جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.08.2014, 17:02


بی بی سی: رئیس جمهور عراق، حیدر عبادی، معاون رئیس مجلس و نامزد پیشنهادی ائتلاف ملی عراق را به عنوان نخست وزیر جدید مسئول تشکیل کابینه کرده است.

آقای عبادی جایگزین نوری مالکی می‌شود که پیشتر گفته بود به دلیل نقض قانون اساسی از رئیس جمهور شکایت می‌کند.

ائتلاف ملی عراق، متشکل از گروه‌های شیعه، توانست توافق برخی متحدان نوری مالکی را کسب کند و تعداد کرسی‌های خود در پارلمان را به بیش از ۱۲۰ برساند.

پیش از این اکثریت با ائتلاف “دولت قانون” به رهبری نوری مالکی بود که حدود ۹۰ کرسی را در انتخابات پارلمانی برده بود.

ساعاتی بعد از معرفی آقای عبادی متحدان نوری مالکی در بیانیه‌ای معرفی او به عنوان نخست‌وزیر را رد کردند.

دادگاه عالی عراق که پیشتر گفته شد به نفع ائتلاف آقای مالکی برای انتخاب نخست‌وزیر رای داده، این خبر را تکذیب کرد و گفت ائتلافی می‌تواند نخست‌وزیر معرفی کند که بیشترین کرسی را دارد.

بنا بر قانون اساسی عراق آقای عبادی ۳۰ روز فرصت دارد تا کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند.

حیدر عبادی که خود عضو حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی است بعد از سقوط صدام در دولت انتقالی عراق وزیر ارتباطات شد.

او در سال ۲۰۰۶ میلادی نماینده مجلس شد و قبل از رسیدن به کرسی معاونت رئیس مجلس، ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده داشت.

استقبال غربی‌ها

جوبایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با فواد معصوم ‘حمایت کامل’ آمریکا از رئیس جمهوری عراق را به دلیل ‘نقشش در پاسداری از قانون اساسی’ اعلام کرده است.

بنا بر اعلام دفتر معاون رئیس جمهوری آمریکا، آقای معصوم در این تماس تلفنی مسئله نخست‌وزیری حیدر عبادی را مطرح کرده که آقای بایدن در پاسخ از این ‘اقدام مهم’ حمایت کرده و بر ‘درخواست مکرر رئیس جمهوری آمریکا برای تشکیل به موقع یک دولت جدید و فراگیر در عراق’ تاکید کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه از حیدر عبادی خواسته برای مقابله با تهدید شبه نظامیان ‘دولت اسلامی’ هر چه سریع تر دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا هم از معرفی حیدر عبادی از سوی رئیس جمهور عراق استقبال کرده و گفته “اکنون تشکیل فوری یک دولت جدید و فراگیر برای مقابله با بحران عراق حیاتی است.”

تنش در پایتخت، درگیری در شمال

تنش‌های سیاسی در حالی در پایتخت عراق بالا گرفته که در شمال کشور نیروهای کرد در حال نبرد با شبه‌نظامیان ‘دولت اسلامی’ هستند.

شهر جلولا در ۵۰ کیلومتری مرز ایران به اشغال شبه‌نظامیان ‘دولت اسلامی’ درآمده و هزاران نفر از ساکنان شهرهای شمالی که عمدتا از پیروان آیین ایزدی هستند، همچنان در کوه‌ها و بیابان‌ها سرگردانند.

آقای مالکی بامداد امروز دوشنبه، ۱۱ اوت گفته بود از رئیس‌جمهوری عراق به دادگاه شکایت می‌کند.

او در یک سخنرانی تلویزیونی به‌ تندی از فواد معصوم، رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتقاد کرد و گفت قصد دارد آقای معصوم را به خاطر “زیرپا گذاشتن قانون اساسی” به دادگاه بکشاند.

بعد از این سخنرانی نیروهای وفادار به آقای مالکی در نقاط کلیدی بغداد مستقر شدند و شهر چهره‌ای امنیتی به خود گرفت.

بعد از معرفی حیدر عبادی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، نیکلای ملادنف، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در این کشور از نیروهای امنیتی عراق خواست “از اقداماتی که می‌تواند منجر به دخالت در روند دموکراتیک انتقال قدرت شود، خودداری کنند.”

در واکنش به اظهارات آقای مالکی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا تشکیل دولت عراق برای ایجاد ثبات ملی در این کشور را ضروری خواند و از آقای مالکی خواست این روند را مختل نکند.

نوری مالکی که جناح او در انتخابات اخیر مجلس عراق اکثریت را به دست آورد، تلاش می‌کرد تا برای سومین بار به نخست‌وزیری برسد اما در پی بحران جاری در کشور و به‌خصوص پیش‌روی‌های شبه‌نظامیان سنی، درخواست‌ها برای کناره‌گیری او افزایش یافت.

***

بغداد در وضعیت اضطراری

ایرنا:  با پایان مهلت معرفی نامزد پست نخست وزیری بر اساس مفاد قانون اساسی عراق، یکشنبه شب در بغداد پایتخت عراق، وضعیت اضطراری برقرار شد.

این مقررات که شامل منع آمد و شد در ساعات پایانی شب بود، با حضور گسترده نیروهای نظامی وزارت خانه های کشور و دفاع و نیروهای ویژه ضد تروریسم در سطح خیابان ها و میادین به اجرا گذاشته شد.

بغداد هر روزه شاهد انبوهی از عملیات تروریستی اعم از انفجار خودروهای بمب گذاری شده و عملیات انتحاری است.

منابع در وزارت کشور گفتند که اعلام وضعیت اضطراری و تدابیر گسترده امنیتی یکشنبه، برای مقابله با عملیات تروریستی، به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیروهای ارتش و نیروهای ویژه ضد تروریسم، همراه با خودروهای زرهی در مناطق صالحیه، کراده ، باب شرجی و اطراف منطقه سبز از جمله کراده مریم، حضوری پرشمارتر از همیشه، داشتند.

منطقه سبز امنیتی بغداد ، محل استقرار برخی از مراکز و نهادهای حکومتی ، از جمله ساختمان پارلمان، نخست وزیری، سفارت خانه های آمریکا و انگلیس و نیز بعضی از نهادها و وزارتخانه هاست.

گزارش رسانه های عراقی نیز حاکی است که مناطق مرکزی از جمله کراده (داخل و خارج) و نیز مناطق منتهی به منطقه سبز امنیتی بغداد، مملو از نیروهای ویژه بود.

همچنین گشت های امنیتی با خودروهای زرهی در مناطق مختلف اوضاع را زیر نظر داشتند که به گفته ناظران ، بی سابقه بوده است.

از مناطق غربی و نیز شرقی پایتخت هم خبر می رسد که واحدهای نظامی به صورت فوق العاده در این مناطق استقرار یافته اند.

رییس جمهوری عراق قبلا تا روز یکشنبه فرصت داده بود تا ائتلاف ملی نامزد خود را برای احراز پست نخست وزیری معرفی کند؛ نامزدی که هم مقبولیت بالا داشته باشد و هم دولتی فراگیر تشکیل دهد.

در همین حال برخی رسانه های مخالف دولت به گونه ای خبر مقررات امنیتی یکشنبه شب را انتشار دادند که به نوعی القاگر حکومت نظامی و کودتا است.

در برخی خبرها نیز آمده است، اجرای مقررات آمد و شد در پایتخت بعد از آن به اجرا گذاشته شده که نوری مالکی در غروب یکشنبه فواد معصوم رییس جمهوری عراق را به تخلف از قانون اساسی متهم کرد. این رسانه ها با استناد به اعمال مقررات ویژه در منطقه سبز امنیتی، ادعا کرده اند که کاخ ریاست جمهوری به محاصره در آمده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024