چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.08.2014, 8:05


دویچه وله: اسرائیل روز یک‌شنبه (۳ اوت/ ۱۲ مرداد) طی حمله هوایی به مدرسه‌ای در رفح، واقع در جنوب غزه ۱۵ فلسطینی را کشت. به گفته ارتش اسرائیل هدف از این حمله چند عضو گروه جهاد اسلامی فلسطینیان بوده‌اند.

این مدرسه محل اِسکان سه هزار نفر از آوارگان فلسطینی است که توسط سازمان ملل متحد اداره می‌شود. این سومین حمله اسرائیل به یک مدرسه تحت نظارت سازمان ملل در ۱۰ روز گذشته است. در ۲۶ روز گذشته به طور کلی هفت مرکز تحت نظارت سازمان ملل مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است.

آمریکا با ‘’شرم آور’’ خواندن این حادثه خواستار تحقیق ‘’کامل و سریع’’ در این باره شد. جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای از اسرائیل خواست تا به ‘’استاندارهای خود و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان’’ عمل کند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «آمریکا از حمله شرم آور به نزدیکی مدرسه‌ی تحت کنترل سازمان ملل متحد در رفح که منجر به مرگ غم انگیز دستکم ۱۰ غیر نظامی شد، شوکه شده است.»

ارتش اسرائیل می‌گوید که افراد مسلح از نزدیکی این مدرسه شلیک کرده‌اند و این حمله هوایی به تلافی این اقدام صورت گرفته است. اسرائیل همچنین مدعی است که سه عضو گروه جهاد اسلامی در این حمله کشته شده‌اند.

به نوشته رسانه‌ها، جهاد اسلامی کشته و یا زخمی شدن اعضایش را تأیید نکرده است. به گفته یک مقام پزشکی در غزه همه قربانیان این حادثه از ساکنان مدرسه بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با غیر قابل قبول و غیر قابل دفاع خواندن این حمله، افزود: «این احتمال که ستیزه‌جویان در نزدیکی محل اِسکان غیر نظامیان حضور دارند، در معرض خطر قرار دادن جان شهروندان بی‌گناه را توجیه نمی‌کند.»

در واکنشی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اقدام اسرائیل در حمله به مدرسه تحت کنترل این سازمان را ‘’غیر اخلاقی ومجرمانه’’ خواند. وی افزود: «این جنون باید متوقف شود.»

او با بیان اینکه این حادثه موردی دیگر از نقض قوانین بین‌الملل است، خواستار انجام تحقیقات فوری و شناسایی مسئولان این حمله شد.

تلاش‌های نافرجام برای برقراری آتش‌بس

در حالی که شمار قربانیان جنگ در غزه در حال افزایش است، گروه‌های فلسطینی در قاهره پایتخت مصر برای انجام مذاکرات آتش‌بس گرد هم آمده‌اند. اسرائیل اما می‌گوید فعلاً قصد ندارد که نماینده‌‌ای به این مذاکرات بفرستد.

در حالی که اعتراضات به حملات اسرائیل به غزه در شهرهای مختلف اروپایی ادامه دارد، کمیسیون اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو، خواستار توقف فوری خونریزی‌ها شد.

در بیانیه این اتحادیه با ابراز تأسف از کشته شدن شهروندان بی‌گناه، از جمله زنان و کودکان، ‘’خشونت‌های غیر قابل تحمل’’ محکوم شده است.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز خواستار برقراری آتش‌بس بدون قید و شرط برای حل و فصل وضعیت ‘’غیر قابل تحمل’’ غیر نظامیان شد.

در همین حال ماهر بن طاهر، عضو هیات مذاکره‌کننده فلسطینی در قاهره گفت که ‘’آتش‌بس، خروج نیروهای نظامی اسرائیل از غزه، پایان محاصره و باز شدن گذرگاه مرزی رفح’’ موضع مشترک همه گروه‌های فلسطینی است. شرایطی که به نظر نمی‌رسد اسرائیل در حال حاضر با آن‌ها موافقت کند.

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح ادامه دارد درگیری‌های روز یک‌شنبه ۷۱ کشته بر جای گذاشت و شمار تلفات فلسطینی‌ها را به بیش از ۱۸۰۰ نفر رساند. در طرف دیگر تاکنون ۶۴ سرباز و دو غیر نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024