پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.09.2014, 8:25


روزنامه شهروند

وضع سلامت ایرانیان دیگر موضوع نگران‌کننده‌ای شده، اینها را آمار و اعداد وزارت بهداشت می‌گویند. آماری که می‌گوید ١٩‌میلیون ایرانی فشارخون دارند، ١٩‌میلیون بی‌تحرکند، ٧‌میلیون قندخون دارند، ١٥‌میلیون به کلسترول بالا مبتلا هستند و در کنار همه اینها هم ٥‌میلیون نفر سیگار می‌کشند. سیگاری که براساس اعلام وزارت بهداشت، منشأ بسیاری از بیماری‌هاست. اینها تنها بخشی از نگرانی‌هاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد ٤٧‌میلیون ایرانی غذای مناسب نمی‌خورند، همین امر باعث شده تا شیوع كمبود ویتامین D از ‌سال ٨٠ تا ٩١، ٦برابر شود، ٩١‌درصد زنان باردار برخی استان‌ها و ٧٦‌درصد نوجوانان هم بیشترین میزان کمبود ویتامین D دارند. کوتاهی‌قد هم شیوع بیشتری پیدا کرده، به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، متوسط کشوری کوتاهی‌قد در کودکان ایرانی زیر ٥سال، ٨/٦‌درصد است، حتی اعلام می‌شود ٧/٢٧‌درصد جمعیت سیستان‌وبلوچستان دچار کوتاهی‌قد هستند. بر اساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت کوتاهی‌قد به‌عنوان معیاری برای بی‌عدالتی و گرسنگی تعبیر می‌شود.

همه اینها در هفتادوهشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد، زمانی که علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، پشت تریبون رفت و وضع نگران‌کننده سلامت ایرانیان را تشریح کرد. آماری از تغذیه نامناسب تا بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی ناشی از کمبود ویتامین‌ها. در کنار همه اینها هم باید مشکلات ساختاری را اضافه کرد. به گزارش ایسنا، او در این اجلاس که محوریتش، طرح تحول بهداشت، است با رتبه‌بندی ١٠عامل خطر سلامتی در ایران ادامه داد: «رژیم غذایی نامناسب، فشارخون و توده بدنی بالا سه عامل خطر اصلی برای سلامت در کشور هستند. تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف موادمخدر از دیگر عوامل خطر به شمار می‌روند. مجموعه این رفتارها نیازمند اصلاح است.»

تقویت برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر٢٠‌هزار نفر و عشایر، تقویت و تکمیل خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها، تقویت خدمات در شهرهای زیر ٥٠‌هزار نفر و همچنین تداوم پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و تسری آن به کلانشهرها در دستور کار است.» او در عین ‌حال از ساخته شدن ١٩٩٥ خانه بهداشت در کشور خبر داد و تأکید کرد: «هم‌اکنون بیش از ٣٠٠٠ پزشک کمبود داریم در زمینه کارورزان و بهورزان نیز از کمبودهایی برخورداریم. باید از نیروی انسانی باانگیزه و همچنین آموزش‌دیده برخوردار باشیم. یکی از درخواست‌های مهم ما تعمیر و تجهیز خانه‌های بهداشت است، بنابراین اولین درخواستم از روسای دانشگاه‌ها، اصلاح بیغوله‌های خانه‌های بهداشتی است. اعتبارات این موضوع موجود است و نیازمند حمایت شماست.»

سیاری با اشاره به وضع شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور به ابتلای ١٩‌میلیون ایرانی به فشارخون اشاره کرد. «سالانه ٨٣‌هزار مرگ مرتبط با فشارخون رخ می‌دهد. تمام این موارد باید شناسایی و از بروز آنها جلوگیری شود.» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اضافه شدن دو واکسن به برنامه واکسیناسیون اشاره کرد. «توسعه برنامه واکسیناسیون نیز پیش‌بینی شده،  بنابراین تا مهرماه واکسن پنتاوالان و همچنین تا پایان ‌سال واکسن پنوموکوک نیز به برنامه واکسیناسیون ملی کشور اضافه می‌شوند.»

در ادامه این اجلاس، حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت هم صحبت‌هایی کرد. او گفت: «تشویق‌ها خوب است اما آفت هم دارد، نباید تصور کنیم که تقریبا همه از حوزه سلامت راضی هستند زیرا هنوز در مقدمه راه هم نیستیم و کارهای خیلی زیادی در زمین مانده است که ‌باید با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق به اجرای آنها بپردازیم.» وزیر بهداشت به موضوع بهداشت و پیشگیری هم اشاره کرد. «تردیدی نیست که موضوع بهداشت و پیشگیری مهم است اما متاسفانه ما متهم شدیم به این‌که درمان‌نگر هستیم اما واقعیت این‌ چنین نیست زیرا آسیب‌هایی که از بابت عدم‌توجه به حوزه بهداشت به مردم وارد شده خیلی خوب می‌شناسیم و می‌بینیم.»‌ هاشمی همچنین از وجود بیماری‌های غیرواگیر و مشکلات بهداشتی در شهرها و حاشیه شهرها به‌عنوان چالش بزرگ شبکه بهداشت و درمان کشور نام برد.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش، تأکید کرد: «اشکالی ندارد رئیس بیمارستان غیرپزشک یا پزشک عمومی باشد افراد باید کاردان باشند و مهم نیست که حتما رئیس یا مدیر بیمارستان یک پزشک هیأت‌علمی یا متخصص باشد.» او به موضوع هتلینگ بیمارستان‌ها هم اشاره‌ای کرد. «ما نباید پول را صرفا برای بزک‌کردن بیمارستان‌ها هزینه کنیم اما اگر سیستم فیزیکی بیمارستان دچار مشکل است ‌باید نسبت به بازسازی آنها اقدام شود. همچنین باید به فکر جایگزینی بیمارستان‌های قدیمی باشیم.»

وزیر بهداشت در حاشیه این اجلاس هم از توزیع واکسن‌های جدید از آبان‌ماه و ارایه مکمل‌های غذایی به خانواده‌ها به‌ویژه زنان باردار و شیرخواران خبر داد. «البته واکسن‌های دیگری نیز به برنامه واکسیناسیون ملی اضافه خواهد شد. همچنین اشکالات برنامه پزشک خانواه در دو استان فارس و مازندران برطرف می‌شود.» او از برنامه وزارت بهداشت برای حاشیه شهرها سخن گفت. «شبکه‌ای جدید نیز در حاشیه شهرها برای جمعیتی حدود ١٠‌میلیون نفر راه‌اندازی می‌شود چرا که حاشیه شهرها فاقد هرگونه خدمات بهداشتی هستند. مباحث نظارتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.»

وزیر بهداشت همچنین درباره رضایتمندی مردم از طرح تحول گفت: «مرکز تحقیقات ملی سلامت طرحی را در این زمینه انجام داده است، براساس نتایج به‌دست آمده از این طرح حدود ٧٣‌درصد مردم از اقدامات انجام شده رضایت نسبی و قطعی دارند. حدود ٣٢‌درصد نیز خیلی راضی بوده‌اند. عده‌ای هم شکایت داشته‌اند، بنابراین باید اصلاحات همچنان انجام شود، البته از روز اول هم گفته‌ام که تا پایان‌ سال به ما اجازه دهید و سپس طرح‌ها را به قضاوت بنشینید. مردم صبوری کنند تا نتایج طرح به تدریج مشخص و خدمات ارتقا یابد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024