پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.06.2014, 17:55


مهر: رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که داروی مسافری از نظر وزارت بهداشت غیرمجاز و غیرقانونی است، اظهارداشت: متاسفانه حجم زیادی از داروهای تقلبی از طریق کشورهای همسایه پاکستان و عراق وارد ایران می‌شود و این معضلی برای کشور ماست.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حیدر محمدی در همایش مبارزه با داروهای تقلبی که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، افزود: در سه سال اخیر میزان کشفیات داروهای تقلبی از داروخانه‌های کشور کاهش یافته است در حالی که در سالهای قبل، میزان داروهای تقلبی در داروخانه‌ها فراوان بود.

وی گفت: با توجه به اینکه داروسازان ما عوارض ناشی از مصرف داروهای تقلبی را می‌دانند و برخوردهای جدی نیز با عرضه کنندگان این نوع داروها صورت گرفته، بخش عمده‌ای از تخلفات در این زمینه کاهش یافته است.

محمدی تصریح کرد: اکنون محصولات آرایشی، بهداشتی، پودرهای تقویتی و بدنسازی، داروهای جنسی، چاقی، لاغری، فرآورده‌های مرتبط با زیبایی و ریزش یا رویش مو مورد استقبال بیشتر مردم قرار دارند که متاسفانه بیشتر این داروها در آرایشگاه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسد که می‌بایست از سوی صنف‌های مرتبط با آنها برخورد جدی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد اطلاعات دقیقی از این نوع داروهای تقلبی ندارند، اظهار داشت: سبد دارویی در خصوص این داروها خوب تقویت نشده و همین امر باعث شده که تعداد این گونه داروهای تقلبی بیشتر شود.

محمدی با اشاره به همسایگی ایران با کشورهای پاکستان و عراق گقت: بخش عمده داروهای تقلبی از کشورهای پاکستان و عراق وارد ایران می‌شود و اکنون وضعیت کشور پاکستان ار نظر تقلب دارویی یک فاجعه است و نمی‌دانیم که دولتمردان این کشور چه کار می‌کنند که این موضوع یک تجارت پرسود در این کشور است.

وی تصریح کرد: کردستان عراق نیز در سالهای اخیر به دلیل نابسامانی دولت دارای تجارت جدی در زمینه داروهای تقلبی بود اما اخیرا وضعیت این منطقه بهتر شده است اما همچنان یکی از منابع مبادله داروهای قاچاق کشور عراق است.

محمدی افزود: آمار دقیقی از فروش داروهای تقلبی در کشور نداریم و ما همیشه نمی‌توانیم همه این داروها را کشف کنیم.

وی در ادامه به میزان تقلب این داروها در کشورها اشاره کرد و گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، آمار تقلب دارویی در کشورهای توسعه یافته بین سه تا پنج درصد و دیگر کشورها تا ۳۰ درصد اعلام شده است.

رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو از کشف یک کارگاه ساخت داروهای تقلبی در تهران خبر داد و گفت: این کارگاه در یک سالن ۵۰ متری تمامی فعالیت‌های خود مربوط به ساخت دارو، بسته بندی و تولید را انجام می‌داد. مکان که در وضعیت اسف باری بود.

محمدی افزود: چندین دستگاه تلفن همراه برای اطلاع رسانی و سفارش دارو مختص این کارگاه بود که پس از چند مدت از توقیف این تلفن‌های همراه به طور تقریبی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار برای سفارش دارو به صدا در می‌آیند.

وی گفت: در یک مورد از ساخت داروهای این کارگاه از پودر کاکائو برای تهیه قرص‌های شادی آور استفاده می‌کرد که آن را بسته‌ای ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

محمدی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو تمام داروخانه‌ها و شرکت‌هایی را که در این زمینه فعالیت داشته باشند تعطیل می‌کند چرا که با جان مردم سرو کار دارند.

سوختن هزاران سیم کارت تبلیغات ماهواره‌ای

رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان برای کاهش میزان تبلیغات ماهواره‌ای در خصوص برخی داروهای تقلبی هزاران فقره سیم کارت را سوزانده تا مردم از تبلیغات سوء دچار دردسر نشوند.

وی ادامه داد: براساس آزمایش‌های انجام شده اغلب داروهای تبلیغی ماهواره‌ای، ماده موثره ندارد و هیچ مبنای علمی در این زمینه وجود ندارد.

محمدی گفت: در مجموع داروهای مسافری از نظر وزارت بهداشت غیرمجاز و غیرقانونی است و مجوز ندارد و با این موضوع نیز برخورد جدی می‌شود.

رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: یکی از اقدامات موثر این سازمان برای کاهش میزان داروهای تقلبی اجرای طرح کنترل اصالت و سلامت محصولات سلامت محور بوده که براساس آن روی داروها برچسب اصالت نصب می‌شود تا مردم با اطمینان بیشتری از این داروهای دارای برچسب استفاده کنند.

محمدی افزود: این طرح از سال ۸۶ آغاز و از سال ۸۷ به صورت آزمایشی روی ۳۰ قلم دارو نصب شد اما اجرایی نشد تا اینکه در سال ۸۹ با فراخوانی که داده شد سه شرکت این طرح را انجام دادند و تا پایان سال ۹۲ هفت شرکت برچسب اصالت را روی محصولات دارویی، غذایی و بهداشتی خود نصب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۰ بیش از ۶۵۹ قلم دارو و مواد بهداشتی و غذایی از این طرح استفاده کردند، افزود: در سال ۹۱ تمامی فرآورده‌های آشامیدنی و خوردنی و در سال ۹۲ نیز تجهیزات پزشکی از این برچسب استفاده کرده‌اند.

محمدی اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد برچسب روی محصولات دارویی، غذایی، بهداشتی و پزشکی نصب شده است.

وی گفت: مردم می‌توانند با استفاده از اطلاعات روی این برچسب از اصل یا تقلبی بودن دارو با ارسال پیامک به سازمان غذا و دارو مطلع شوند اما مردم اطمینان داشته باشند هر دارویی که این برچسب را دارد اصلی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024