چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 08.09.2014, 21:57


پارلمان عراق دوشنبه شب، ۱۷ شهریور، به دولت تازه این کشور به ریاست حیدر عبادی رای اعتماد داد. آن گونه که منابع خبری گزارش داده‌اند، مهمترین پست‌های وزارتی میان سه گروه اتحاد گروه‌های ملی (اهل سنت)، اتحاد ملی (شیعیان) و ائتلاف کردها تقسیم شده است.

براساس توافق تازه برای تقسیم قدرت که پس از چندین هفته بن‌بست سیاسی به دست می‌آید صالح مطلق و هوشیار زیباری به عنوان معاونان سنی و کرد پست نخست‌وزیری رای اعتماد گرفته‌اند.

ابراهیم جعفری هم به عنوان وزیر خارجه رای اعتماد گرفت. عادل عبدالمهدی از شورای عالی اسلامی عراق هم به عنوان وزیر نفت منصوب شد.

نخستین دولت عراق در سال ۲۰۰۴ به ریاست ایاد علاوی تشکیل شد و در سال ۲۰۰۵ ابراهیم الجعفری ریاست دومین کابینه انتقالی این کشور را بر عهده گرفت. نوری المالکی نیز دو بار ریاست دولت عراق را طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی عهده‌دار بود.

اسامی برخی از وزرای پیشنهادی حیدر العبادی به این شرح است:

وزارت خارجه: ابراهیم الجعفری
وزارت کشور: هادی العامری
وزارت دارایی: نوری شاویس
وزارت نفت: عادل عبدالمهدی
وزارت حمل و نقل: باقر جبر الزبیدی
وزارت شهرداری‌ها: طارق الخیکانی
وزارت حقوق بشر: محمد البیاتی
وزارت آموزش عالی: حسین الشهرستانی
وزارت ورزش و جوانان: عبد الحسین عبطان
وزارت بهداشت: عدیله حمود
وزارت آب و فاضلاب: جواد الشهیلی
وزارت کشاورزی: فلاح زیدان
وزارت دادگستری: حیدر الزاملی
وزارت مسکن و شهرسازی: احمد عبد الهادی الجلبی

وزرای کشور و دفاع هنوز مورد توافق قرار نگرفته. آقای عبادی قول داده است ظرف یک هفته این پست ها را پر کند.

نوری مالکی سلف حیدر عبادی که از طرف اعراب سنی و کردهای عراق متهم به فرقه‌گرایی بود مجبور به استعفا شد.

آمریکا عراقی‌ها را به تشکیل یک دولت فراگیر با حضور سنی‌ها کرده و آن را شرط حمایت نظامی بیشتر برای مقابله با شبه نظامیان گروه “دولت اسلامی” (داعش) اعلام کرده بود.

گروه داعش تحت هدایت شورشیان افراط گرای سنی بخش‌های وسیعی از خاک عراق را اشغال کرده. این گروه از تنش میان اقلیت سنی و دولت تحت هدایت شیعیان در بغداد بهره برداری کرده است.

با این حال بسیاری از شورشیان از آن زمان اشاره کرده‌اند که در صورت نهادینه شدن حقوق سنی‌ها در یک نظام اصلاح شده سیاسی در بغداد آماده‌اند علیه داعش وارد عمل شوند.

جیم  میور خبرنگار بی بی سی در اربیل می گوید که یک ضرب الاجل قانون اساسی برای تشکیل دولت تازه وجود داشت و تکاپو برای قدرت تا آخرین دقایق پیش از رای اعتماد پارلمان ادامه داشت.


تحلیل: جیم میور خبرنگار بی بی سی در اربیل

جلسه امروز پارلمان یک جلسه گاه توفانی بود و بسیاری از نمایندگان با عصبانیت روند جلسه را قطع می کردند.

اما در پایان نخست وزیر حیدر عبادی رای اعتماد را یکی یکی برای وزرایش به دست آورد.

درحالی که بسیاری از پست‌های کلیدی به اکثریت شیعه تعلق گرفته، سنی‌ها و کردها هم نمایندگی قابل توجهی در دولت دارند.

به خصوص آمریکایی‌ها نفس راحتی خواهند کشید چون آنها می‌خواستند شاهد تولد یک دولت موثر و فراگیر تازه باشند که کشور را برای مبارزه با افراط گرایان داعش متحد خواهد کرد.

کردها گفتند که مشارکت آنها منوط به حل کلیه مسائل میان بغداد و کردستان ظرف سه ماه و اختصاص بودجه از سوی دولت به ناحیه کردستان ظرف یک هفته است.

دولت مرکزی در بیش از نه ماه گذشته به کردستان عراق بودجه نداده است.

آقای مالکی و همچنین ایاد علاوی دیگر نخست وزیر سابق و اسامه نجیفی رئیس سابق مجلس هم در پست‌های تشریفاتی معاونان رئیس جمهور منصوب شدند.

نیروهای عراقی روز دوشنبه گفتند که پیکارجویان داعش را با پشتیبانی هوایی آمریکا از ناحیه وسیعی پیرامون سد استراتژیک حدیثه عقب رانده اند.

نیروهای دولتی و شبه نظامیان همچنین بروانا در شرق حدیثه را از نیروهای داعش پس گرفتند. گزارش ها حاکیست که نیروهای داعش هنگام عقب نشینی سلاح ها و وسایل نقلیه خود را رها کردند.

در تحولی دیگر در روز دوشنبه نیروهای داعش به یک شهر ساحلی رود فرات در شمال بغداد حمله کردند و حداقل ۱۶ نفر را کشته و ۳۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

از سوی دیگر دبیر کل اتحادیه عرب اعضای این سازمان را ترغیب کرده است در همه سطوح ممکن با داعش برخورد کنند.

نبیل عربی در نشست وزرای خارجه در قاهره گفت کشورهای عضو باید “تصمیمی روشن و قاطع برای رویارویی جامع” با این گروه که آن را “سرطانی و تروریست” خواند بگیرند.


منابع: بی بی سی، ایسنا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024