پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.07.2014, 17:46


خبر آنلاین / امید کریمی: یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲؛ رییس جمهور حسن روحانی برای دفاع از سه وزیر باقیمانده دولتش به مجلس رفته بود. او در جایی از سخنانش از سه وزیری که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند تشکر کرد و خواستار توفیق آنها شد: بویژه می‌​خواهم از دکتر توفیقی که دوماه مسئولیت سرپرستی وزارت علوم را بر دوش گرفته و سیاست​‌های دولت را اجرا کردند، تشکر کنم. دولت از راه خود ذره‌​ای عقب نشینی نمی​‌کند، ممکن است مجری سیاست‌​های دولت بنا به دلایلی تغییر کند اما راه همان است و اقدامات آقای توفیقی ادامه خواهد یافت. دولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی‌اش تایید می کند. وی فردی عالم، اندیشمند، معتدل و کوشا بود.

ساعتی بعد رضا فرجی‌دانا که مهر اصلاح‌طلبی بر همه کارنامه کاری‌اش خورده بود، از مجلس اصولگرا رای اعتماد گرفت. هرچند که نوشته شد؛ فرجی‌دانا کم رای ترین وزیر کابینه یازدهم.

اما همانطور که روحانی گفته بود، سیاست های کلی دولت در وزارت علوم ادامه پیدا کرد، مهمترینش بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه. در ادامه اما اتفاقات دیگری افتاد؛ روسای دانشگاه ها یکی یکی تغییر کردند. به سیاق اتفاقی که در همه دولت ها می افتد. با این تفاوت که فرجی‌دانا با آرامش و نظرسنجی از اعضای هیات علمی روسای دانشگاه ها را تغییر می دهد.

از سوی دیگر حضور فرجی‌دانا در وزارت علوم به معنای بازگشت تیم وزارت علوم پیش از دولت محمود احمدی‌نژاد بود. جمع شدن حداقل جعفر توفیقی، جعفر میلی‌منفرد و رضا فرجی‌دانا دور یکدیگر. به همین دلیل بود که برخی از نمایندگان مجلس برای انتصاب ها به اندازه کافی از وزیر علوم عصبانی شدند و پس از یک سوال و قانع نشدن از وزیر، به فرجی‌دانا کارت زرد دادند.

بورسیه های مساله دار

اما ضربه آخر را افشای بورسیه های غیرقانونی زد. بورسیه هایی که وزارت علوم دولت یازدهم می گوید در دولت نهم و دهم بدون ضابطه اتفاق افتاده (اینجا و اینجا) و جالب اینکه رد پای دو وزیر دولت های محمود‌ احمدی‌نژاد در آن پررنگ است؛ محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو.

نکته اینکه زاهدی اکنون رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و بزرگترین مخالف فرجی‌دانا هم این کمیسیون است. در ابتدای شروع به کار فرجی‌دانا هم زاهدی در یک برخورد با معاون وزیر علوم، به او توهین کرد هرچند که این تنش ماه‌ها پیش از افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه های غیرقانونی بود.

اکنون اما طرح استیضاح فرجی‌دانا تقدیم هیات رییسه شده است. او روز یکشنبه در جلسه‌ای شرکت کرد که دو نایب رئیس مجلس به همراه علیرضا زاکانی، محمد مهدی زاهدی و الیاس نادران در آن شرکت داشتند. این در حالی است که هیات رییسه مجلس هنوز استیضاح وزیر علوم را اعلام وصول نکرده است.

برخی نمایندگان مخالف دولت در گفت‌و‌گوهایی بعد از این جلسه بر اصرار استیضاح‌کنندگان برای اعلام وصول آن تأکید کردند. روح‌الله حسینیان از چهره‌های شاخص جبهه پایداری و امضا‌کنندگان استیضاح فرجی دانا هم «برخی انتصابات و همچنین بحث لغو بورسیه‌هایی در دولت گذشته که او قانونی می‌خواند» را از مهم‌ترین محورهای این استیضاح دانسته است.

درواقع این سخن از سوی یکی از نماینده های تاثیرگذار جبهه پایداری، می تواند نشانه ای از دلیل اصلی استیضاح فرجی‌دانا باشد. به گفته برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، این استیضاح بیش از آنکه مرتبط با وظایف وزیر علوم باشد، تاوانی است که فرجی دانا برای افشای تخلفات دولت گذشته باید بپردازد.

استیضاح سیاسی است

به عنوان مثال حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است این استیضاح بیش از آن که راجع به عملکرد آموزشی وزارتخانه باشد، سیاسی است.

او دراین باره به ایرنا گفت: مسائلی چون ورود این وزارتخانه به بحث بورسیه‌های دکترا دولت دهم را در برمی گیرد، اگر افرادی در دولت قبل به صورت غیرقانونی بورسیه شده‌اند و امروز وزارت علوم با آن برخورد کرده است، باید از این وزارتخانه تشکر کرد نه این که به خاطر آن وزیر استیضاح شود. با این حال طراحان استیضاح بر این باورند که برخورد وزیر با بورسیه‌های دولت قبل، اقدامی سیاسی است نه قانونی. زیرا کسانی در این بورسیه‌ها پذیرفته شده‌اند که از طیف حامیان دولت نهم و دهم بوده‌اند.

درویش‌پور گفت: طراحان استیضاح می‌گویند حتی اگر بورسیه‌ها غیرقانونی بوده نباید این‌گونه در جامعه مطرح می‌شد. برخلاف استیضاح کنندگان، بسیاری از نمایندگان بر این باورند که اگر افراد از طریق رابطه بازی در این بورسیه پذیرفته شده‌اند این حق وزارت علوم است که با آن برخورد کند. افرادی هستند که در موضوع بورسیه‌ها ذی نفع هستند برای همین از پیگیری موضوع در وزارتخانه رضایت ندارند.

جواد هروی دبیر کمیته آموزش عالی هم که موضوع بورسیه‌های غیر قانونی در کمیته تحت نظر وی در دست بررسی است در گفت‌و‌گو با ایران، بروز تخلفات قابل توجه در این پرونده‌ها را تأیید کرد و گفت: این‌که رعایت نکردن ضوابط از روی سهل‌انگاری بوده یا با قصد و نیت قبلی، در حال رسیدگی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که خود در زمان رأی اعتماد در مخالفت با فرجی دانا نطق کرده بود، طرح استیضاح وی را سیاسی و جناحی خواند.

همچنین محمود نگهبان، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای دراین باره به ایرنا گفت: استیضاح وزیر علوم با رویکرد سیاسی مطرح شده است. فرجی دانا تا کنون فعالیت های خوبی داشته و امیدوارم طی برگزاری جلسات ؛ طراحان استیضاح را قانع کند.

مجید نصیر پور معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس جمهور هم به مهر گفت: به اعتقاد دولت قسمت عمده ای از طرح استیضاح وزیر علوم خارج از حوزه اختیارات وی است و قسمت دیگر هم قبلا پاسخ داده شده است.

فراکسیون رهروان استیضاح را بررسی می کند

هیات رییسه مجلس هنوز استیضاح را اعلام وصول نکرده است. ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس دراین باره به تسنیم گفته: قرار شده اعلام وصول شدن و یا نشدن استیضاح فرجی‌دانا با نظر رئیس مجلس انجام شود، با وجود اینکه هنوز تعدادی از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر علوم بر روی استیضاح خود اصرار دارند، بنابراین قرار شده در جلسه‌ای بین فرجی‌دانا و لاریجانی این استیضاح تعیین تکلیف شود. قرار است در این جلسه وزیر علوم توضیحات لازم را به رئیس مجلس در مورد موضوعات مطرح شده در استیضاحش ارائه کند؛ پس از این جلسه و با نظر لاریجانی، وضعیت اعلام وصول استیضاح فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس مشخص می‌شود.

همچنین اصرار برخی از نمایندگان مخالف دولت بر استیضاح وزیر علوم به مفهوم پایان کار رضا فرجی دانا نیست. چه آن‌که رایزنی‌ها و برگزاری جلسات مشترک همچنان ادامه دارد و برخی چهره‌های اثرگذار و بزرگان مجلس درصدد هستند استیضاح‌کنندگان را قانع کنند. این استیضاح قرار است روز یکشنبه آینده در فراکسیون رهروان ولایت هم مورد بررسی قرار گیرد.

گفته شده چنانچه توضیحات فرجی دانا در جلسه با فراکسیون رهروان ولایت قانع‌کننده باشد و سیاسی بودن این استیضاح برای اعضای فراکسیون محرز شود، اعلام وصول و طرح آن در جلسه علنی هم چه بسا راه به جایی نبرد. چه این‌که اعضای فراکسیون رهروان در جلسه سؤال از وزرای نفت و امور خارجه هنگامی که قصد سیاسی سؤال‌کنندگان محرز شد، تمام قد به حمایت از زنگنه و ظریف برخاستند و مانع ارائه کارت زرد به این دو وزیر دولت شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024