جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.07.2014, 20:18


صدای آمریکا: واشنگتن پست درمقاله‌ای به قلم دیوید ایگنیشس به بازی باخت- باخت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در منطقه پرداخته، می‌نویسد اشتباه محاسبه‌های سپاه قدس و فرمانده آن حال ایران را در چشم انداز یک فاجعه و بی‌ثباتی قرار داده است.

نویسنده، گسترش نفوذ ایران درسوریه، لبنان وعراق با تلاشهای قاسم سلیمانی را پیش درآمد چشم انداز بی‌ثباتی بسیار خطرناکی در مرزهای ایران می‌داند و می‌نویسد درست است که آمریکا در وضعیت بحران‌های جاری خاورمیانه دچار اشتباه‌هایی شده، اما اگر درست فکر کنیم ظهور داعش، برای ایران با ۹۰۰ کیلومتر مرز با عراق، یک فاجعه است.

عملیات بی‌رحمانه سلیمانی در سوریه، لبنان و سپس در عراق، اکنون تندروهای سنی عرب را به صحنه آورده و این سردار با خطاهای مکرر خود فرصت‌های گرانبهایی را در مسیر حفظ منافع ایران از دست داده است:

- با تندروهای حکومت سوریه متحد شد و اکنون آن‌ها در عراق هم جاپای محکمی بازکرده‌اند.
- با مشارکت میانه‌رو‌ها در دولت عراق مخالفت کرد و داعش اکنون دارد از آن بهره برداری می‌کند.

نویسنده این مقاله، با اشاره به هاله تقدسی که با تلاش دوستان سلیمانی در سپاه قدس پیرامون او را فرا گرفته، می‌نویسد، اما در وضعیت تازه سلیمانی تنها در راس محفلی از فرماندهان رقیب سپاه است و نه چیزی بیشتر.

اعلام خلافت اسلامی در عراق، به اعتقاد نویسنده، از هر لحاظ برای ایران فاجعه است. سلیمانی تلاش دارد با بسیج عراقی‌ها جلو داعش را بگیرد و مانع افتادن فرودگاه بغداد به دست آن‌ها شود و حال که می‌بیند ارتش عراق جلو چشمانش آب می‌شود از شبه نظامیان شیعه کمک می‌خواهد،‌‌ همان کسانی که توسط سپاه قدس او آموزش دیده‌اند. اما این اقدام فرقه گرایانه بازخوردی بد‌تر دارد و به جنگ شیعه و سنی بیشتر دامن می‌زند. یعنی‌‌ همان چیزی که داعش می‌خواهد.

مشکل دیگر سلیمانی به باور نویسنده واشنگتن پست، کردستان عراق و تصمیم رهبران آن به اعلام استقلال است. چنان کشوری احساسات ناسیونالیست کردهای ایران را تحریک خواهد کرد و به بی‌ثباتی ایران دامن خواهد زد و تنها راه سلیمانی برای حفظ وحدت عراق، فاصله گرفتن از دوستان شیعه و تقویت مواضع سنی‌ها در دولت مرکزی و طرفداران سعودی‌ها در عراق است یعنی بازی باخت- باخت برای سلیمانی.

تلاش سلیمانی در ایجاد جای پا در لبنان، سوریه و عراق از طریق دست‌نشاندگان، عامل دیگر ظهور داعش بود که اکنون به مرزهای ایران نزدیک می‌شود. این تلاش در چشم عربهای سنی منطقه اقدامی فرقه گرایانه و در راستای بی‌ثبات سازی خاورمیانه است.

مشکل سلیمانی به نظر نویسنده آنجاست که سازش را نشانه ضعف می‌داند. بنابراین تاکتیک را بر استراتژی مقدم می‌دارد و همه این‌ها موجب شده است که در گفت‌و‌گوهای جاری هسته‌ای در وین، ایران با دست خالی بازی کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024