سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.07.2014, 12:57


پارلمان عراق بالاخره در پنجمین جلسه خود توانست تکلیف پست ریاست‌جمهوری این کشور را مشخص کند و بدین ترتیب فواد معصوم با اکثریت آرای نمایندگان رئیس جمهور عراق شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت المسله، پنجمن جلسه پارلمان عراق با حضور ۲۲۶ تن از نمایندگان با ریاست سلیم جبوری، رئیس پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد.

المیادین نیز گزارش داد، رأی‌گیری در جلسه امروز (پنج‌شنبه) مجلس عراق برای انتخاب رئیس‌ جمهور جدید به دور دوم کشیده شد که در این رأی گیری رقابت بین فواد معصوم و حنان الفتلاوی بود اما الفتلاوی به درخواست فراکسیون خود نامزدی‌اش را پس گرفت. پس از آن، حسین موسوی از سوی پارلمان به عنوان رقیب معصوم تعیین شد.

در دور دوم، ۲۶۹ رأی به صندوق انداخته شد که از این تعداد ۲۲۸ رأی صحیح بود. فواد معصوم در این رأی‌گیری ۲۱۱ رأی به دست آورد و رقیب وی نیز ۱۷ رأی را برای خود به ارمغان آورد.

ائتلاف کردها در پارلمان عراق، فواد معصوم از رهبران این ائتلاف را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور معرفی کرده بود.

فواد معصوم هورامی در سال ۱۹۳۸ در شهر کویه اقلیم کردستان متولد شده است. خانواده وی اصالتا اهل روستای «خرپان» هورامان اقلیم کردستان است. وی در اوایل دهه ۵۰ میلادی برای تحصیل به مصر می رود و مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه به دست می آورد.

فواد معصوم پیش از پیوستن به حزب دموکرات کردستان در سال ۱۹۶۴ عضو حزب کمونیست عراق بوده است. وی در سال های دهه ۶۰ در علاوه بر فعالیت ها و مسئولیت های حزبیش در حزب دموکرات در دانشگاه های بغداد و بصره مشغول به تدریس بوده است. فواد معصوم به دلیل آشنایی با دنیای عرب و داشتن رابطه با رهبران مصر در سال ۱۹۷۳ از سوی مصطفی بارزانی، رهبر وقت حزب دموکرات کردستان به عنوان نماینده وی در قاهره انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۵ به فعالیت خود در این سمت ماند.

پس از شکست کردها در سال ۱۹۷۵ و عقب‌نشینی حزب دموکرات به رهبری بارزانی به سمت ایران، وی از حزب دموکرات جدا شد و در سال ۱۹۷۶ به همراه جلال طالبانی و چندین چهره دیگر اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کردند. فواد معصوم تا سال ۱۹۹۲ دبیر کل اتحادیه انقلابی کردستان را بر عهده داشت.

وی پس از سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ عضو مجلس عراق بوده و در سال ۲۰۰۴ به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد.

گفته می‌شود که جلال طالبانی و فواد معصوم دارای رابطه‌ای حسنه هستند. جلال طالبانی وی را یکی از روشنفکران محبوب در میان اعضا و هواداران اتحادیه میهنی معرفی کرده است.

فواد معصوم سوگند خورد

در پی تعیین فواد معصوم به عنوان رئیس جمهور عراق وی در برابر پارلمان سوگند خورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، فواد معصوم رئیس جمهور عراق در برابر رئیس پارلمان، نمایندگان و همچنین رئیس دادگاه فدرال سوگند خورد.

وی در سخنرانی کوتاهی در این جلسه اعلام کرد که براساس قانون اساسی و قوانین در عراق عمل خواهد کرد.

رئیس پارلمان عراق نیز جلسه بعدی پارلمان را پنجم ماه آینده میلادی (۱۴ مرداد) اعلام کرد.

قرار است در این فرصت فواد معصوم برای تعیین دو نامزد احراز پست معاون اول و دوم خود با فراکسیون‌های سیاسی به مذاکره بپردازد و جلسه بعدی به انتخاب معاونان وی اختصاص دارد.

نوبت تشکیل دولت جدید عراق فرا رسید

نمایندگان مجلس عراق ده روز پیش سلیم جبوری، سیاستمدار سنی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.

در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، ائتلاف کردها پس از فهرست شیعیان توانست بیشترین کرسی های پارلمان را از آن خود کند. بر همین برپایه و توافق میان فراکسیون های عمده پارلمان، سمت ریاست جمهوری به کردها تعلق گرفت.

مقام ریاست جمهوری در عراق تشریفاتی است و نخست وزیر مهمترین مقام اجرایی کشور به شمار می‌رود.

با انتخاب رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس، نوبت تشکیل دولت جدید عراق فرا رسیده است.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق گفته است که می‌خواهد برای بار سوم، این سمت را در اختیار داشته باشد اما عملکرد او مخالفانی دارد و گروهی از سیاستمداران عراق برای حل بحران این کشور خواهان آن هستند که فرد دیگری عهده دار این سمت شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024