پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.09.2014, 8:42


مجلس نمایندگان آمریکا در اتحادی کم‌سابقه با تصویب طرح ارائه کمک تسلیحاتی و آموزشی به «مخالفان میانه‌روی مسلح» در سوریه٬ مجوز مقابله با تروریست‌های «دولت اسلامی» را در اختیار دولت باراک اوباما قرار داد.
پس از آن که باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا رسما از کنگره خواست که از طرح او برای تجهیز و تسلیح «مخالفان میانه‌روی سوریه” در راستای مقابله با گروه تروریستی «دولت اسلامی» حمایت کند٬ کنگره‌ای که اکثریت اعضای آن از جمهوری‌خواهان‌اند٬ روز چهارشنبه (۲۶ شهریور٬ ۱۷ سپتامبر) در اقدامی کم‌سابقه طرح اوباما را تصویب کرد تا حمله به مواضع این شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در عراق و سوریه هرچه سریع‌تر آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ هنوز مشخص نیست که با صدور مجوز کمک به مخالفان سوری از سوی کنگره٬ آیا تسلیحات پیش‌رفته‌ای که آنها برای مقابله با «دولت اسلامی» درخواست کرده‌اند در اختیارشان قرار خواهد گرفت یا نه.

طرح باراک اوباما که بخشی از استراتژی «تضعیف و نابودی کامل» خلافت‌جویان «دولت اسلامی» است٬ با ۲۷۳ رای موافق در برابر ۱۵۶ رای مخالف در کنگره به تصویب رسید. اما این طرح همچنان هم در میان جمهوری‌خواهان و هم در میان دموکرات‌ها٬ منتقدان و مخالفانی جدی دارد.

شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» که با پیش‌رفت‌های چشمگیر در ماه‌های اخیر حالا نزدیک به یک‌سوم از خاک عراق و سوریه را در تصرف و کنترل خود دارند٬ آشکارا علیه غرب و منافع کشورهای غربی در خاورمیانه اعلام جنگ کرده‌اند و حالا آمریکا در تلاش است تا ائتلافی جهانی را برای سرکوب و نابودی این «سازمان مخوف تروریستی» که «تهدیدی جهانی» محسوب می‌شود٬ تشکیل دهد و رهبری کند.

حالا با تصویب کنگره این طرح برای تبدیل شدن به قانون تنها به تایید سنا و امضای باراک اوباما نیاز دارد که قرار است در روز پنج‌شنبه انجام شود. این طرح پس از تبدیل شدن به قانون تا ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ معتبر خواهد بود. بر اساس این طرح پنتاگون می‌تواند پس از انقضای آن درخواست جابجایی منابع مالی برای تامین پرداخت‌های مرتبط با این پروژه را ارائه کند.

در این طرح جزئیات برنامه‌های آموزشی برای مخالفان سوری ارائه نشده و برخی از قانون‌گذاران آمریکایی را به هراس انداخته که ممکن است در پی تصویب آن تجهیزات و تسلیحات نظامی پیش‌رفته آمریکایی در دستان نیروهایی قرار گیرد که در آینده می‌توانند آنها را به طور بالقوه علیه نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار دهند. منتقدان این طرح نسبت به «سوالات بی‌پاسخ» بسیاری که پیرامون آن وجود دارد٬ هشدار می‌دهند. مهم‌ترین سوال این است که «آمریکا چگونه می‌خواهد از افتادن این تسلیحات به دست نیروهای ضدآمریکایی جلوگیری کند٬ همانند اتفاقی که در لیبی و در ماجرای تسلیح شورشیان در این کشور رخ داد؟»

آمریکا درگیر نبرد زمینی نخواهد شد

پیش‌تر نظرسنجی‌های رویترز نشان داده بود که اگرچه اکثر شهروندان آمریکایی از ایده حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش حمایت می‌کنند٬ اما بسیاری از آنها با عملیات نظامی طولانی علیه این گروه تروریستی مخالف‌اند.

باراک اوباما که روز چهارشنبه در پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا در جمع نیروهای نظامی آمریکا سخن می‌گفت٬ در واکنش به این نگرانی‌ها گفت: «نیروهای آمریکایی که [برای مقابله با دولت اسلامی] در عراق مستقر شده‌اند هرگز درگیر نبردی زمینی نشده و نخواهند شد.» او افزود: «من به عنوان فرمانده کل قوا شما و بقیه نیروهای مسلح‌مان را متعهد به جنگیدن در یک نبرد زمینی دیگر نخواهم کرد.»

باراک اوباما پیش‌تر در هنگام اعلام استراتژی جدید آمریکا در مقابله با «دولت اسلامی» هم تاکید کرده بود که اهداف خود را از طریق تقویت مخالفان سوری محقق خواهد کرد تا از درگیر شدن نیروهای آمریکایی در یک جنگ زمینی دیگر جلوگیری کند.

مقامات دفاعی آمریکا گفته‌اند که نزدیک به پنج هزار تن از مخالفان و مبارزان سوری را در چارچوب این طرح استخدام خواهند کرد و تحت تعلیم قرار خواهند داد. به گفته مقامات نظامی ایالات متحده در پنتاگون گروه‌هایی وجود دارند که از ارسال تسلیحات سنگین از جمله موشک‌های ضدتانک و خمپاره‌انداز برای مخالفان سوری هم حمایت می‌کنند.

ائتلاف ملی سوریه٬ از مهم‌ترین گروه‌های تحت حمایت غرب و مخالف رژيم بشار اسد است از اقدام کنگره در تصویب این طرح استقبال و اعلام کرده این اقدام “گامی مهم در جهت تقویت همکاری‌ها میان واشنگتن و مخالفان سوری است. به اعتقاد آنها، ارتش آزاد سوریه «تنها راه‌ حل موجود برای تضعیف و نابودی دولت اسلامی ‌است٬ اگرچه راه درازی تا تحقق این اهداف در پیش است.»

نامه ۲ سفیر و ۲ ژنرال سابق به کنگره

رایان کراکر و رابرت فورد، سفیران سابق آمریکا به همراه ژنرال های بازنشسته، جک کین و دیوید پترائوس در نامه ای به کنگره آمریکا از مجوز کنگره برای آموزش نیروهای گزینش شده اپوزیسیون سوریه  و تسلیح آنها حمایت کردند.

در نامه آنان به رئیس و نایب رئیس کمیته نیروهای نظامی مجلس نمایندگان آمریکا آمده است «ارتش آزاد سوریه» همزمان با دولت بشار اسد و گروه «دولت اسلامی» می جنگد و افزایش کمک ها به ارتش آزاد سوریه «بهترین فرصت» برای ایالات متحده است تا یک نیروی میانه رو پروش دهد که قابلیت شکست داعش را داشته باشد و همچنین بتواند سوریه ای شکل دهدکه پس از عبور از بشار اسد، عاری از تروریسم باشد.

سفیران و ژنرال های سابق در این نامه می گویند تقویت اپوزیسیون میانه رو سوریه بخش مهمی از هرگونه استراتژی موفق علیه داعش است و پس از سه سال جنگ، تقویت اپوزیسیون میانه رو به زمان نیاز دارد. آنها می گویند اما گزینه جایگزین دیگری وجود ندارد و آمریکا باید این وظیفه را فورا انجام دهد.

نویسندگان نامه می گویند تصمیم قانونگذاران نباید مانع آن شود که کنگره بعدا استفاده از نیروی نظامی در آینده و یا تصمیم فعلی را با توجه به تحولات آتی بررسی نکند.

منابع: دویچه وله، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024