پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.07.2014, 7:15


شرق، آمنه شیرافکن:

مجلس تا همین‌جای کار شش کارت‌زرد به وزیران دولت تدبیر و امید نشان داده و دست‌کم نیمی از وزرای کابینه را تهدید به استیضاح کرده؛ برخی با ریشه‌های سیاسی و برخی با محوریت مسایل منطقه‌ای. اما بیش از همه این‌روزها استیضاح وزیر علوم در دستور کار است و تلاش برای به صحن‌کشاندن فرجی‌دانا.

«حامد قادرمرزی»، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در گفت‌وگو با «شرق» تاکید دارد ریشه استیضاح وزیر اتفاقا در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده؛ «تا جایی که اطلاع داریم نام ۱۰نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود. یعنی یکجور مصالحه، چراکه اگر ماجرای استیضاح به جای باریک کشیده شود، بدون‌شک وزارت علوم هم ناگزیر از خواندن برخی اسامی خواهد شد. البته مجلس بی‌کم‌وکاست جزییات ماجرای بورسیه‌ها را برای افکارعمومی روایت خواهد کرد.»

قادرمرزی کمی مصداقی‌تر درباره اشکال بورسیه خلاف قانون برخی نمایندگان مجلس توضیح می‌دهد: «شکل بهره‌مندی برخی نمایندگان متخلف از بورسیه به این ترتیب بوده که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند، این در حالی است که هیچ اثری از پذیرش اینها در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود ندارد. سازمان بازرسی گفته جزییات پرونده محرمانه است اما دیر یا زود مقام‌های مسوول باید به افکارعمومی درباره خیانت علمی صورت‌گرفته در سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی کنند.»

فساد علمی شانه‌به‌شانه فساد اقتصادی

سعدالله نصیری‌قیداری، معاون پارلمانی وزیر علوم پیش از این گفته بود، حدود یک‌هزارو۱۸۴نفر از سه‌هزار بورسیه غیرقانونی دوره احمدی‌نژاد بورسیه‌هایی بودند که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند و این افراد در حال حاضر همگی مشغول به تحصیل هستند و شهریه‌های آنان را نیز معاونت دانشجویی پرداخت می‌کند. اما بورسیه‌های خارج تبدیل به داخل باید حکم جایابی ارایه دهند.

قادرمرزی همچنین می‌گوید: «وزیر و معاون پارلمانی ایشان بنا دارند همه چیزها محرمانه باشد اما نمایندگان قرار نیست سکوت کنند چراکه فساد علمی دوره احمدی‌نژاد دست‌کمی از فساد اقتصادی نداشت. فکر کنید همین سه‌هزار دانشجوی بورسیه‌ای غیراستاندارد جذب‌شده در دولت نهم و دهم، دکترهای آینده کشور خواهند شد و به‌تبع مسوولان آینده نظام. این خیانت از آنچه امسال بابک زنجانی به کشور کرده‌، فراتر و عمیق‌تر است و صرفا عدد و ارقام موثقی همراه ندارد، اما اگر کسی چرتکه بردارد و حساب کند که تزریق یک نیروی دکترای ناکارآمد با رانت‌های ویژه به دانشگاه چه لطمه‌ای به اقتصاد و مدیریت کشور وارد می‌کند، آن‌وقت متوجه می‌شویم که میراث ماندگار دکتر احمدی‌نژاد و یارانشان در سال‌های گذشته تنها به تولید اسامی چون بابک زنجانی و امیرمنصور آریا خلاصه نمی‌شود.»

دفترچه پررمز و راز بورسیه‌ها

ناگفته‌ها درباره بورسیه‌ها زیاد است و حالا نمایندگان مطلع در این زمینه تنها به عبارت «به وقت مقتضی خواهم گفت» بسنده کرده‌اند، جوادهروی، دفترچه را از کیف بیرون آورده و انواع اسامی و جداول در گوشه‌وکنار دفترچه نقش بسته اما هنوز هم بنا ندارد تا از ناگفته‌ها بگوید. دزدکی هم به دفترچه نگاه کنی، اسامی خیلی خوانا نیست و نمی‌شود به چشم غیرمسلح اعتماد کرد.

او در پاسخ به اینکه مصداق بورسیه‌های غیرقانونی چه افرادی هستند و تا چه میزان رد پای نمایندگان در میان است، به «شرق» می‌گوید: «اگر اینها بنا را بر استیضاح بگذارند، حتی اگر وزیر هم نخواهد ما به عنوان نماینده ناگزیر از افشاگری درباره موضوع بورسیه‌ها هستیم.»

هروی در همان حال که دفترچه‌اش را ورق می‌زند به «شرق» می‌گوید: «در برخی از بورسیه‌ها آنقدر تخلف مشهود است که مانده‌ام چطور مسوولان به این سادگی از کنار فروش موقعیت‌های علمی آن هم در سطح دکترا به این شکل مبتذل گذشته‌اند.»

ماجرای استیضاح کماکان دور سر وزارت علوم می‌چرخد، ماجرای حکمیت حدادعادل و ابوترابی فرد نیز کج‌دار و مریز دنبال می‌شود و با این وجود استیضاح‌کنندگان هنوز بر طبل خود می‌کوبند و هر بار در جلسه علنی به عدم‌اعلام وصول استیضاح گله می‌کنند.

واکنش برخی منتقدان افشاگری وزارت علوم تنها یک تذکر اجمالی به کل ماجرا بوده، چنانچه چندی پیش ۱۵نماینده در خصوص اقدام غیرمنطقی و سیاسی و بلاتکلیفی بورسیه قانونی دوره دکترا که قریب به سه‌هزار نفر بوده‌اند تذکر داده‌اند، این در حالی است که وزارت علوم تاکید کرده که این بورسیه‌ها غیرقانونی‌اند و برخی دیگر از نمایندگان ماجرای استیضاح را به کل امری سیاسی می‌دانند.

علی لاریجانی و هیات‌رییسه و برخی نمایندگان در فراکسیون رهروان ولایت می‌دانند که استیضاح وزیر علوم در یک‌سال نخست فعالیت دولت یازدهم، سودی برای مجلس به‌دنبال ندارد. به ویژه اینکه تا همین‌جای کار ۹۰۰استاد دانشگاه از مواضع وزیر علوم حمایت کرده و فضای به وجودآمده در دانشگاه‌ها نیز تاییدی است بر ماجرای صلاحیت وزیر علوم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024