پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.06.2014, 15:50


زنانی که روز جمعه سی خرداد ۹۳ برای بازی با ایتالیا برای تشویق تیم والیبال ایران به ورزشگاه آزادی رفته بودند، بازداشت شده و با چند دستگاه ون، به “بازداشتگاه وزرا” انتقال یافته‌اند.

ممانعت از ورود زنان، برخلاف مقررات فدراسیون جهانی والیبال است. بنابر گزارش شاهدان عینی امروز مأموران نیروی انتظامی و امنیت اخلاقی، هر کسی را که با روسری سفید مشاهده می‌کردند، بازداشت کرده و سایر افراد را نیز از محل متفرق کرده‌اند.

این گزارش‌ها می‌گوید که مردان معترض نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و پلاک خودروهای معترضان توسط پلیس کنده می‌شده است. تاکنون بازداشت حدود ۴۵ مرد و زن مشاهده شده است.

به گفته‌ی زنانی که امروز در برابر استادیوم آزادی حاضر شده بودند، پلیس اجازه ایستادن را به هیچ‌کس نداده و با خشونت با معترضان برخورد کرده است.

“روسری سفید” نشانه اعتراض زنان به عدم صدور اجازه برای حضورشان در ورزشگاه آزادی و تماشای دیدارهای والیبال ایران بوده است.

گفته می‌شود تعدادی از زنان که برخورد و سرکوب پلیس مواجه شدند، محل تجمع خود را به مقابل خانه کشتی انتقال دادند که نیروهای پلیس با موتور سیکلت و ون آتها را دنبال کرده و شماری را بازداشت کرده‌اند.

تاکنون بازداشت این افراد تأیید شده است: فرشته طوسی، سجاد درویش، غنچه قوامی، شهاب زبردست.

اخبار تكمیلی- بنا برآخرین اخبار؛ سها منتظری، فاطمه گویا، فاطمه جمالو (خبرنگار روزنامه شرق)، زهرا کریمی (خبرنگار مهرنامه)، ندا ناجی نیز جزو بازداشت‌شدگان هستند.

همچنین تمامی خبرنگاران زن حاضر در استادیوم آزادی که در بازی‌های قبل نیز به پوشش خبری بازی می‌پرداختند، از استادیوم اخراج شده‌اند. گفته می‌شود، بازداشت‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

یادداشت ژیلا بنی‌یعقوب درباره بازداشت‌های روز جمعه درفیسبوک:

امروز روز مسابقه تیم ملی والیبال ایران با تیم ملی ایتالیا بود. تعدادی از زنان علاقمند مثل دو بازی قبلی برای دیدن بازی به ورزشگاه آزادی آمده بودند. این بار تعدادی از مردان نیز به عنوان حامیان ورود زنان به استادیوم در کنارشان بودند و حاضر نشدند که به تنهایی به ورزشگاه بروند.

تمام راههای منتهی به ورزشگاه مملو از نیروهای ضدشورش و اتومبیل های پلیس بود، تعداد زیادی از پلیس ها نیز موتوار سوار بودند و مدام در راههای منتهی به استادیوم در حرکت بودن و مانع تجمع زنان می شدند. این بار نسبت به بازی قبل برخوردشان با زنان و مردان حامی شان خشن‌تر بود.

بار قبل مشاور معاون رییس جمهور در امور زنان در صحنه حضور داشت و شاید همین باعث می شد پلیس ها مراعات زنان را بکنند. این بار به هیچ وجه اجازه نمی دادند که نزدیک استادیوم و حتی نزدیک خیابان منتهی به آن بشویم.

راه را هم با قراردادن انواع اتومبیل های پلیس بسته بودند، و هم پلیس‌ها هرگوشه‌ای ایستاده بودند. این بار زنان حتی اجازه نداشتند به خیابان بزرگی که استادیوم آزادی در آن قرار داشت وارد شوند چه برسد به خود استادیوم.

بارها مردان حامی زنان مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفتند و چند نفرشان بازداشت شدند. تعدادی از زنان را نیز سوار ماشین‌های ون پلیس کردند و بردند...گفته می شود بیش از پانزده نفر امروز بازداشت شده‌اند...

این بار لابد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تلاش برای تماشای بازی والیبال!

یادداشت فاطمه جمال‌پور، خبرنگار شرق در فیسبوک:

امروز مقابل در غربی آزادی چه گذشت
سیلی اول، سیلی دوم، سیلی سوم را در کمال ناباوری خوردم و کشان کشان میان ضربات 10 مامور و لباس شخص زن و مرد تا ون بدرقه شدم. چشم هایم رابستم و برای لحظه ای به خودم گفتم کاش خواب باشد، یک کابوس اما واقعیت تلخی بود که امروز مقابل درغربی ورزشگاه آزادی قبل از مسابقه والیبال ایران ایتالیا در جریان بود.
ساعت۱۶. از تاکسی پیاده شدم برای تهیه گزارش از تجمع مسالمت آمیز زنان چند روز بعد از دستور روحانی به ملاوردی معاونت امور زنان و وزیر ورزش و جونان برای فراهم کردن زمینه های حضور زنان برای تماشای والیبال. اما ماموران می گویند این بار با دفعه های پیشین فرق می کند. هر 5 دقیقه یکبار جمعیت ۴، ۵ نفریمان به عقب‌تر رانده می شود. تا برسیم به لبه جدول خیابان. هر لحظه به تعداد ون ها اضافه می شود. می آیند برای پرس و جو کارت خبرنگاری را نشان می دهم می گویم برای تهیه خبر آمده ام نمی توانم عقب تر بروم مردی که می گوید از پلیس امنیت ملی است می گوید همین الان باید بروید حق ندارید اینجا باشید.
می آیند برای بازداشت، فضا ملتهب می شود روسری سفیدها سوار ماشین می شوند و می روند. به اولین تاکسی می گویم دربست و سوار می شوم. مامور لباس شخصی می پرد جلو و ماشین را نگه می دارد. می گوید پیاده شو باید احراز هویت شوی. پیاده می شوم کارتم را دوباره می دهم کارت را میگیرد می گوید ون بیاد جلو این خانم میره بازداشتگاه می گویم به چه جرمی؟ چرا؟ داد میزند بگیریدش مقاومت نکن و کمتر از چند لحظه بعد نقش بر زمینم با سیلی هایی که روانه ی صورتم می شود مانتو و کیف پاره و ۴ مامور زن و چندتایی لباس شخص و مامور مرد. به کف سخت ون پرتاب می شوم و بعد هم ۶ ساعتی بازداشت.
این روایت من است. روایت ۱۶ دختر دیگری که دیروز از جلوی آزادی بازداشت شدند روایت های مشابه ای است از کتک خودن و بازداشت برای حقی که از زنان سلب شده، جرم آن تنها و تنها تقاضای مدنی و مسالمت آمیز برای ورود به ورزشگاه بود و جرم من تهیه گزارش. کلا آقایان مسئولان و مدیران حراف هم کلاهشان را بگذارند بالاتر.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024