پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.08.2014, 9:07


یک فروند هواپیمای مسافربری که در ساعت ۹ و ۱۸ دقیقه صبح امروز از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده بود ، دقایقی بعد در شمال این فرودگاه دچار سانحه شد. این هواپیما متعلق به سپاهان ایر بوده و به مقصد طبس سفر می‌کرد.

به گزارش ایسنا، صارمی - روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این حادثه گفت: این هواپیما که از نوع ایران ۱۴۰ بوده است در اطراف تهران سقوط کرده است.

با توجه به تازگی وقوع زمان حادثه هنوز تعداد دقیق تلفات مشخص نیست اما از ۴۸ سرنشین کل هواپیما، تعدادی به عنوان مصدوم به بیمارستان منتقل شده‌اند. سه کودک زیر ۱۲ سال و سه کودک زیر دو سال بوده‌اند. همچنین دو خلبان، دو مهماندار، دو کارشناس فنی و دو محافظ نیز در این پرواز حضور داشته‌اند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح امروز ضمن ابراز تاسف از حادثه سقوط هواپیما در تهران گفت: در هنگام سقوط دوربین‌های ترافیکی آن منطقه تصاویر را ضبط کرده و این در حالی بوده که یکی از موتورهای هواپیما آتش گرفته بود.

هواپیما ساخت ایران بود!

هواپیمایی که امروز در تهران سقوط کرده از نوع ایران ۱۴۰ و ساخت داخل و مهندسی شده از سوی شرکت هسا (هواپیماسازی ایران) بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این هواپیما که از روی مدل آنتونوف ۱۴۰ روسی ساخته شده پیش از این نیز یک بار سابقه سقوط در سال ۲۰۰۹ میلادی را با کشته شدن همه پنج سرنشین را ثبت کرده است.

این هواپیما که برای استفاده مسافربری منطقه‌ای در سطح کوچک ساخته شده، قابلیت حمل و جابجایی ۳۵ تا ۱۰۰ نفر را دارد که در سقوط صبح امروز ۴۸ مسافر را حمل می‌کرده است.

این نوع هواپیما در دو گروه جت و توربو ساخته می‌شود که از سال ۱۳۸۷ رسما ساخت و تولید آن در ایران استارت خورده و همچنین بناست نوع جدیدتر از آن نیز مورد استفاده و ساخت قرار گیرد.

سپاهان، شرکت هواپیمایی هواپیمای سقوط کرده نیز مربوط به صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) می‌شود که جزو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

این شرکت که بیشتر در حوزه خدمات مهندسی و فنی هواپیمایی فعالیت می‌کند پروازهایی را نیز در نقاط مختلف کشور و بیشتر در برد محدود مدیریت می‌کند.

طراحی و ساخت و مونتاژ بالگرد، هواپیماهای نظامی و آموزشی، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای مسافربری جز و اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت هساست که در کنار آن خدمات مهندسی، فنی و تجهیزاتی هواپیماهای فعال در کشور را نیز شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، هواپیمای فوق پس از بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد درحوالی ورزشگاه آزادی با ۴۸ سرنشین سقوط کرد که ۳۸ نفر آنها جان باختند و بقیه در بیمارستان بسر می برند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری در حوالی تهران، گفت که نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.

وی اضافه کرد: نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد که امروز شاهد این حادثه تلخ باشیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: برای سازمان هواپیمایی متاسف هستم زیرا این حادثه پیش‌بینی می‌شد.

جعبه سیاه هواپیما هنوز پیدا نشده است

معاون بحران وزارت راه و شهرسازی از ادامه تلاش‌ها برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده خبر داد.

احمد مجیدی تصریح کرد:‌ کمیسیون سانحه وزارت راه و شهرسازی در محل حادثه مستقر شده و باید زمان کافی را برای بررسی دلایل سقوط داشته باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تلاش‌ها برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما ادامه دارد و با پیدا شدن و بررسی آن می‌توان دلیل اصلی سقوط هواپیما را مشخص کرد.

وی درباره شایعات مطرح شده پیرامون سقوط هواپیما به دلیل از کار افتادن یکی از موتورهای آن نیز گفت: قطعا تا زمانی که جعبه سیاه بررسی نشده و مورد تایید کمیسیون سوانح قرار نگیرد هیچ گونه گمانه زنی قطعی نخواهد بود و دلایل مطرح شده را نمی‌توان رد یا قبول کرد.


عکس گرفته شده از هواپيما قبل از سقوط

مشخصات هواپیمایی سقوط کرده

آنتونوف ۱۴۰ یا‌‌ همان ایران ۱۴۰، یک هواپیمای توربوپراب منطقه‌ای است که توسط شرکت «آوکراین آنتونوف ASTC» ساخته شده است. نخستین پرواز این هواپیما در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۷ صورت گرفت. به غیر از خط تولید اصلی این هواپیما در خارکیف اوکراین، این پرنده در شهر شاهین شهر اصفهان توسط شرکت ساخت صنعتی هواپیمایی ایران «هسا» نیز ساخته می‌شود. حداثر ظرفیت حمل مسافر این هواپیما ۵۲ نفر است.

بر اساس توافق میان دولت‌های پیشین ایران و اوکراین در سال ۲۰۰۸، قرار بود سالانه ۱۳ فروند از این نوع هواپیما تولید شود. از این نوع هواپیما‌ها، نسخه‌های نظامی نیز برای گشت‌های هوایی سپاه پاسداران و ارتش در خلیج فارس نیز تولید شده است. دلیل به کارگیری این نوع هواپیما‌ها در خطوط هوایی ایران، ممنوعیت استفاده از توپولوف ۱۵۴ اعلام شده بود.

این هواپیما در نوع تجاری در کل سابقه خوبی نداشته و خطوط هوایی آذربایجان و شرکت هوایی سفیران به علت سوانح زیادی که برای این هواپیما پیش می‌آمد آن را از رده خارج کرده‌اند. از این جت تنها خطوط هواپیمایی اوکراین، شرکت هواپیمایی سپاهان، نیروی هوایی روسیه و نیروی هوایی سپاه پاسداران از استفاده کنندگان این هواپیما هستند.

پیش‌تر نیز در ایران هنگامی که مهندسان اوکراینی مشغول تست برون مرزی این هواپیما بودند، در نزدیکی اصفهان به علت خاموش شدن موتور هواپیما ارتباط خود را از دست داده و با کوه برخورد کردند.


روایت جدید از سقوط هواپیما سپاهان از سوی یکی از بازماندگان
حفره ایجاد شده در بدنه هواپیما سبب نجات جان ما شد

ایسکا پلاس: محمد عابدزاده یکی از بازماندگان سقوط هواپیمایی سپاهان اعلام کرد که حفره ایجاد شده در بدنه هواپیما سبب نجات جان من و همسرم شد.

محمد عابدزاده که هم اکنون در بیمارستان در حال درمان سوختگی است، روایتی جدید از سقوط هواپیما را عنوان کرد و گفت: چند لحظه بعد از پرواز هواپیما و افتادن یکی از بال ها در حالی که فاصله زیادی با زمین نداشتیم هواپیما منحرف شد و بعد از برخورد با دیوار بتونی حفره ای عمیق در آن ایجاد شد.

وی اظهارداشت: با ایجاد این حفره در بدنه هواپیما با سرعت از آن حفره به بیرون پریدیم و چند ثانیه بعد هواپیما آتش گرفت.

به گفته وی، آتش به قدری مهیب بود که من و همسرم “مریم رهنما” دچار سوختگی شدید شدیم.

عابدزاده در حالی که گریه می کرد خدا را عامل نجات خود و همسرش عنوان کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024