پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.08.2014, 18:20


تئوریسین دولت اصلاحات با بیان اینکه روحانی باید دست به پالایش نیروهایش بزند، گفت: اگر این کار انجام نشود، نفرات مؤثر کابینه سرخورده می‌شوند و ممکن است از دولت خارج شوند.

سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در گفت‌وگوبا «نسیم بیداری»؛ در واکنش به درخواست مصاحبه‌کننده مبنی بر اینکه عملکرد یکساله دولت را بدون درنظر گرفتن دولت گذشته نقد کنید، اظهار داشت: شما می‌گویید دولت یازدهم را مجرد از اتفاقاتی که در دوره قبل رخ داده بررسی کنند، اما مگر چنین چیزی امکان دارد؟*روحانی خرابه‌ای تحویل گرفته که پس از آواربرداری باید تعیین خسارت می‌کرد

وی ادامه داد: آقای روحانی به برکت زلزله حاصل از دولت معجزه هزاره سوم با وضعیتی روبه‌رو شد که در ابتدا فقط باید آواربرداری می‌کرد و پس از آواربرداری هم باید تعیین خسارت می‌شد؛ آْواربرداری یعنی چیزهایی که زیر آوار مانده را احیا کردن، به بیان دیگر آقای روحانی زمین سوخته تحویل گرفت و یک نمونه روشن آن اینکه دولت با انبوهی از مطالبات معوق روبه‌رو شده است.

تئوریسین اصلاحات به برخی اقدامات در دولت احمدی نژاد اشاره و خاطرنشان کرد: در دولت گذشته، اعتباراتی در اختیار افراد قرار گرفته ولی بازگردانده نشده است که عدد بزرگی هم هست، یعنی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به بیان واضح‌تر اصل و بهره را با هم خورده‌اند. یک نمونه دیگر نیز استخدام ۴۰۰ هزار نفر است که اغلب کم‌سواد هستند، این باعث شده که دولت با تورم نیروی انسانی مواجه باشد.

* صدها هزار نیروی مازاد در وزارتخانه‌ها

حجاریان اضافه کرد: آقای زنگنه وزارت نفت را با ۹۶ هزار نفر کارمند تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد داد و الان با ۲۴۵ هزار نفر تحویل گرفته است. در وزارت کشاورزی هم در حال حاضر ۱۰۰ هزار نیروی مازاد وجود دارد و در وزارت علوم نیز عدد قابل توجهی نیز استاد بیسواد استخدام شده‌اند و از طرف دیگر دانشجویان زیادی بدون کنکور و با معدل‌های پایین وارد دانشگاه‌ شدند.

وی با طرح این پرسش که آقای روحانی باید این خسارات را از چه کسی بگیرد؟ گفت: از مردم که نمی‌شود خسارت گرفت چون مردم خودشان در این قضایا مال باخته‌اند و خود مدعی‌اند دو قوه دیگر نیز مشکلات زیادی دارند چرا که قوه قضائیه واقعاً از حجم پرونده‌های روزمره درمانده شده است، بنابراین دولت نمی‌تواند پرونده های تخلف جدیدی را به آنجا بفرستد ضمن آنکه پرونده‌هایی مانند پرونده آقای م.ر هم که به دادگستری می‌رود متوقف می‌ماند.

* قوه مقننه هر روز برای دولت مشکل درست می‌کند

تئوریسین اصلاحات با بیان اینکه قوه مقننه دولت روحانی را اذیت می‌کند و هر روز برای دولت مشکل ایجاد کند به نسیم بیداری گفت: به جای اینکه وزرا به امورات وزارتخانه‌هایشان بپردازند دم به دم به مجلس می‌روند، بالاخره برای تحلیل امروز باید گذشته را بررسی کنیم.

حجاریان با بیان اینکه آقای روحانی فردی مدبر است، اظهار داشت: آقای روحانی شعار دولتش را تدبیر و امید انتخاب کرده است، اما چه کند با تدبیر؟ دولت می‌خواهد تدبیر کند، اما با تقدیراتی که دولت قبل رقم زده کار مشکلی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای روحانی قبل از اینکه کاندیدا شود خوب می‌دانست که در کشور چه گذشته است، بنابراین شرایط را می‌دانسته و کاندیدا شده است، گفت: همه می‌دانستند، اما کسی حاضر نبود به میدان حاضر شود. آقای عارف هم خود را از مهلکه نجات داد و آقای روحانی امید داشت با کمک دو قوه دیگر و رهبری از وضعیت به وجود آمده آواربرداری کند.

تئوریسین اصلاحات با بیان اینکه آقای روحانی از هوش کافی برخوردار است اما در حال حاضر مجلس به اندازه کافی دولت را حمایت نمی‌کند و سنخیت لازم را ندارد، گفت: دولت قبل در همین مجلس در صحن پارلمان بین نمایندگان پول توزیع می‌کرد و صدای کسی هم درنمی‌آمد. احمدی‌نژاد مجلس را دنباله‌رو خود می‌خواست و بارها قانون بودجه یعنی سند رسمی کشوری را تغییر داد و متمم بودجه‌هایش نیز رأی می‌آورد.

حجاریان با طرح این ادعا که به من می‌گویند که چرا زمان احمدی‌نژاد این حرف را نزدی که دولت باید مجلس را منحل کند؟ گفت: من می‌گویم در دولت قبل به مصوبات مجلس عمل نمی‌شد، حتی از این بالاتر احمدی‌نژاد می‌گفت مصوبه شورای نگهبان خلاف شرع و قانون اساسی است، بنابراین مجلسی با آن مختصات، امروز دم به دم وزرا را فرامی‌خواند و از جزئیات و تصمیمات آنها سؤال می‌کند، من امیدوارم مجلس بعد از این مجلس بهتر شود.

* کابینه نیازمند ترمیم است

وی در مورد عملکرد دولت تدبیر و امید نیز گفت: به نظر من، در حوزه‌هایی که پاسخگویی‌های لازم صورت نگرفته، کابینه با نهایت ظرافت نیازمند ترمیم است، به عبارتی دیگر، روحانی باید دست به پالایش نیروهایش بزند، خواه نیرو درون ستادی باشد خواه در کابینه، یعنی هم در اتاق فکر و مشاوران و نزدیکان و هم در کابینه باید تغییراتی به وجود آید.

تئوریسین اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا برای ترمیم کابینه مشخصاً کسی را مدنظر دارید؟ گفت: من نمی‌توانم مثال مشخصی بیاورم و آقای روحانی خود به این موضوع واقف است، اما اگر این کار انجام نشود، نفرات مؤثر کابینه سرخورده می‌شوند و ممکن است از دولت خارج شوند، کما اینکه آقای نجفی نیز از کابینه خارج شد و وزن کابینه را کاهش داد.

به عقیده حجاریان رفتن آقای میرولد نیز از وزارت کشور به نفع دولت نبود و به گفته وی، قبل از اینکه مشکلات و فشارها کابینه را احاطه کند و مخالفان بتوانند آقای روحانی را منفعل کنند، آقای روحانی باید به سمت مشکلات برود و آنها را رفع و رجوع کند و با وجود فشارهای مختلف، روحانی باید نیروهای قوی کابینه‌اش را تقویت کند.

* به دولت هم معتقدم هم منتقد

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور نباید روحیه مردم را تضعیف کند و باید به جامعه امید تزریق کند. بنده که تابع رئیس‌جمهور نیستم، چرا که من اصلاح‌طلب هستم و روحانی اصلاح‌طلب نیست. من نسبت به دولت روحانی هم معتقد هستم و هم منتقد، بنابراین انتظار نداشته باشید که آقای روحانی طوری بیندیشد که من تفسیر می‌کنم و نباید هم انتظار داشت من فقط در مقام تأیید صحبت کنم.

تئوریسن اصلاحات در پاسخ به این پرسش که گام بعد از این پرسش چه باید باشد، گفت: گام بعدی انجام برنامه‌هایی است که به مردم وعده داده شده است. ممکن است در دوره تبلیغات شعارهایی داده باشد که با واقعیت تطبیق نداشته یا الان امکان تحقق آن وجود ندارد.

*اگر دولت می‌خواهد شعارهایش را تصحیح کند صادقانه به مردم بگوید

حجاریان ادامه داد: اگر در وضعیت فعلی، دولت مستقر نسبت به آن شعارها در مقام تصحیح است صادقانه این موضوع را با مردم مطرح کند. شعارهای آقای روحانی تخت و یکدست بود و رجحانی نسبت به هم نداشت، به عبارتی دیگر همه شعارها را به همه اقشار گفت اما در عمل باید شعارها را درجه‌بندی کند.

وی با بیان اینکه همانطور که روحانی اعلام کرد، گره کور کشور مسائل خارجی است، گفت: دیدیم که آقای روحانی آقای ظریف را در آن نقطه به کار گرفت و بعد از آن باید به اقتصاد پرداخت که مردم زیر آوار آن مشغول جان دادن بودند، برای همین است که همواره دو وزیری که ارتباطی مستقیم با ضعیف‌ترین اقشار جامعه دارند یعنی وزیر رفاه و وزیر بهداشت همواره همراه روحانی هستند.

تئوریسین اصلاحات ادامه داد: روحانی می‌گوید شعار سیاسی را فراموش نکرده‌ام اما الان به صورت علنی نمی‌توان برخی مسائل را حذف یا بیان کرد، بنابراین درجه‌بندی شعارها و بیان اولویت‌ها به دولت در مواجهه با مطالبات مردم کمک می‌کند.

حجاریان بابیان اینکه روحانی و وزرایش به طور مستقیم درباره این مشکلات صحبت نمی‌کنند، گفت: آنان گاهی اوقات نمایندگانی را انتخاب می‌کنند و سرخط‌هایی به او می‌دهند تا او از مشکلات صحبت کند، بنابراین اینطور نیست که دولت هیچ اشاره‌ای به بحران‌های به ارث‌رسیده نکرده باشد وگرنه این حرف‌هایی که تا به الان گفته شده و اطلاعاتی که درز کرده از چه منبعی بوده؟ مسلماً منبعی از درون دولت وجود داشته است.

* ترس برای استیضاح توسط نمایندگان به دلیل اطلاعاتی است که دولت در اختیار دارد

وی با تأکید بر اینکه آقای روحانی در این زمینه خود را درگیر نکرده است، گفت: همین ترس‌هایی که برای استیضاح برخی وزرا در نمایندگان وجود دارد و مانع فشار بیشتر آنها می‌شود ناشی از اطلاعاتی است که دولت دراختیار دارد و بعضاً گوشه‌ای از آن را هم منتشر کرده است و به صورت مستقیم هم از جانب آقای روحانی و ترکان در خط مقدم قرار گرفته و اظهارنظر می‌کنند.

* خاتمی به تشت مشت می‌زد اما روحانی به نمد

به گفته تئوریسین اصلاحات، این نقد به دولت وارد است که سخنگویان مکفی و کارآمد دراختیار ندارد، اما فرق آقای روحانی با خاتمی در این است که روحانی به نمد مشت می‌زند اما خاتمی به تشت مشت می‌زد و طبیعتاً مشت زدن به تشت طنین گسترده‌ای دارد.

حجاریان ادامه داد: آقای خاتمی روزنامه‌های زیادی دراختیار داشت ولی روحانی ابزاری در اختیار ندارد و صدا و سیما نیز به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار کاملاً مخالف روحانی است. شما خبرهای مختلف به خصوص برنامه 20:30 را ببینید متوجه می‌شوید که صددرصد تریبون مخالفان است.

«در دوره‌ای آقای ترکان به صدا وسیما رفت و نقدهایی به گذشته وارد کرد، اما نمی‌دانیم طی چه فرایندی اجازه داده شد که عضو متناظر کابینه قبل به صدا و سیما بیاید و پاسخ آن صحبت‌ها را بدهد، در حالی که در دوره احمدی‌نژاد یک بار هم نشد که صدا و سیما به مسئولان دولت قبل اجازه بدهد که بیایند و به اتهامات گسترده پاسخ بدهند».

*محال است احمدی‌نژاد برگردد

وی در پاسخ این ادعای خبرنگار مبنی بر اینکه بحث ما در مورد پایگاه اجتماعی است، در سال ۸۴ آقای احمدی‌نژاد یا آن نحله توانست نقاطی را هدف قرار دهد و رأی بیاورد و نماد ساده‌زیستی حمایت از ضعفا و فقرا شد. در سال ۸۸ نیز از همین ترفند استفاده کرد، آیا شما در مورد پایگاه اجتماعی دولت احساس خطر نمی‌کنید؟ گفت: ما نباید وارد گذشته شویم، شما فکر نکنید احمدی‌نژاد برمی‌گردد، محال است.

تئوریسین اصلاحات با بیان اینکه روحانی دارای پایگاه اجتماعی است که تا دوره بعد هم باقی می‌ماند، تصریح کرد: مهم این است که به کارنامه دولت پس از چهار سال نگاه کنیم نه پایداری و رأی‌آوری آن، بله اگر وعده‌ها عملی نشود، دولت به مشکل برمی‌خورد.

حجاریان در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به این نتیجه نرسید دولت با این مشکل چه کند؟ اظهار کرد: مقصر اصلی بحث تحریم‌ها روحانی نبوده، بلکه مقصر اصلی در مورد تحریم ها کسانی بودند که آن را کاغذ پاره خطاب کردند. احمدی‌نژاد حتی گفته بود بروید آژانس انرژی اتمی را بخرید تا این حد به این مسائل ساده نگاه می‌کردند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی بارها گفتند که ما نمی‌توانیم مسائل دوره گذشته را در هشت سال بازسازی کنیم، گفت: اصولاً نمی‌توان اموری را که در ارتباط مستقیم با مردم است را با یک فرمان از سوی دولت برگرداند، برای مثال؛ همین یارانه، بلای جان دولت شده اما نمی‌توان آن را نداد.

به اعتقاد وی، مشکل سیاست خارجی فقط مشکل دولت روحانی نیست، بلکه همه قوا و ارکان دولت باید دست به دست هم بدهند و آن مشکل را حل کنند چون مشکل برای همه است، دولت هم حق دارد انرژی خود را صرف بهبود روابط خارجی کند، چون الان منابع حاصل از فروش نفت باید به داخل تزریق شود و کمی از کسری بودجه بکاهد.

* خنثی بودن برای دولت پرضرر است

تئوریسین اصلاحات به ارزیابی خود در مورد وزن نیروهای سیاسی مدافع دولت پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت در عرصه مدیریت عمومی و از لحاظ استانداران و فرمانداران خنثی است و از ابتدا باید به سراغ آنها برود. چند صد استاندار، فرماندار و بخشدار در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که باید در رفتار و گفتار به مسئولان ارشد دولت شبیه باشند. خنثی بودن برای دولت بسیار پرضرر است به خصوص در زمان انتخابات.

حجاریان به دولت تدبیر و امید توصیه کرد: انتظار از دولت در این حوزه این است که کسانی را برگزیند که حداقل از لحاظ فکری و جناحی خنثی نباشند، یعنی دولت لااقل در این حوزه‌ها از نیروهای همسوی خود استفاده کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که شاید یکی از دلایل خنثی بودن، ترسی است که از هجمه به دولت وجود دارد، گفت: الان هم با این آرایش، نیروهای نزدیک به دولت وضع خوبی ندارند، شما دیدید که برای مثال آقای فرجی دانا چگونه رأی اعتماد گرفت و اکنون هم لبه تیغ است، ضمن آنکه مگر اصلاح‌طلبان نیروی اجتماعی  و کادر تربیت شده کشور نیستند، چرا استفاده از آنها باید باعث استیضاح وزیر شود؟ مگر سرمایه این کشور صرف تربیت آنها نشده است؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024