پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.06.2014, 8:23


رادیو فردا: دولت ترکیه لایحه تازه‌ای را برای بررسی به پارلمان آن کشور ارائه کرده است که چارچوبی قانونی برای گفت‌وگوهای صلح با شورشیان کرد تعیین می‌کند؛ گامی که گروهی آن را در عین حال تلاش رجب طیب اردوغان برای کسب حمایت در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری ارزیابی می‌کنند.

گروه‌های سیاسی کرد ترکیه، مدتی بود به دنبال قانونی بودند که بتواند تا حدودی خطر ناشی از مذاکرات را برای کسانی که در آن حضور دارند، در صورت تغییر دولت و اوضاع سیاسی در ترکیه، کاهش دهد. خطری که ممکن است با تغییر اوضاع علیه مذاکرات صلح به وجود آید.

آنکارا از سال ۲۰۱۲ میلادی، دو سال پیش، گفت‌وگوهایی را با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی شورشیان، برای پایان دادن به بحران ۳۰ ساله‌ای که ۴۰ هزار قربانی برجای گذاشته، آغاز کرد.

بصیر آتالای، معاون نخست‌وزیر ترکیه، پنجم تیر ماه به خبرنگاران گفت «ما نزدیک آن مرحله‌ای هستیم که این مشکلات حل شود، خشونت‌ها پایان یابد، مردم سلاح‌های خود را زمین بگذارند و از کوه‌ها پایین بیایند و به زندگی اجتماعی معمول خود باز گردند».

اشاره این مقام دولتی به شورشیان کرد، که پ‌کاکا از مشهور‌ترین آنها به شمار می‌رود است، که در مناطق کوهستانی جنوب ترکیه ساکن و سال‌هاست درگیر نبردهایی با دولت مرکزی بوده‌اند.

به گفته رویترز پیش‌نویس قانون جدید، مانع از تعقیب کسانی می‌شود که به مذاکرات پیوسته‌اند. در عین حال دولت را موظف به توانبخشی شورشیانی می‌کند که سلاح زمین می‌گذارند.

وب‌سایت انگلیسی‌زبان روزنامه ترکیه‌ای صباح، از زبان عبدالله اوجالان این قانون را «تاریخی» نامیده، و می‌گوید اولین بار است که آنکارا اعلام می‌کند مایل است شورشیان پ‌کاکا سلاح زمین بگذارند و نزد خانواده‌های خود بازگردند.

به گفته این روزنامه دولت در عین حال افراد یا ساز و کارهایی را برای مذاکره با محافل کرد، در داخل و خارج از خاک ترکیه، تعیین خواهد کرد.

به گفته آتالای، این قانون به دولت امکان می‌دهد ابتکار عمل در گفت‌وگوها را به جای افراد مستقل در دست گرفته و به آن سرعت ببخشد.

انتظار می‌رود پارلمان ترکیه که اکثریت آن را اعضای حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان تشکیل می‌دهند، این قانون را تصویب کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024