جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.07.2014, 14:39


پیام نو: پای مراجع و علمای قم هم به استیضاح وزیر علوم باز شده است، این خبر را محمدرضا تابش به پیام نو می‌دهد و تاکید می‌کند که بزرگان قم از استیضاح وزیر علوم ناراحت هستند و این ناراحتی را هم به تهران منتقل کرده‌اند. وی توضیح می‌دهد که قصد ندارد به نام این بزرگان و علما اشاره کند.

به گزارش پیام نو، به نظر می‌رسد طرح استیضاح وزیر علوم بسیار جدی‌تر از آن چیزی است که هیات رئیسه مجلس بتوانند با رایزنی آن را منتفی کنند. در این شرایط محمدرضا تابش جزئیات جدیدی از این استیضاح را بیان می‌کند، از جمله روایت وی از عزم جدی نمایندگان برای برکناری رضا فرجی دانا است. تابش توصیه می‌کند که دولت و وزارت علوم موارد تخلف و بورسیه‌های غیر قانونی را علنی کنند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس به پیام نو می‌گوید: «با توجه به جمیع جهات این استیضاح و همین طور بهانه‌هایی که برای استیضاح مطرح می‌شود، برخی از شخصیت‌های عالی رتبه روحانی کشوری طی روزهای گذشته تماس داشته‌اند و برای منتفی کردن این استیضاح تلاش داشته‌اند که دلیل آن هم سابقه خوب و خانواده اصیل وزیر علوم در شهر مقدس قم است که هم ایشان و هم خانواده ایشان برای بزرگان این شهر شناخته شده هستند». وی ادامه می‌دهد: «به هر حال آیات عظام و مراجع تقلید و علمای شهر قم با‌شناختی که از خانواده آقای فرجی دانا دارند، بسیار از نجابت و تدین آن‌ها صحبت می‌کنند».

تابش درباره موضع گیری‌ها نسبت به استیضاح وزیر علوم توضیح می‌دهد: «به زعم روسای سه قوه راجع به عملکرد وزیر علوم، البته با مقداری اغماض در حد استیضاح نظری ندارند. از آن طرف هم مسایل زیادی هست، توازنی که طی سال‌های گذشته در وزارت علوم به هم خورده بود و بورسیه‌هایی که به ناحق انجام شده‌اند فشار را روی وزیر زیاد کرده است. من از مسئولان وزارت علوم خواهش کرده‌ام که همه این موارد را بیایند و در وی‌ترین بگذارند و به صورت عمومی منتشر کنند تا مردم بدانند که استیضاح کنندگان چه مواردی را علم کرده‌اند».

وی ادامه می‌دهد: «اگر یک جا بورسیه خلاف قانونی وجود دارد، اگر یک جایی یک دانشجوی معدل ۱۲ آمده و جای دانشجوی نخبه را گرفته است و بعد هم می‌خواهد بیاید استاد دانشگاه شود و وزیر این را ملغی کرده است، باید وزیر را استیضاح کرد؟ این وزیر را باید تشویق کنند نه استیضاح».

نماینده اردکان در مجلس همچنین تاکید می‌کند: «مسایل دوره قبل وزارت علوم در دولت آقای احمدی‌نژاد بسیار زیاد است و الان وزارت علوم نجابت می‌کند که این مسایل را به صورت عمومی مطرح نمی‌کنند. ما هم البته از آقای فرجی دانا خواسته‌ایم که موارد تخلف را منتشر کنند».

تابش درباره فضای مجلس در قبال استیضاح وزیر علوم نیز توضیح می‌دهد: «اراده معطوف به استیضاح یک اراده سیاسی است که من فکر می‌کنم اگر استیضاح به صحن بیاید قطعا رای می‌آورد، چون عزم اکثریت مجلس جزم شده بر اینکه حداقل یک وزیر را برکنار کنند تا دولت سر به راه‌تر شود. متاسفانه و در کمال تاسف باید بگویم آقای فرجی اگر کارش به صحن مجلس کشیده شود قطعا برکنار خواهد شد».

تابش در پایان تاکید می‌کند: «دولت و خود وزیر باید تمام تلاش خود را بکنند که نمایندگان پیش از اعلام وصول طرح استیضاح قانع شوند، در غیر این صورت اگر طرح مطرح شد و استیضاح به صحن آمد باید در جلسه استیضاح افشاگری کنند و بگویند که این دولت تازه در انتصاب‌ها و مسایلی که گفته خیلی هم سعه صدر به خرج داده است، و گرنه باید بسیار تند‌تر از این برخورد می‌کرد تا بتواند جلوی رانت‌ها و فساد‌ها را بگیرد. در هر صورت وزیر علوم باید قاطعانه کار خود را بکند و جلوی استیضاح کنندگان بایستد، چون این طرف حتی کوچک‌ترین نرمشی نشان نخواهد داد و عزم برکناری وزیر علوم بسیار جدی است، حداقل وزیر علوم و دولت باید برای افکار عمومی موضوع را شفاف کنند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024