جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.08.2014, 11:00


وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با ۱۱۰ رای مخالف، ۱۴۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.


دفاع رییس جمهور از وزیر علوم

رییس جمهور با بیان این‌که دولت به رأی مجلس شورای اسلامی هرچه باشد احترام خواهد گذاشت، تصریح کرد که امروز روز احیای اخلاق است.

به گزارش ایسنا، روحانی در جمع مردم اردبیل خطاب به مردم این شهر گفت: ‌من به شما قول داده بودم که بیایم و البته خیلی دوست داشتم در کنار وزیر دانشمند و مودب علوم در مجلس شورای اسلامی که امروز برای استیضاح در مجلس حضور پیدا کرده قرار بگیرم و با زبان صریح از این دانشمند خدوم حمایت کنم.

وی افزود: از نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری می‌کنم که جایشان اینجا خالی است؛ اگرچه آنها به خاطر حمایت از دولت در مجلس ماندند وان‌شاءألله عصر به این استان برمی‌گردند.

روحانی با بیان این‌که دولت به رأی مجلس شورای اسلامی هرچه باشد احترام خواهد گذاشت، گفت: به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همین جا اعلام می‌کنم امروز هرچه وحدت و اتحاد سه قوه بیشتر باشد در دنیای پر اشوبی که وجود دارد دشمنان ما ناراحت و دوستان ما در جهان خوشحال خواهند شد و من امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ان شاء ألله درست در آستانه هفته دولت و نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها شاهد رأی قاطع وزیر علوم و حضورشان با رأی قاطع‌تر در صحنه دانشگاه‌های کشور باشیم.

وی همچنین گفت که امروز روز احیای اخلاق است.

روحانی افزود: امروز مردم عراق، سوریه و فلسطین همگی چشمشان به دست کمک مردم ایران اسلامی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه‌های دولت برای استان اردبیل در سال‌های آتی، خاطرنشان کرد: بزرگترین طرحی که دولت در ظرف سه و چهار سال آینده اجرایی و عملیاتی می‌کند بحث شبکه‌های آبیاری است. مجموعا تا پایان این سال‌ها بیش از 83 هزار هکتار تحت پوشش شبکه‌های آبیاری قرار خواهند گرفت.


تحلیل تاجزاده از نتیجه استیضاح وزیر علوم

سید مصطفی تاجزاده معتقد است علت رای آوردن استیضاح وزیر علوم، تایید رهبری بوده است.

تاج‌زاده دیروز در ملاقات با همسرش در این باره گفته بود:  اگر استیضاح رأی آورد نشان از آن دارد که حتما با تأیید آقا بوده و اگر رأی نیاورد باید آن را اقدام خودسرانه و بدون هماهنگی جبهه پایداری ها دانست!

این موضوع را فخرالسادات محتشمی پور پس از ملاقات دیروز در شبکه های اجتماعی نوشته و از قول تاجزاده افزوده است: سال قبل آقای خامنه ای گفت که دوازده سال است حرکت علمی ما آغاز شده و شتاب گرفته که البته منظورشان در تعداد مقالات علمی منتشره بود. یعنی حرکت علمی از زمان دکتر معین در دوره اصلاحات شروع شده و در زمان دکتر توفیقی ادامه پیدا کرده است در حالی که این ها دلیل استیضاحشان را کند شدن حرکت علمی بیان کرده اند! این در حالی است که هر وصله ای به اصلاح طلبان بچسبد ضدیت با علم نمی چسبد.

این زندانی سیاسی سبز سپس تصریح کرده: وصله ضدیت با علم به کسانی می چسبد که می گویند ما قال الباقر و قال الصادق داریم نیاز به چیز دیگری نداریم. اگر هم در این مورد شکی هست بروند نظرسنجی کنند از جامعه علمی کشور و از استاد و دانشجو و کارکنان دانشگاه‌ها ببینند میزان رأی اصلاح طلبان چقدر است؟! این ها قبلا به اسم تهاجم فرهنگی به جنگ آزادی می‌رفتند و حالا به نام حرکت علمی!


نجفی، سرپرست وزارت علوم

حسن روحانی رییس جمهوری در حکمی ˈمحمدعلی نجفیˈ را به عنوان سرپرست وزرات علوم منصوب کرد.

به گزارش عصر ایران، پس از برکناری  ˈرضا فرجی داناˈ وزیر علوم در استیضاح مجلس، رئیس جمهور در احکام جداگانه‌ای ˈمحمدعلی نجفیˈ را به عنوان سرپرست وزارت علوم و فرجی دانا را به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور علمی و آموزشی منصوب کرد.

متن حکم حسن روحانی رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدعلی نجفی

با تشکر فراوان از زحمات جناب آقای دکتر فرجی دانا در دوران مسئولیتشان به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، براساس اصل 135 قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی به موجب این حکم، شما را به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برمی گزینم.

امید است با توفیقات الهی و تلاش همه همکاران آن وزارت، اعضای هیأت های علمی و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی

محمدعلی نجفی سال گذشته به عنوان وزیر آموزش و پرورش از سوی روحانی به مجلس معرفی شد اما با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ از سوی مجلس رد شد. نجفی وزیر آموزش پرورش در دولت محمدعلی باهنر، میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024