگ حتی در حد انجام مذاکره باعث جری‌تر شدن آن برای گرفتن امتیازات بیشتر می‌شود، که نمونه آشکار آن در جریان مذاکرات هسته‌یی یک‌سال اخیر به خوبی قابل مشاهده است، لذا هرگونه تماس تلفنی، دیدار اتفاقی، نشست چند جانبه و دلسوزی برای مسوولان رژیم امریکا از نظر ملت ایران محکوم و غیر قابل قبول است. »

به این‌ترتیب پیش از آنکه پای رییس‌جمهور و هیات همراه او به پلکان هواپیما برسد، منتقدان و رقبای سیاسی دولت جبهه خود را سر و شکل داده‌اند و به استقبال تقابلی جدید رفته‌اند. آن هم در شرایطی که هیچ برنامه مشترکی با امریکایی‌ها در دستور کار دولت در این سفر قرار ندارد. با این وجود احتمال اینکه با بازگشت روحانی از نیویورک فضای سیاسی کشور در نخستین روزهای پاییز حتی داغ‌تر از تابستان سپری شده، بشود اصلا کم نیست.


نامه کمیته صیانت از منافع ایران به نمایندگان مجلس

بسم الله العزیز
الَّذِینَ یتَّخِذُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَیبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعًا
(سوره مبارکه نساء / آیه ۱۳۹)

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم

همان طور که استحضار دارید، رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه‌ی سفرشان به نیویورک، در گفتگوی اخیرشان با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی. در پاسخ به سؤالی درباره ملاقات با اوباما گفته‌اند: «فعلاً در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رئیس جمهور اوباما وجود ندارد. [اما] در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است»، و ادامه داده‌اند: «اراده‌ی دولت من بر این است کهسطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم… رابطه‌ی نزدیک‌تر می‌تواند راه‌های جدیدی را پیش روی سیاست‌مداران امریکا بگذارد. به هر حال معتقدم به آینده باید بیشتر نگاه کنیم تا گذشته». و در پاسخ به این سوال که می‌توانید پیش‌بینی کنید رئیس جمهور امریکا به ایران سفر کند، در اظهاراتی تأسف‌بار اظهار داشته‌اند: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود. به هر حال زمانی دریک شرایط مناسبی، در دوره این دولت یا دولت بعدی و یا بعد از آن، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد و این‌گونه نیست که صد سال دیگر هم همین‌طور باشد».

این اظهارات آقای روحانی در شرایطی بیان می‌شود که با گذشت یک سال از تعامل با آمریکا، امروز بیش از پیش مشخص شده است که این رابطه نه تنها هیچ فایده‌ای برای ما نداشته و موجب تندتر شدن مواضع سردمداران آمریکا و شدت یافتن تحریم‌ها شده است، بلکه ضررهای زیادی را به حیثیت جمهوری اسلامی در چشم ملت‌های مستضعف و آزاده‌ی جهان وارد آورده و موجب تضعیف عمق استراتژیک نظام اسلامی شده است. اقدامی که به تعبیر دقیق رهبر حکیم انقلاب، مسیر بی‌نفع و پرضرری است که «ادامه‌ی آن هیچ وجهی ندارد» و «هیچ آدم عاقلی دنبال آن نمی‌رود».

در شرایطی که انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور، در تصمیمی مبتنی بر عقلانیت واقع‌بینانه، که حتی نگاه مادی و منفعت‌طلب نیز -با مشاهده‌ی آن‌چه در یک سال اخیر رخ داد- به آن حکم می‌کند،پایان روند مذاکره با آمریکا را اعلام کنند، و با نواختن زنگ پایان این مسیر بی‌فایده و پرضرر، مسیر تأمین توأمان عزت و منافع ملی را با دشمنی با آمریکا و تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور دنبال کنند، شاهد این هستیم که در حرکتی عجیب، به دنبال تشدید روند فعلی هستند. گویی هرچه به حجم توهین‌ها و تحقیرها و زیاده‌خواهی‌ها و تحریم‌های آمریکا افزوده می‌شود، اشتیاق برخی مقامات ما نیز برای برقراری رابطه‌ی دوستانه‌تر با آن شیطان بزرگ افزایش می‌یابد!

در شرایطی که انتظار می‌رفت که با درس عبرت گرفتن از «اقدام نابجا»ی سال گذشته (که به تصریح آقای ظریف در جلسه‌ی سال گذشته‌ی مجلس، این تعبیر رهبر انقلاب ناظر به «صحبت تلفنی رئیس‌جمهور با اوباما» و «طولانی شدن دیدار وزیر خارجه با جان کری» بوده)، اعلام گردد امسال در نیویورک، هیچ یک از مقامات ارشدِ ما، ملاقاتی با مقامات آمریکایی نخواهند داشت،شاهد زمینه‌چینی شفاف، برای ارتقاء سطح آن «اقدام نابجا» هستیم (که با تأیید رسانه‌های زنجیره‌ای همراه شده است)! آن هم در شرایطی که این بار رهبر انقلاب (در دیدار با سفرا و مسئولین وزارت خارجه) به‌جز آن‌که اعلام کرده‌اند نظرشان –بنا بر حکم عقل و تجربه-، عدم مذاکره با آمریکا در هر سطحی است، به صراحت گفته‌اند اجازه‌ای که به خاطر اصرار دولت و این‌که می‌خواهند خودشان تعامل با آمریکا را تجربه کنند، به طور موقت و محدود به دولت داده شده است، حداکثر «تا سطح وزارت خارجه» می‌باشد. و در این وضعیت، دم زدن از امکان ملاقات با اوباما چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

جناب رئیس‌جمهور پیرامون ملاقات با اوباما، با اتخاذ موضعی غیرشفاف می‌گویند «در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است». البته چنین است که ایشان می‌گویند. لکن مسئولین باید بدانند که هر اقدام ناصواب در جهت تضییع منافع ملی یا به خطر انداختن حیثیت جمهوری اسلامی که از طرف ایشان به مرحله‌ی تحقق برسد، واکنش متناسب ممکنی را از طرف دلسوزان این مرز و بوم در میان مردم، تشکل‌ها و نمایندگان مجلس، محقق و متوجه ایشان خواهد کرد.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واقف‌اند که دشمنی با آمریکا، هویت غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی است. به تعبیر رهبر عزیز انقلاب، نفی نظام سلطه –و در رأس آن آمریکا- پیام اصلی انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی به وجود آمده و با خون صدها هزار شهید آبیاری شده، تا پرچم مبارزه با استکبار را در جهان برافراشته کند. شعار توحیدی و ابراهیمی «مرگ بر آمریکا»، ترجمان به روزِ جنگ ازلی و ابدی همه‌ی انبیاء و اولیاء با طاغوت‌های زمانه‎‌شان است، و زندگی دیندارانه و آزادانه و حکومت دینی بدون داشتن چنین آرمانی ممکن نیست، و لذا این شعار از فرهنگ انقلاب اسلامی ما هرگز حذف نخواهد شد، مگر در دو حالت: یا آمریکا (به عنوان نماد تمام عیار استکبار جهانی) از بین برود (که اگر ما و شما به وظایف‌مان عمل کنیم، آن روز نزدیک است ان‌شاءالله)، یا جمهوری اسلامی (در ظاهر یا در محتوا) از بین برود.

نمایندگان محترم مردم در نهمین مجلس شورای اسلامی!

امروز رئیس‌جمهور به صراحت، اراده‌ی دولت‌شان را کم کردن دشمنی و تخاصم با آمریکا معرفی می‌کند و از تلاش‌شان برای ایجاد رابطه با آمریکا، و نزدیک کردن ایران و آمریکا می‌گوید.

همه‌ی فرزندان انقلاب خوب می‌دانند که جمهوری اسلامی‌ای که دوست آمریکا باشد، متناقض‌نمایی بیش نیست. اسلامی که سر سازش با ابرقدرت‌ها داشته باشد، اسلام نیست. لقلقه‌ای بر سر زبان است و پوسته‌ای بی‌محتوا.

آیا تلاش برای تبدیل کردن رابطه‌‌مان با آمریکا، از دشمنی به دوستی، معنایی غیر از براندازی نرم جمهوری اسلامی دارد؟ و آیا انتظار واکنش قاطع مسئولین و به خصوص منتخبین مردم در مجلس به اقدامات در جهت براندازی بنیان جمهوری اسلامی و  خالی کردن آن از محتوا، انتظار بی‌جایی است؟ و آیا انتظار پیگیری طرح عدم کفایت، در مجلس، در صورت دیدار با اوباما، و دراز شدن دست دوستی به شیطان بزرگ، حداقل انتظاری نیست که مردم حق دارند از نمایندگان‌شان در مجلس شورای اسلامی داشته باشند؟ مردمی که اگر می‌خواستند ما نظام سلطه را بپذیریم و دوست (و در واقع: نوکر) آمریکا باشیم، لازم نبود انقلاب کنند و این همه سختی و مجاهدت را به جان بخرند و عزیزان‌شان را فوج فوج در این راه مقدس و عزت‌آفرین قربانی کنند.

مسئله‌ی دشمنی با آمریکا، به تعبیر رهبر انقلاب «سرمایه ملی» بوده و جایگاهی بالاتر از «منافع ملی» دارد. امروز در سیاست خارجی‌مان با روندی مواجه هستیم که نه تنها از تأمین «منافع ملی» مان ناتوان است (و برداشته نشدن هیچ تحریمی و بلکه افزایش تحریم‌ها، تنها ثمره‌ی یک سال تابوشکنی و مسیر دور از عزت آن بوده)، بلکه تمام توان خود را برای چوب حراج زدن به «سرمایه ملی» مان (که در این ۳۵ سال با مجاهدت فراوان به آن رسیده‌ایم) قرار داده است. و طُرفه آن‌که این بر باد دادن سرمایه، تبدیل به بزرگ‌ترین افتخار آن هم شده است! گو این‌که این کار، توان ویژه و تخصص دیپلماتیک خاصی می‌طلبد که گذشتگان آن را نداشته‌اند و تنها این دولت دارای آن است!

نمایندگان محترم ما در مجلس!

ما به لزوم حفظ آرامش کشور و کمک به همه‌ی دولت‌ها برای خدمت به مردم واقف‌ایم. حتی پس از انعقاد توافق ژنو –که آن را از ضعیف‌ترین و ننگین‌ترین قراردادهای بین‌المللی تاریخ کشورمان در تضییع منافع ملی دانسته- و تبیین و انتقاد و روشنگری نسبت به آن و جلوگیری از افزایش تبعات ویرانگرش -در شرایطی که اثرات سوء آن گریبان‌گیر ملت ایران شده- را وظیفه‌ای همگانی می‌دانیم، واکنش متناسبی نظیر طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را از شما نخواسته بودیم، اکنون نیز امیدواریم هیچ دست دوستی‌ای به سمت آمریکا دراز نشود و ملاقات ننگینی جامه‌ی عمل نپوشد، و باز هم چنین امری در دستور کار قرار نگیرد. اما ضروری می‌دانیم مجلس شورای اسلامی، که در مسائل به مراتب کم‌اهمیت‌تر و فرعی‌تر، چه در این دولت (مانند ماجرای استیضاح وزیر علوم)، و چه در موارد بسیار بیشتر در دولت قبل، به خاطر مصالحی که لازم دید، در مقابل اقدامات دولت‌ها ایستاد، و آن را عمل به وظیفه‌ی قانونی خود در قبال دولت –و نه دشمنی با آن- دانست، در مسئله‌ی حفظ دشمنی با آمریکا، که معکوس کردن آن به معنای براندازی و استحاله جمهوری اسلامی است، بسیار حساس باشد، و در صورت عملی شدن اقداماتی در این جهت، طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور را در دستور کار قرار دهد.

سخن پایانی این‌که آمریکا بداند بر خلاف آن‌چه که آقای روحانی بر زبان آوردند، دشمنی و عدم رابطه ایران و آمریکا، در دوره‌ی این دولت، و دولت‌های بعدی، و تا صد سال دیگر و پس از آن هم ادامه خواهد داشت. البته اگر همچنان آمریکایی وجود داشته باشد. ما آن زمان که آمریکا -این شیر وحشی و درنده-، جوان و نیرومند بود، و ما نوپا و کم نیرو، مقابلش ایستادیم و جهان را به ایستادگی در برابرش دعوت کردیم، و هندسه‌ی سیاسی عالم را به نفع ملت ایران و مستضعفین دنیا تغییر دادیم؛ حاشا که امروز که از این شیر پیر و بی‌چنگ و دندان، تنها نعره‌هایش باقی مانده و درگیر چالش‌های درونی و بین‌المللی کم‌سابقه شده است، تسلیم آن شویم.

آمریکا بداند، نه امروز و نه هیچ وقت دیگر، هیچ دستی از طرف جمهوری اسلامی برای دوستی با آمریکا دراز نخواهد شد. اگر دستی در لباس جمهوری اسلامی ایران در حال انجام چنین خبطی مشاهده کردید، بدانید که آن دست جمهوری اسلامی نیست.

چشم‌انتظار اقدام مسئولانه و وظیفه‌مدارانه‌ی شما
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

کمیته صیانت از منافع ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024