پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.09.2014, 9:12


یک استاد دانشگاه به کاهش میزان باروری زنان تحصیلکرده اشاره کرد و گفت: عده‌ای فکر می کنند اگر از ادامه تحصیل زنان جلوگیری کنند، باروری افزایش خواهد یافت این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد شرایط ازدواج برای بیشتر دختران فراهم نیست و این مشکل ریشه اقتصادی دارد و نباید ریشه آن را در تحصیل دختران جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آذر منصوری در نشست تخصصی دختران؛ دیروز، امروز، فردا که به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش و با حضور کارشناسان و فعالان حوزه زنان برگزار شد، با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در ارتباط با شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۳ اظهار داشت: در این گزارش که شکاف جنسیتی بین ۱۳۹ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است، ایران در رتبه ۱۳۰ قرار گرفته است.

وی رتبه زنان را در این بررسی‌ها در سال ۲۰۱۰ از میان ۱۳۹ کشور جهان ۱۲۳، در سال ۲۰۱۱ رتبه ۱۲۵، در سال ۲۰۱۲ رتبه ۱۲۷ و در سال ۲۰۱۳ رتبه ۲۱۳ عنوان کرد و افزود: میزان مشارکت زنان در اقتصاد و وضعیت آموزشی از جمله فاکتورهایی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

این فعال حوزه زنان گفت: ایران به لحاظ وضعیت آموزشی زنان رتبه ۹۸ و به لحاظ بهداشت رتبه ۸۷ و به لحاظ میزان قدرت و مشارکت زنان در امور سیاسی رتبه ۱۲۹ را دارد.

منصوری تاکید کرد: با یک نگاه سطحی به این گزارش می توان متوجه شد که در مواردی مثل آموزش و بهداشت که خود زنان در آن نقش داشته اند موفق تر بوده ایم و ایران رتبه قابل قبول تری را دارد، و تناسبی بین شاخص های این گزارش در حوزه آموزش و بهداشت و مشارکت سیاسی وجود ندارد.

این فعال حوزه زنان یاد آورشد: براساس اطلاعاتی که سازمان ملل منتشر کرده تنها ۱۰ درصد درآمدهای کل جهان متوجه زنان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال ۱۳۷۸ بحث دختران فراری مورد توجه قرار گرفت و به واسطه تلاش بخشی از سازمان‌های غیر دولتی در ایران بررسی و پیگیری شد.

وی همچنین با ارائه آماری گفت: در سال ۸۰ تعداد دختران خیابانی ۱۱ هزار نفر اعلام شده بود که در سالهای بعد با توجه به رشد آسیب های اجتماعی در کشور قطعا با آمار نگران کننده تری مواجه خواهیم بود.

منصوری همچنین خاطر نشان کرد: براساس آمار رسمی که در سال ۱۳۹۱ منتشر شده است، از میان ۲۴ میلیون شاغل در ایران تنها پنج میلیون آن را زنان تشکیل می دهند.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: با توجه به تغییر رویکردی که در دولت جدید شاهد آن هستیم، انتظار می رود که آمار جدید حداقلی از تغییرات را با خود به همراه داشته باشد چرا که رسیدن به این مرحله تنها حاصل یک سال و دو سال نبوده بلکه به دلیل عدم توجه به علت‌های اصلی به وجود آورنده پدیده‌ها و مشکلات اجتماعی حاصل شده، لذا روند بهبود آن به زمان بیشتری نیازمند است.

الهه کولایی سخنران دیگر این نشست تخصصی نیز طی سخنانی اظهار داشت: دختران به تبع شرایط تاریخی و فرهنگی نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها حتی در برخی کشورهای توسعه یافته در رابطه با برخی حقوق انسانی‌شان در مقایسه با پسران با مشکلات و موانعی روبرو هستند، لذا مسئله پایمال شدن حقوق انسانی دختران در جهان باعث شد که یک روز به عنوان روز دختر شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: دستیابی به همه حقوق و ابعاد انسانی اعم از امکانات آموزشی، بهداشتی و دسترسی به شرایط مناسبی که رفع نیازهای انسانی را برای دختران مقدور کند ذیل بحث‌های توسعه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته شاهد نوعی تبعیض در بین دختران و پسران هستیم،ادامه داد: تبعیض جنسیتی یک معضل جهانی است که تغییر آن نیازمند یک عزم بین المللی است.

این استاد دانشگاه به کاهش میزان باروری زنان تحصیلکرده اشاره کرد وگفت: عده ای فکر می کنند اگر از ادامه تحصیل زنان جلوگیری کنند، باروری افزایش خواهد یافت این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد که شرایط ازدواج برای اکثر دختران فراهم نیست و این مشکل ریشه اقتصادی دارد و نباید ریشه آن را در تحصیل دختران جستجو کرد.

وی با بیان اینکه انسان بودن، توانایی و تلاش و استعداد انسان‌ها باید محور قرار بگیرد و نه جنسیت آنها، گفت: در سال‌های اخیر شاهد یک موج عظیم تحجر گرایی برای خانه نشین کردن زنان بوده‌ایم.

محمود شهابی استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی سخنران دیگر این نشست تخصصی اولین ویژگی نسل جدید را یک نوع شیفتگی به تکنولوژی عنوان کرد که تبلور آن در شبکه های اجتماعی  و ظهور انواع کاربرد گوشی های موبایل مشهود است.

این جامعه شناس معتقد است: مدرنیته و تحولات صنعتی بیش از مردان به زنان نفع رسانده است و دیوار های اطلاعاتی و طبقه بندی که بر ای رساندن اطلاعات به گروه‌های سنتی وجود داشته از بین رفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024