پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.08.2014, 15:30


بی بی سی: منابع پزشکی غزه می‌گویند با زیر پا گذاشته شدن آتش‌بس موقت روز جمعه، بیش از ۲۰۰ فلسطینی در حملات یک روز اخیر اسرائیل کشته شده‌اند.

بیشتر کشته‌ها مربوط به حملات اسرائیل به رفح در جنوب غزه است؛ جایی که ارتش اسرائیل می‌گوید سربازش آنجا به اسارت گرفته شده است.

منابع فلسطینی می‌گویند در شبانه‌روز گذشته بیش از ۱۳۰ نفر در رفح و اطراف آن کشته شده‌اند.

ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در مصر

در همین حال مصر رهبری تلاش های تازه برای برقراری آتش‌بس در غزه را در دست گرفته است.

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر گفته است تازه ترین ابتکار عمل کشورش برای برقراری آتش‌بس شانسی واقعی برای پایان دادن به خونریزی در غزه است. آقای سیسی به خبرنگاران گفت هیچ طرح آتش‌بسی، جای طرح مصر را نمی‌گیرد.

یکی از سخنگویان حماس گفت هیات فلسطینی امروز وارد قاهره می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که اسرائیل نماینده‌ای به مصر می‌فرستد یا نه.

سرباز اسرائیلی کجاست؟

در رفح در جنوب غزه ظرف شبانه‌‎روز گذشته دو سرباز اسرائیلی کشته شدند و اسرائیل می‌گوید سومین سرباز نیز توسط حماس ربوده شده است.

اما حماس می‌گوید اطلاعی از سرنوشت هدار گولدین، سرباز ۲۳ ساله اسرائیلی ندارد.

گردان های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس تاکید کرده که سرباز اسرائیلی در اختیار این گروه نیست و او نیز ممکن است در یک حمله هوایی اسرائیل کشته شده باشد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرده که تماس با یک گروه عملیاتی را که در منطقه مورد ادعای اسراییل حضور داشته‌ از دست داده و احتمال می‌دهد که تمامی اعضای این گروه بر اثر بمباران و حملات اسرائیل کشته شده باشند و اگر سرباز اسراییلی هم توسط آنها به اسارت درآمده باشد، احتمالا او هم همراه با نیروهای حماس کشته شده است.

مفقود شدن هدار گولدین و خشونت‌های پس از آن، به یک آتش‌بس ۷۲ ساعته پایان داد. این آتش‌بس تنها چند ساعت دوام آورد.

حماس اسرائیل را به نقض این آتش‌بس متهم کرده اما وزارت دفاع اسرائیل گفته است که مجبور شده به آتش راکتی حماس پاسخ دهد.

اسرائیل از هفته پیش گفته عملیات ارتش برای تخریب تونل‌ها در غزه در حال تمام شدن است.

کامبیز فتاحی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در غزه می‌گوید حتی اگر پروژه تخریب تونل‌های حماس تمام شود، به نظر می‌رسد که عملیات یافتن “اسیر اسرائیلی” و احتمالا وارد آوردن ضربات سنگین‌تر به حماس تازه شروع شده است. بنابراین عملیات اسرائیل در غزه هر روز پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

بامداد امروز، شنبه دوم اوت، ارتش اسرائیل گفت سیستم دفاع هوایی این کشور دو راکت بر فراز تل آویو و یک راکت نیز بر فراز بئرشبع ردیابی کرده است.

جنگ جاری اسرائیل و فلسطینی ها از ۲۶ روز پیش آغاز شد. به گفته منابع بهداشتی در غزه، در این مدت ۱۶۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیر نظامی بودند. ۸۹۰۰ فلسطینی نیز مجروح شده‌اند. از طرف اسرائیل نیز ۶۱ سرباز و سه غیرنظامی کشته شده‌اند.

چرا اسرائیل دانشگاه حماس را هدف گرفت؟

دیشب در غزه مردم به شدت نگران بودند که در پی شبیخون حماس و اسیر شدن یک سرباز اسرائیلی، ارتش اسرائیل نواحی مرکزی شهر غزه را هم هدف بمباران‌های گسترده‌ قرار بدهد اما این‌طور نشد.

در عوض اسرائیل باز هم نهادهای وابسته به حماس و نمادهای قدرت این گروه از جمله دانشگاه اسلامی، بزرگ‌ترین دانشگاه نوار غزه، را هدف قرار داد. این دانشگاه را حماس تاسیس کرده است و رهبران سیاسی این گروه از جمله اسماعیل هنیه و محمود زهار در آن تدریس می‌کنند. تخریب ساختمان اصلی دانشگاه پیامی است صریح به حماس که اسرائیل می‌خواهد هزینه جنگ را برایش بالا ببرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که در حال حاضر، اسرائیل هنوز برای وارد آوردن ضربه‌ای سنگین و کاری به حماس عجله‌ای نداشته باشد، چرا که از دیروز بخش زیادی از توان نظامی و اطلاعاتی‌اش را در رفح در جنوب غزه متمرکز کرده تا هر چه سریع‌تر یک سربازش را که می‌گوید دیروز به اسارت شبه نظامیان حماس درآمده، پیدا کند.

در همین حال ارتش اسرائیل به ساکنان بیت لاهیا در شمال غزه اطلاع داده است که “می‌توانند به خانه‌هایشان برگردند.”

ارتش اسرائیل می‌گوید تنها “سه تونل” از مجموع بیش از ۳۰ تونل شناسایی شده حماس باقی مانده که “عملیات تخریب آنها تا فردا تمام خواهد شد.”

شرایط فعلی غزه:

*  ۷۶ خانواده در غزه سه عضو یا بیشتر از دست داده‌اند
* بیش از یک چهارم جمعیت غزه بی‌خانمان شده‎‌اند
* دسترسی بیشتر مردم غزه به آب سالم محدود شده است



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024