شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.07.2014, 9:29


ایران و گروه ۱+۵ برای تمدید مذاکرات تا آذر ماه آینده توافق کردند.

به گزارش عصر ایران، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کا‌ترین اشتون مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه و پس از مذاکرات طولانی و فشرده در روز جمعه، درباره تمدید ۴ ماهه مذاکرات و شرایط آن به توافق رسیدند.

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام توافق برای تمدید ۴ ماهه مذاکرات تاکید کردند هم اکنون میان دو طرف فاصله‌های بزرگی وجود دارد.

براساس این توافق، دو طرف مذاکرات هسته‌ای را تا روز ۲۴ نوامبر آینده (۳ آذر ماه ۱۳۹۳) ادامه می‌دهند.

۲۴ نوامبر آینده سالگرد توافق موقت و ۶ ماهه هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ است.

براساس توافق ژنو، دو طرف در مهلت ۶ ماه برای دست یابی به توافق نهایی مذاکره می‌کنند. این مهلت ۶ ماهه، روز یکشنبه آینده به پایان می‌رسد. این مهلت برای ۶ ماه دیگر قابل تمدید است.

در این بیانیه مشترک آمده است: همچنان فاصله‌های بزرگی درباره برخی مسائل اصلی وجود دارد که نیازمند زمان و تلاش بیشتری برای حل آن‌ها هستند.

دو طرف همچنین توافق کردند در مدت ۴ ماه آینده، ایران می‌تواند مبلغ ۲. ۸ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده‌اش را دریافت کند.

قبل از این و در قالب توافق ۶ ماهه ژنو، ایران توانست ۴. ۸ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده خود را دریافت کند.

به گفته منابع آگاه هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از پول ایران در کشورهای مختلف به دلیل تحریم‌های آمریکا و اروپا، بلوکه شده‌اند.

آمریکا هم اعلام کرد در مدت ۴ ماه آینده مذاکرات به ایران اجازه می‌دهد ۸/ ۲ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده‌اش را دریافت کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا با اعلام این مطلب اضافه کرد: در مدت ۴ ماه تمدید مهلت مذاکرات، به تعلیق بخشی از تحریم‌ها براساس توافق ژنو ادامه می‌دهیم.

جزئیات توافق

یک مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور که قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس کردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتم اما در محتوا اختلاف باقی است و بیش از ۶۵ درصد متن انجام شده اما ۳۵ درصد مسائل باقی مانده که شامل مسایل کلیدی است.

به نوشته ایسنا، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بامداد شنبه در یک نشست خبری در وین ادامه داد: همه تعهداتی که دو طرف در توافق ژنو قبول کرده بودند از جمله اقدامات ایران و ۱+۵ برای چهار ماه دیگر ادامه می‌یابد. اما از آن‌جا که بعضی از تعهدات دو طرف ماهیت و شکلش تغییر یافته بود نیاز به مذاکره داشتیم تا ببینیم چگونه تعهدات در قالب توافق ژنو ادامه پیدا کند. یکی از این مسایل مبلغ ۲/ ۴ میلیارد دلار بود که در مقابل تبدیل مواد ۲۰ درصدی ما به اکسید اورانیوم و رقیق‌سازی بود.

وی افزود: ما معتقد بودیم برای چهار ماه آینده باید ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار باید آزاد شود. این در حالی بود که برخی معتقد بودند چون اقدام ایران برای تبدیل مواد ۲۰ درصدی‌اش تمام شده مبلغ جدیدی نباید پذیرفته شود اما در ‌‌نهایت پذیرفتند که این مبلغ پرداخت شود یعنی در چهار ماه آینده و در شش قسط (چهار قسط ۵۰۰ و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری) به کشورمان پرداخت می‌شود که به صورت نقدی خواهد بود و از اول ماه اوت تقریبا هر ۲۰ روز (یا هر سه هفته) این مبالغ پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: ما مشابه توافق ژنو که برای اجرای عملی توافق یک «متن نانوشته» (non paper) داشت برای این تمدید توافق هم چنین متنی داریم و بعضی از نقاط ابهام که در توافق ژنو بود هم سعی کردیم در این مرحله از بین ببریم از جمله در زمینه نحوه پرداخت‌ها که ناهماهنگی‌هایی وجود داشت سعی کردیم برطرف شود، درباره بیمه ابهاماتی بود که شرکت‌های بیمه با مشکلاتی مواجه بودند هم‌چنین برخی اقدامات ایران هم دراین متن روشن‌تر بیان شده است. از جمله تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران یا تبدیل دورریز‌های مواد غنی‌شده به اورانیوم طبیعی که آماده بشود برای غنی‌سازی که این میزان حدود ۳ تن است و پسماند محسوب می‌شوند.

عراقچی درباره بیانیه مطبوعاتی جان کری که بعد از پایان مذاکرات جمعه شب منتشر شد مبنی بر این‌که ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در مقابل تبدیل تمام اورانیوم غنی‌شده‌ ایران به سوخت پرداخت می‌شود، گفت: ایران اورانیوم غنی‌ شده ۲۰ درصد خود را که تبدیل به اکسید شده است را به سوخت برای راکتور تهران تبدیل می‌کند. در توافق ژنو تنها پذیرفته بودیم که بخشی از مواد ۲۰ درصد را به اکسید و بخشی دیگر را رقیق کنیم و بحثی از تبدیل اکسید به سوخت نبود که در چارچوب تمدید توافق برای چهار ماه قرار است مقادیری که در شش ماه گذشته به اکسید تبدیل شده به سوخت تبدیل شود.

وی گفت: البته همه اکسید ما به سوخت تبدیل نمی‌شود بلکه در چهار ماه آینده ۲۵ کیلو به سوخت تبدیل می‌شود و مقادیر دیگر در چارچوب برنامه خودمان در ماه‌های بعد تبدیل می‌شود.

معاون وزیر خارجه درباره رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد نیز گفت که این کار بر اساس توافق ژنو و آژانس انجام شده است و ظرف امروز و فردا از سوی آژانس اعلام می‌شود.

عراقچی اظهار کرد: از پرانتز‌ها کم شده اما آن‌هایی که مانده از موضوعات مهم و محتوایی هستند. الان با یک متن ۸ تا ۹ صفحه‌یی مواجه‌ایم که دو برابر این صفحات ضمیمه دارد. بنابراین با یک سند پیچیده و طولانی مواجه‌ هستیم. الان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد متن آماده است اما کماکان پرانتز‌ها (عبارات مورد اختلاف) و سه نقطه‌ها (اعداد مورد اختلاف) و نقاط خالی زیادی هست.

معاون وزیر خارجه با اشاره به موضوع لغو تحریم‌ها گفت: درباره لغو تحریم‌ها و جدول مورد نظر آن ما معتقدیم همه تحریم‌ها باید یک‌دفعه رفع شوند. تحریم‌ها نباید تقسیم شوند؛ یعنی همه تحریم‌ها نفتی و بانکی باید یک‌جا برداشته شوند نه اینکه آن‌ها را به انواع تحریم‌ها تقسیم کنند و بخواهند هر کدام را در یک دوره بردارند. فاصله زمانی در لغو تحریم‌ها با توجه به اقداماتی که ایران هم متقابلا باید انجام دهد را می‌پذیریم و دوره اعتمادسازی لزوما با دوره لغو تحریم‌ها یکی نیست.

او تصریح کرد: بیشترین میزان اختلافات ایران با آمریکاست و به طور طبیعی بیشترین مذاکره نیز با آن‌ها صورت می‌گیرد؛ البته بین اعضای ۱+۵ هماهنگی وجود دارد و ما انتظار داریم آن‌ها مواضع واحد داشته باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024