جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.06.2014, 21:36


مادر ریحانه طباطبایی، روزنامه نگار جوانی که روز ۳۱ خرداد ماه برای اجرای حکم شش ماه زندان، به  زندان اوین منتقل شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که اعضای خانوادۀ او نگران حکم جدید این روزنامه‌نگار هستند. این روزنامه‌نگار اکنون با حکم قبلی خود به مدت شش ماه به زندان رفته است اما پرونده جدیدی نیز برای او گشوده شده که مشخص نیست چه حکمی به دنبال خواهد داشت.

مادر این روزنامه نگار با اظهار اینکه مصادیق اتهام جدید او برای «تبلیغ علیه نظام» قانع کننده نیست به کمپین گفت: «ریحانه کاری برخلاف موازین جمهوری اسلامی انجام نداده است. او روزنامه نگاری است که موافق با دولت روحانی و اصلاحات است. مصادیقی هم که برای اتهامش مطرح شده هیچکدام پایۀ درستی ندارد. به نظرم این فشارها وارد می‌شود که فقط بگویند دولت روحانی هیچ کاری نتوانسته بکند.»

ریحانه طباطبایی  در بخش سیاسی روزنامه‌هایی مانند شرق، فرهیختگان و بهار به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت. او برای اولین بار در آذر ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و ۳۶ روز در انفرادی بند ۲- الف سپاه پاسداران بود پس از آن از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “فعالیت برای دستیابی به انتخابات آزاد و انتشار اخبار جنبش سبز” به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ریحانه طباطبایی در تاریخ ۳۱ خرداد ماه به دادسرای اوین احضار شد و اتهام تبلیغ علیه نظام به او تفهیم شد. این روزنامه نگار همان روز پس از سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، برای اجرای حکم قبلی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانم سیاقی با اظهار اینکه پس از سپردن وثیقه، دخترش را روز ۳۱ خرداد ماه برای تحمل شش ماه حبس به زندان فرستادند، گفت: «روز شنبه ریحانه بر اساس احضاریه‌ای که داشت به دادسرای زندان اوین رفت. آنجا اتهام جدیدش به او تفهیم شد و بعد به من گفتند که ریحانه تا شروع ماه رمضان برای اجرای حکم فراخوانده می شود و از من وثیقه خواستند. من هم برای انجام امور وثیقه رفتم ولی وقتی برگشتم ریحانه به من گفت که آنها دارند من را با خودشان به زندان می برند.

شهناز سیاقی به کمپین گفت: «نمی دانم علت اینکه هم وثیقه گرفتند و هم او را به زندان فرستادند چه بود. الان هم حوصله پیگیریش را ندارم.»

به گفته شهناز سیاقی مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام ریحانه طباطبایی «عضویت در ستاد ملی جوانان در انتخابات سال ۹۲، شرکت در همایش جوانان اصلاح طلب در شهر کرد، سفر به سیستان و بلوچستان و همچنین توهین به سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف در فیسبوکش» عنوان شده است.

خانم سیاقی با بی‌پایه خواندن این مصادیق به کمپین گفت: «سفر به شهر کرد به عنوان یکی از اصلاح طلبانی که از دولت روحانی حمایت کرده است چه اشکالی دارد؟ ریحانه به همراه خیلی از آدم های دیگر به انجا دعوت شده بود. سفر به سیستان و بلوچستان هم به این دلیل بوده که او می خواسته تلاش کند تا برای بچه هایی که شناسنامه ندارند، شناسنامه تهیه کند.»

شهناز سیاقی افزود که دخترش بارها برای بازجویی از سوی سپاه پاسداران احضار شده بود. او گفت: «هر بار که ریحانه احضار می شد ما چمدان او را می بستیم که احتمالا او را پس از آن برای اجرای حکمش به زندان خواهند برد، اما هر بار بازجویش موافق نبود و او برمی گشت خانه.»

خانم سیاقی با اظهار اینکه چند ساعت پس از انتقال دخترش توانسته او را در زندان اوین ملاقات کند به کمپین گفت:‌ «روز یکشنبه ملاقات زنان زندان اوین است که من هم رفتم و توانستم ریحانه را ملاقات کنم. وضعیت روحیش خیلی خوب بود و مشکل خاصی نداشت.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024