شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.09.2014, 12:05


وزیر اسبق جهاد کشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز ایران گفت: خشکسالی بهانه است و برای این بزرگ می‌شود که سوء مدیریت آب در کشور توجیه شود زیرا ما مدیریت مصرف را بدرستی اعمال نکرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز شنبه در همایش هم اندیشی بهره‌برداران و صاحب‌نظران بخش کشاورزی استان کرمان افزود: سال ۵۷ بیلان منفی آب کشور، ۵۰ میلیون متر مکعب اعلام شد که این شاخص در سال ۹۲ به ۱۲ میلیارد متر مکعب رسیده و نتیجه استفاده بیش از حد از منابع آبی است.

وی بیان کرد: میزان آب‌های فسیلی در کشور ۵۰۰ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۱۸۰ میلیارد متر مکعب آن آب شیرین و مابقی شور است و ما تاکنون ۱۶۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های فسیلی را استفاده کرده‌ایم و برای نسل بعدی آبی نگذاشته‌ایم.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: طبق تعریف سازمان ملل هر کشوری که تا ۲۰ درصد از آب تجدیدپذیر خود را استفاده کند آن کشور با مشکل بی‌آبی مواجه نمی‌شود و حداکثر روندی که برای کشورها تعیین شده ۴۰ درصد است اما ما ۸۰ درصد از این منابع را مصرف می‌کنیم که بسیار آمار بالایی است.

وی ادامه داد: سرزمینی که ما در آن زندگی می‌کنیم پر باران‌تر از کشور مصر است اما مصر ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر را استفاده می‌کند.

کلانتری از کاهش ۵۰ درصدی روان آب‌ها در کشور خبر داد و گفت: همه ما قربانی سوء مدیریت آب در کشور هستیم برای اینکه علم در مدیریت آب جایی نداشته است.

وی افزود: در حوزه دریاچه ارومیه ۷۰ درصد از آب تجدیدپذیر را استفاده می‌کنیم که امروز چنین شده اما در جای دیگر 80 درصد استفاده می‌کنیم.

دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: از هیچ جای دیگر نمی‌شود آب را انتقال داد چون هم اقتصادی نیست و هم اینکه این اتفاق نخواهد افتاد پس کشاورزان باید به فکر استفاده بهینه از منابع موجود باشند.

وی تاکید کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد جنوب البرز تا شرق زاگرس و مرزهای افغاستان و پاکستان مجبور به تخلیه خواهند شد.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید وزیر نیرویی پیدا شده که شهامت گفتن حقیقت را دارد و تصمیم گرفته ۸۰ درصد استفاده از آب تجدید پذیر به ۵۰ درصد برسد که این اتفاق مبارکی است.

کلانتری بیان کرد: ما می‌توانیم در کنار کاهش مصرف آب شاهد افزایش تولید محصول باشیم و کشور را در برابر این خشکسالی امن کنیم که همه این موارد با مدیریت مصرف محقق می‌شود.

وی گفت: سال گذشته طبق آمار گمرکات کشور برای ۳۳ میلیون نفر کالای اساسی را تولید و غذای ۴۴ میلیون نفر را وارد کرده ایم که اگر تمامی راهکارهای مصرف را رعایت کنیم باز هم قادر به تولید غذا برای 33 میلیون نفر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: آب اولویت اصلی سیاست گذاری کشاورز است زیرا اکنون متوسط تولید پسته کشور در هر هکتار ۷۰۰ کیلوگرم است و آیا این توجیه اقتصادی دارد.

دبیر کل خانه کشاورز گفت: آب، محور برنامه‌های ششم توسعه قرار داده شده که رییس جمهوری هم آن را مورد حمایت قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: باید در برنامه ششم آب سرزمین را نجات دهیم و کشاورزان باید مصرف را کم کنند و برای نجات دریاچه ارومیه نیز قرار شده ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی در این استان کم شود.

کلانتری گفت: دولت امسال یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبیاری نوین اختصاص داده است.

به گفته وی با این اعتبار می‌توان ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی را به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز کرد که نیاز است به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024