جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.09.2014, 7:04


یک منبع آگاه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که صبح پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه، ۱۲ زندانی متهم به جرایم مواد مخدر در دو زندان مرکزی کرمان و بندرعباس اعدام شدند.

به گفتۀ این منبع هشت زندانی محکوم به اعدام در زندان مرکزی کرمان معروف و ۴ زندانی دیگر در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند. هنوز منابع رسمی خبری در خصوص اجرای حکم اعدام این ۱۲ زندانی  منتشر نکرده اند.

به گفتۀ این منبع آگاه، اسامی شش زندانی که در زندان مرکزی کرمان اعدام شدند عبارتند از جلیل شیهکی، افشار محمدی، حسین سرحدی، نوروز ماهانی زابلی، جواد حسین آبادی و روح الله خالقی. همچنین حمید ریسی، علی نوری، امرالله رضایی و افشین صادقی چهار زندانی هستند که در زندان بندرعباس اعدام شدند.

همچنین خبرگزاری مهر در خبری منتشر کرده است که ۵ نفر در استان فارس صبح ۲۷ شهریور ماه در ملاعام به دار آویخته شدند. به گفته خبرگزاری مهر این پنج نفر به جرم تجاوز به عنف، مشارکت در آدم ربایی، سرقت مسلحانه و توام با شرب خمر در شهرهای مرودشت و شیراز اعدام شدند.

اعدام این ۱۷ نفر در یک روز در ایران در حالی صورت گرفت که کمتر از ده روز پیش در گزارش سالیانۀ خود در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بود، اما پس از انتشار این گزارش مقامات قضایی ایران این گزارش را دروغ خوانده و آن را تکذیب کردند.

معاون دادستان فارس در مورد اینکه چرا ۵ نفر از استان فارس محکوم به اعدام شده اند، گفته است: «این افراد چندی پیش در قالب مسافربرهای شخصی در شهر شیراز و سایر شهرستان های فارس پس از سوار کردن افراد اقدام به زورگیری آدم ربایی و تجاوز به عنف داشته اند که پس از شکایت های مکرر شاکیان، موضوع در دستور کار قانون و نیروی انتظامی قرار گرفت که در نهایت با تلاش ماموران انتظامی فارس محکومین دستگیر شدند.»

معاون دادستان فارس که نامش در این خبر عنوان نشده هدف از اجرای این حکم در ملاء عام را «درس عبرت برای متخلفین» عنوان کرده است.

محمد جواد لاریجانی، دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه در روز ۲۶ شهریور ماه در با اظهار اینکه  گزارش بان کی مون کذب است، گفت: «بان کی مون ادعا کرده که اعدام ها در ایران به شکل مخفیانه اجرا می شود که این مطلب صدرصد دروغ است و اگر قرار باشد حکم اعدامی در ایران صادر یا اجرا شود، قبل و بعد از اجرای حکم، موضوع در رسانه ها منتشر می شود.»

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران نیز روز ۲۶ شهریور ماه گفت برخلاف ادعاهای بان کی مون بیشترین  موارد اعدام در کشور مربوط به محکومان مواد مخدر است و اعدام های از نوع دیگر بسیار اندک است.

کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران در تاریخ پنجم تیر ماه امسال مطلع شد که حکم اعدام ۱۲ زندانی در زندان مرکزی ارومیه در سکوت اجرا شده است. این ۱۲ نفر متهم به قصاص و حمل و نگهداری مواد مخدر طی روزهای ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه در محوطه زندان اعدام شدند.

همچنین طبق گفته منابع محلی به کمپین در روز اول خرداد ماه امسال نیز چهار زندانی که دو نفر آز آنها زن بودند به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه روز ۲۰ مرداد ماه امسال در واکنش به اعتراض کشورهای دیگر به رواج حکم قصاص در ایران که منجر به اعدام می شود، گفته بود: «ما به نظام قضایی مبتنی بر شرع خود افتخار می کنیم و از احکامی مانند قصاص و رجم ناراحت نیستیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024