جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.07.2014, 8:02


گزارش‌گران بدون مرز با تاثر و تأسف از کشته شدن خالد حامد خبرنگار فلسطینی شبکه The Continue در تاریخ ٢٠ جولای مطلع شده است.

گزارش‌گران بدون مرز بمباران ارتش اسرائیل علیه شهروندان غیر نظامی در غزه که روزنامه‌نگاران نیز در میان آن‌ها قرار دارند، محکوم می‌کند. ویرجینی دانگل معاون بخش پژوهش سازمان در این باره اعلام کرد:« ما به طرف‌های درگیر الزام‌های قعطنامه ١٧٣٨ شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون‌های ژنو را در تضمین امنیت خبرنگاران یادآور می‌شویم.»

از آغاز عملیات «مرز بازدارنده» در نوار غزه بیش از ٥٠٠ فلسطینی که اکثر آن‌ها را غیر نظامیان تشکیل می‌هند،و بیست و هفت سرباز اسرائیلی و دو شهروند غیر نظامی اسرائیلی، کشته شده‌اند.

صبح روز ٢٢ جولای دفتر شبکه الجزیره در طبقه یازده یک ساختمان در غزه مورد حملات موشکی ارتش اسرائیل قرار گرفت. این حمله در فردای ابراز تمایل وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر ممنوع کردن فعالیت این شبکه در اسرائیل به نام « حمایت از تروریسیم» انجام گرفت. آویگدور لیبرمن در سخنان خود، حمایت‌گر مالی این شبکه کشور قطر نیز بعنوان « کارچاق‌کن تروریسم در خاورمیانه» نامیده بود.

خالد حامد، به هنگام تهیه گزارش از حمله به آمبولانس‌هایی که زخمی شدگان را حمل می‌کردند در روز ١٠ جولای در حالی که دوربینش بر دوشش بود و جلیقه ضد گلوله با آرم مطبوعات بر تن داشت با اصابت گلوله تانک ارتش اسرائیل به یکی از این آمبولانس‌ها زخمی شد و ساعتی بعد درگذشت.

یک روز پیشتر، حمدی شیهاب، راننده رسانه میدا ٢٤، به هنگامی که به محل کارش می‌رفت در حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

در روز ٢٠ جولای، کریم آل تارتوری فیلم بردار شبکه تی وی یک، در حمله هوایی ارتش اسرائیل به ساختمان این رسانه زخمی شد.

در تاریخ ١٨ جولای محمد شابات فیلم بردار ال‌وطنیه در حمله هوایی به برج ال‌جواهر که دفتر این رسانه در آن قرار داشت، به شدت زخمی شد.

در ١٦ جولای ارتش اسرائیل به ساختمان داوود در محله ال‌رخیمال غزه حمله کرد. در این ساختمان دفاتر چندین رسانه قرار دارد. طی این حمله دو خبرنگار رادیو سوات ال‌وطن، احمد آل‌اجلا و تارک حامدیه به شدت زخمی و به بیمارستان انتقال داده شدند. برنامه‌های رادیو به دلیل خسارت وارد آمده قطع شده است.

جنگ رسانه‌ای

این حمله اسرائیل به غزه فرصتی دیگر برای جنگ اطلاعات و ضد اطلاعات شد،از جمله بر روی شبکه‌های احتماعی برخی رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای به شکل علنی له و یا علیه اسرائیل موضع گرفتند و برخی دیگر به این موضع‌گیری واقعی یا غیر واقعی متهم شدند.

خبرنگار آن بی سی ایمان محی‌الدین که در غزه حاضر بود به دلیل «تهدید امینتی» از سوی این شبکه با همکاری دیگر جایگزین شد. این خبرنگار حرفه‌ای و همکار پیشین س آن آن و الجزیره، شاهد و گزارش‌گر شلیک مستقیم ناوهای جنگی اسرائیلی در ماجرای کشته کودکان فلسطینی در ساحل بود. گزارش در روز ١٦ جولای در باره این حادثه از سوی بسیاری حمایت گرانه تلقی شد و انتشار عکس‌های زیادی بر روی حساب توتیترش به این مباحث بیشتر دامن زد. در روز ٢ جولای وی در یکی از توئیترهایش ارتش اسرائیل را به حمله عامدانه به روزنامه‌نگاران متهم کرده بود.

شبکه سی ان ان نیز تصمیم گرفت که به همکاری دیانا ماگنی فرستاده ویژه‌اش به منطقه با این شبکه پایان دهد. این خبرنگار در یکی از تویئت‌هایش در تاریخ ١٧ جولای پس از پخش گزارش‌ مستقیم‌اش ازتماشاگران اسرائیلی بمباران غزه بر روی تپه‌های سدروت نوشته بود « اسرائیلی هایی که بر روی تپه‌های سدروت بمباران غزه را تشویق می‌کردند، ما تهدید کردند که اگر یک کلمه را پس و پیش بگویم خودرو ما را تخریب می‌کنند. آشغال‌ها» یکی از مسئولان سی ان ان در مصاحبه با روزنامه هاوفینگتون پست در این باره اعلام کرد که « خبرنگار پیش و پس از گزارش از سوی اسرائیلی ها تهدید شده بود و این توئیت را در ناراحتی و هیجان فشار ناشی از این تهدیدها نوشته بود. »

دولت اسرائیل از خود در ارتباط با حفاظت و امنیت خبرنگاران از جمله خبرنگاران خارجی که برای پوشش عملیات به منطقه می‌روند، سلب مسوولیت کرد. برخی خبرنگاران خارجی اعلام کرده‌اند که از سوی مقامات اسرائیلی هشداری مبنی «مورد استفاده قرار گرفتن بعنوان حائل انسانی» از سوی حماس دریافت کرده‌اند. در این باره سوفی جونس Sophia Jones خبرنگار هاوفینگتون پست برای خاورمیانه بر روی توئیتر خود این خبر را منتشر کرده است.

از سوی دیگر بر خلاف همه قوانین بین‌المللی، اسرائیل خبرنگاران را به هنگام ورود به خاک خود مجبور می‌کند در «دفتر مطبوعاتی دولت» نام خود را ثبت کنند. آن‌ها همچنین باید تعهدنامه‌ای را امضا کنند مبنی بر آنکه از خطرات احتمالی که با آن روبرو خواهند شد مطلع هستند و در صورت زخمی شدن و خسارت دیدن در عملیات نظامی غزه، هیچ مسئولیت قضایی و حقوقی را نباید متوجه ارتش اسرائیل کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024