جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.07.2014, 13:16


یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران گفت که در جریان دستگیری سه‌شنبه شب دو روزنامه‌نگار به نام‌های جیسون رضاییان و یگانه صالحی و یک عکاس و همراه او، نیروهای امنیتی خانه آن‌ها را هم مورد جستجو قرار داده و وسائل شخصی از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت‌های آن‌ها را توقیف کرده‌اند.

به گفتۀ این منبع، جستجوی نیروهای امنیتی در خانه جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران و همسرش یگانه صالحی، خبرنگار روزنامه نشنال امارات به نحوی بوده است که بعد از آن خانه آن‌ها «تبدیل به جهنم شده بود».

جیسون رضاییان، خبرنگار، پیش از پیوستن به واشنگتن پست به عنوان خبرنگار مقیم در تهران، بار‌ها به صورت خبرنگار آزاد برای برخی از روزنامه‌ها و نشریات آمریکایی همچون سان فرانسیسکو کرانیکل و همچنین اسلیت به گزارشگری پرداخته بود.

کمپین همچنین مطلع شده است که مقامات کاخ سفید و همچنین وزارت خارجه در جریان این دستگیری قرار داده شده‌اند. دستگیری جیسیون رضاییان و یگانه صالحی در حالی صورت می‌گیرد که آن‌ها طبق قوانین ایران مجوز خبرنگاری داشته‌اند و چنین مجوزی لزوما باید برای آن‌ها باعث حمایت‌های قانونی و امنیتی شود.

هادی قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشردر ایران گفت: «دستگیری جیسون رضاییان، یگانه صالحی و یک عکاس در حالی صورت می‌گیرد که طی دو ماه گذشته، جامعۀ روزنامه نگاری ایران شاهد چندین دستگیری یا به زندان فرستادن روزنامه نگاران محلی بوده است و برای همین می‌توان از آن به عنوان روندی نگران کننده یاد کرد.» او افزود: «خبرنگاران کارت خبرنگاری و مجوز کارحرفه‌ای خود را از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند و وزارت ارشاد دولت آقای روحانی باید نسبت به این دستگیری‌ها و آزار واذیت خبرنگاران خارجی پاسخگو باشد.»

مری رضاییان، مادر جیسون رضاییان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: ‌ «پسر بزرگم صبح از طریق رئیس جیسون در واشینگتن پست خبردار شده بود و او بود که به من خبر داد. در سالهای اولی که جیسون در ایران بود ما نگران بودیم، اما او بسیار مورد احترام بود و در گزارشگری خود هوشیار و بادقت بود.»

یک عکاس و یک نفر دیگر که هر دو تبعه آمریکا هستند دره‌مان شب دستگیر شده‌اند. مری رضاییان گفت: «آخرین باری که با هم صحبت کردیم دو روز پیش بود. هیچ نشانه‌ای از نگرانی از اینکه او ممکن است در خطر باشد در صحبت‌هایش وجود نداشت. او پنج سال پیش هم در جریان انتخابات وقتی به گزارشگری مشغول بود بازداشت شد اما بلافاصله آزاد شد.»

مادرجیسون رضاییان در مورد دلیل کار کردن فرزندش در ایران گفت: «از‌‌ همان سالهای جوانی جیسون همیشه اینکه ایران به صورتی منفی در رسانه‌های آمریکا نشان داده می‌شود را مورد توجه قرار داده بود. برای همین روزنامه نگاری را انتخاب کرد تا بتواند برای ساختن پل‌هایی برای فهم مشترک و همچنین به اشتراک گذاشتن میراث فرهنگی ایران با غرب کمک کند. کار او جنجال آمیز نیست و روایت صادقانه است است از روابط مردم و روح ایران.»

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری تهران روز سوم مرداد ماه با تایید خبر بازداشت خبرنگار واشنگتن‌ پست اظهار داشت: «این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024