جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.07.2014, 10:25


باگذشت زمان و دور شدن از روزهای حیات دولت نهم و دهم، هر چند وقت یک بار اطلاعات جالب توجهی از بذل و بخشش بیت‌المال بدون حساب و کتاب گزارش می‌شود؛ گزارش‌هایی که نشان از یک حرکت تامل‌برانگیز دولتی در ریختن پول نفت بر سفره برخی رسانه‌هاست.

به گزارش  فرارو ، در نخستین سال دولت دهم، محمدعلی رامین معاون جنجالی و عجیب و غریب مطبوعاتی وزارت ارشاد، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان را به یارانه مطبوعات اختصاص داده است. از این ۲۰ میلیارد تومان یارانه سال ۸۸، حدود ۵ میلیارد تومان به دو روزنامه کشور رسیده است: «ایران و کیهان»!

موسسه ایران با روزنامه‌ای ۳۲ صفحه‌ای، ویژه‌نامه‌های رنگارنگ و ویژه‌نامه‌های استانی در کنار کیفیت چاپ و تیراژ بالای آن، ۲/۲ میلیارد تومان یارانه گرفته است اما روزنامه کیهان که در کمیت و کیفیت انتشار، قابل قیاس با روزانه ایران نیست، یارانه‌اش ۴۰۰ میلیون تومان از «ایران» بیشتر است.

در واقع روزنامه کیهان بالاترین رقم دریافت یارانه را در بین روزنامه‌های کشور در سال ۸۸ به خود اختصاص داده که گویا در ۴ سال دوم دولت احمدی‌نژاد رکورد دریافت یارانه نیز محسوب می‌شود؛ ۶/ ۲ میلیارد تومان برای یک سال! ضمن اینکه روزنامه کیهان در طول سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ حدود ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است.

نکته قابل تامل اینکه در سال اول وزارت سیدمحمد حسینی، ۵ روزنامه «کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان و عصر ایرانیان» یک‌چهارم یارانه کل مطبوعات را به خود اختصاص داده‌اند و ۵ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند که با احتساب ۲ میلیارد تومان یارانه روزنامه ایران، می‌توان گفت که در واقع حدود ۸ میلیارد تومان، بین ۶ روزنامه و ۱۲ میلیارد تومان بین بالغ بر ۱۰۰ روزنامه کشور توزیع شده است.

این در حالی است که در همین سال، یارانه روزنامه همشهری ۱۵۰ میلیون تومان، جام جم ۹۰۰ میلیون تومان، جمهوری اسلامی ۳۰۰ میلیون تومان و اطلاعات نیز حدود یک میلیارد تومان بوده است.

روند بذل و بخشش دولت احمدی‌نژاد به دلواپس‌های امروز به کیهان ختم نمی‌شود. روزنامه وطن امروز متعلق به مهرداد بذرپاش، در سال ۸۹ نزدیک به «یک میلیارد تومان» از دولت یارانه دریافت کرده است؛ روزنامه‌ای با تیراژ بسیار پایین که سابقه انتشارش به دو سال نمی‌رسیده است اما با این حال مبلغ دریافتی‌اش از روزنامه‌های «جام جم، همشهری، جمهوری اسلامی، اطلاعات، رسالت، شرق و خراسان» بسیار بیشتر بوده است!

بر اساس این گزارش، روزنامه تازه متولدشده «عصر ایرانیان» که «بیژن نوباوه» مدیرمسئول آن است نیز در دولت احمدی‌نژاد مشمول مهرورزی قرار گرفته و طی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ در مجموع ۹۰۰ میلیون تومان یارانه از ارشاد گرفته است. در همین مدت، روزنامه کم‌تیراژ «رسالت» حدود ۵/ ۱ میلیارد تومان و روزنامه کم‌تیراژ «جوان» نیز نزدیک به ۲ میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند!

رروزنامه شرق در این بازه زمانی حدود ۴۰۰ میلیون تومان و روزنامه مردم‌سالاری، حدود ۷۰۰ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است. در واقع روزنامه‌های باسابقه و شناخته‌شده با گستره توزیع سراسری خیلی کمتر از روزنامه تازه متولدشده بیژن نوباوه یارانه دریافت کرده‌اند؛ روزنامه‌ای که گویا فقط در تهران توزیع می‌شده و نام «سراسری» را با خود یدک می‌کشیده است.

اینکه روزنامه‌ای با تیراژی کمتر از ۵۰ هزار نسخه در دریافت یارانه رکورد بزند یا روزنامه‌ای که تنها در برخی مناطق و دکه‌های تهران توزیع می‌شود و کل تیراژش ۳ هزار نسخه هم نیست از روزنامه‌ای مثل همشهری و جام جم و اطلاعات بیشتر یارانه می‌گیرد، از جمله مصادیق مهرورزی‌های عادلانه دولت دهم است اما اگر شعار دولت یازدهم «اعتدال» است و وزارت ارشاد مدعی شفاف‌سازی و رفتار حرفه‌ای در قبال مطبوعات، باید لیست دقیق پرداخت یارانه در دولت گذشته (اگر وجود داشته باشد!) و لیست دولت فعلی را منتشر کند تا مردم در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند.

اینک به جدول اطلاعات مربوط به پرداخت یارانه مطبوعات از محل بیت‌المال طی سال‌های ۱۳۸۸ تا پایان ۱۳۹۰ توجه بفرمایید. این داده‌ها بر اساس اطلاعاتی که یک منبع آگاه در وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد در اختیار خبرنگار فرارو قرار داده، آورده شده است.

نام روزنامه / مبلغ دریافتی (۸۸ تا۹۰)

کیهان:  ۶ میلیارد تومان
ایران:  ۸/ ۵ میلیارد تومان
جام جم:  ۵/ ۲ میلیارد تومان
وطن امروز: ۲/۲ میلیارد تومان
جوان:  ۲/۲ میلیارد تومان
رسالت:  ۵/ ۱ میلیارد تومان
عصر ایرانیان: ۸۰۰ میلیون تومان
مردم‌سالاری: ۷۰۰ میلیون تومان
شرق:  ۴۰۰ میلیون تومان
اعتماد:  ۳۰۰ میلیون تومان
آفتاب یزد: ۳۰۰ میلیون تومان
همشهری: ۲۰۰ میلیون تومان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024