جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.09.2014, 9:42


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که شرکت یاهو، یک سال پس از حذف نام ایران از برخی از سرویس‌های خود، بار دیگر دسترسی کاربران ایرانی برای بازکردن حساب جدید و سرویس پیام‌رسان سریع این شرکت(یاهو مسنجر) را فراهم کرده است.

از سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت یاهو شرایط ثبت پست الکترونیکی خود برای کاربران جدید را تغییر داد و از کاربران جدید خواست تا برای حساب‌های جدید خود یک شماره تلفن ارائه کنند. پیش شماره‌های تلفن چندین کشور تحت تحریم توسط آمریکا، شامل ایران، در فهرست کشورها حذف شده بود. در نتیجه، ثبت نام کنندگان جدید ایرانی برای استفاده از خدمات پست الکترونیکی و سرویس امنیتی تایید هویت دو مرحله‌ای که باعث ارتقا امنیت کاربران می‌شود، محروم بودند.

تصمیم به وارد کردن دوباره ایران در سیاهه کشورهایی که چنین خدماتی به آنها ارائه می شود، پس از آن عملی شد برخی از سازمان‌های حقوق بشری و فعال در عرصه آزادی اینترنت مکررا از شرکت یاهو خواستند که اقدام به بازگرداندن نام ایران به فهرست کشورها برای راه اندازی ایمیل کاربران داخل کشور کند. به علاوه کاربران ایرانی قادر خواهند بود که «یاهومسنجر» را روی وب سایت یاهو دانلود کنند. امکانی که طی یک سال گذشته برای کاربران داخل ایران عملا امکان پذیر نبود.

از جمله فعالیت‌های سازمان های حقوق بشری می توان به نامه‌ای اشاره کرد که اردیبهشت ماه گذشته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همراه با هشت سازمان دیگر به خانم مریسا مایر مدیر عامل یاهو ارسال کردند و ضمن اعتراض به حذف نام ایران از سرویس‌های یاد شده، خواهان بازگرداندن نام ایران به فهرست کشورهای دربرگیرنده خدمات ثبت ا‌یمیل جدید کاربران در داخل کشور شد.

علی اکبر موسوی(خوئینی) نایب رییس کمیته مخابرات مجلس ششم وپژوهشگر فناوری ارتباطات که در مکاتبات با شرکت یاهو برای رفع این ممنوعیت حضور فعالی داشته است، ضمن استقبال از این اقدام یاهو به کمپین گفت: «منتظراعلام دو اقدام بعدی شرکت یاهو در اجرایی کردن امکان تبادلات مالی کاربران ایرانی برای خرید آنلاین از طریق این وب سایت و نیزارتقای درجه امنیت یاهو مسنجر برای عموم کاربران خواهیم ماند.» با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هر گونه تبادل مالی با شهروندانی ایرانی در داخل کشور باید طبق مجوز وزارت دارایی آمریکا انجام پذیرد که با توجه به لغو تحریم تبادلات پولی ایرانیان برای خرید تجهیزات و سرویس های اینترنتی توسط دولت آمریکا در بهمن ماه ۹۲، عملا شرکت یاهو برای اجازه ندادن برای چنین تبادلاتی مانع قانونی ندارد.

علاوه بر کمپین، سایر امضاء کنندگان این نامه که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۲ برای خانم مریسا مایر، رییس شرکت یاهو ارسال شد، شامل سازمان دیده‌بان حقوق بشر، بنیاد مرزهای الکترونیکی، اکسس، انستیتوی فن آوری باز، بنیاد نیو امریکا، شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان، پایا، اصل ۱۹ و اتحاد برای ایران بودند.

رضا قاضی‌نوری مدیر برنامه سازمان اتحاد برای ایران از امضا کنندگان نامه به شرکت یاهو به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «یاهو با تغییر دادن سیاست‌هایش و بازگرداندن امکان ایجاد ایمیل جدید برای مردم ایران مسئولیت پذیری اجتماعی‌ای که از شرکت‌ها انتظار می‌رود را نشان داد. امیدواریم در آینده نیز بتوانیم در راستای حمایت از حقوق و امنیت ایرانیان به تعامل با یاهو و دیگر شرکت‌های فناوری اطلاعات ادامه دهیم.»

کالین اندرسون، محقق دانشگاه دانشگاه پنسیلوانیا نیز به کمپین گفت: «برداشتن محدودیت‌ها توسط یاهو نشان دهنده این است که فراهم کردن دسترسی به خدمات برای عموم ایرانی ها هم به صورت قانونی مجاز است و هم توسط همگان مورد استقبال قرار گرفته است. در ایران همچون در آمریکا، اینترنت ابزار کلیدی برای تسهیل آموزش، مبادلات فرهنگی و همچنین ارتباطات شخصی است. موضوعی که توسط مجوز قانونی برای تبادلات فن آوری که در ماه فوریه توسط دولت آمریکا صادر شد به رسمیت شناخته شد. شرکت های آمریکایی مسوولیت اخلاقی دارند که به در اختیار گذاشتن سرویس های خود برای کاربران ایران ادامه بدهند همچنان که دقت خود را نسبت به حفظ حریم خصوصی و چالش های امنیتی که در چنین محیط هایی وجود دارد، درسطح بالایی نگه می دارند.

برت سالامون مدیر سازمان اکسس نیز به کمپین گفت: « خیلی خوشوقتیم که یاهو سیاست خود را تغییر داد که کمک خواهد کرد به نسل جدیدی از کاربران اینترنتی ایران بتوانند حساب‌های جدیدی باز کنند و به بتوانند به دنیای خارج متصل شوند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024