چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.08.2014, 14:43


دویچه وله: اعتراض کارگران بافق با بازداشت ۵ تن دیگر از همکاران آنان بار دیگر بالا گرفت. پیش از این ۲ کارگر معترض بازداشت شده بودند. خانواده‌های بازداشت‌شدگان جلوی دفتر کارفرمای معدن تحصن کرده و به او اجازه‌ی خروج از دفتر نمی‌دهند.
در پنجمین روز از دور تازه‌ی اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق، نیروهای پلیس دست‌کم ۵ تن از کارگران معترض را در اولین ساعات روز شنبه (۱ شهریور) بازداشت کردند.

محمد عباسی بافقی، عضو شورای شهر بافق با تایید خبر بازداشت کارگران به خبرگزاری “ایلنا” گفت:«پلیس این ۵ کارگر را در منازل شخصی‌شان بازداشت کرده است.»

این نماینده‌ی شورای شهر بافق همچنین اعلام کرد که پلیس فهرستی از اسامی دست‌کم ۱۸ کارگر معترض را برای بازداشت فراهم کرده و فعلا موفق نشده بقیه‌ی افراد این فهرست را که مخفی شده‌اند، بازداشت کند.

برخی اخبار تاییدنشده حاکی از آن است که پلیس به دنبال بازداشت رئیس شورای شهر بافق هم هست که از معترضان حمایت می‌کند. اخبار دیگر حاکی از آن است که از قرار صاحب‌ خانه‌ای که رئیس شورای شهر در آن‌جا مخفی شده بود نیز بازداشت شده است.

تحصن خانواده‌های کارگران بازداشت‌شده

خبرگزاری کار ایران همچنین گزارش داد که خانواده‌های کارگرانی که بازداشت شدند از صبح شنبه مقابل دفتر کارفرمای معدن به تحصن دست زده‌اند. خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که تا آزادی کارگران از تحصن دست برنخواهند داشت.

در نتیجه‌ی تحصن خانواده‌ها کارفرمای معدن سنگ‌آهن بافق در دفتر خود حبس شده و خانواده‌ها به او اجازه‌ی خروج از محل نمی‌‌دهند.

ماموران پلیس از روز سه‌شنبه (۲۸ مرداد) با شکایت کارفرما وارد محوطه‌ی معدن شدند. ماموران تا روز پنج‌شنبه در معدن حضور داشتند. در این مدت درگیری جدی‌ای میان ماموران و کارگران متحصن رخ نداد.

یکی از خواسته‌های معترضان این بود که دستور بازداشت همه‌ی ۱۸ کارگری لغو شود که با شکایت کارفرما صادر شده است.

اعتراض از کجا شروع شد؟

تحصن و اعتراض کارگران معدن سنگ‌آهن بافق از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد. نزدیک به ۵ هزار کارگر این معدن در اعتراض به خصوصی‌سازی معدن به تحصنی دست زدند که ۳۹ روز طول کشید و به یکی از طولانی‌ترین اعتراض‌های کارگری ایران تبدیل شد.

کارگران می‌گویند خصوصی‌سازی دستمزد اندک آن‌ها را باز هم کاهش خواهد داد و به تعدیل نیرو و لغو قراردادهای کاری موقت منجر خواهد شد.

در نتیجه‌ی اعتراض منسجم کارگران طرح خصوصی‌سازی معدن به شکل موقت لغو شد. با این‌حال با بازداشت ۲ تن از کارگران معترض در مردادماه سال جاری بار دیگر اعتراض کارگران بالا گرفت.

علی ربیعی، وزیر کار در دولت حسن روحانی در سفری به این شهرستان و دیدار با نمایندگان کارگران معترض گفت:«نمی‌گذارم یک مو از سر کارگران کم شود.» با این‌حال بعد از سفر و دیدار ربیعی با کارگران بود که دستگیری کارگران معترض شروع شد.

کارگران معترض بافق همچنین از ابتدای اعتراض‌های خود اعلام کردند که کار مداوم آن‌ها در معدن با عوارض جسمانی و شیوع انواع بیماری‌ها همراه بوده است. آن‌ها خواستار رفع محرومیت‌های منطقه‌ای، ساخت جاده‌های مناسب، و بالا بردن سطح فن‌‌آوری استخراج و ایمنی معادن محل کار خود نیز شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024