جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.06.2014, 20:09


دویچه وله: در پی هشدار فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به رسانه‌های وابسته به سپاه، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز از این رسانه‌ها انتقاد کرد. او گفت برخی اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به سپاه دقت لازم را ندارد.

حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران روز سه‌شنبه (۲۰ خرداد/ ۱۰ ژوئن) در یک نشست خبری در تهران گفت: «برخی اخبار توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به سپاه بیان می‌شود که دقت لازم را ندارد.»

این دومین اظهارنظر انتقادی درباره رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران در یک ماه اخیر است. اواخر ماه گذشته (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با انتقاد از تخریب و تضعیف دولت توسط رسانه‌های ایران گفت، حتی رسانه‌های مرتبط با نیروهای مسلح نیز در این کار دخالت دارند.

فیروزآبادی گفت، «اگر رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح روش‌شان را اصلاح نکنند برخورد می‌کنیم».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه با اشاره به این‌که “هیچ کس مخالف نقد نیست و اصولا نقد برای آسیب‌شناسی و اصلاح است”، افزود: «آنچه سرلشکر فیروزآبادی مطرح کرد، درباره این بود که چرا برخی رسانه‌هایی که منتسب به نیروهای مسلح هستند، در انتقال خبر خود دقت لازم را ندارند.»

علی سعیدی همچنین گفت: «در خبررسانی سرعت بسیار مهم است، اما نباید در لابه‌لای سرعت زیاد غفلتی انجام شود زیرا این امر زیبنده نیروهای مسلح نیست و نباید با این اعمال هزینه‌های بی‌خودی ایجاد کرد.»

کثرت رسانه‌های وابسته به سپاه

ایران جزو نادر کشورهای جهان است که نظامیان در آن با راه‌اندازی خبرگزاری و انواع پایگا‌ه‌های اینترنتی، به تولید و انتشار خبر و گزارش مشغول‌اند. “خبرگزاری فارس” و “خبرگزاری تسنیم”، “روزنامه جوان” و چندین سایت خبری دیگر مانند “مشرق نیوز”، بولتن ‌نیوز” ، “بصیرت” و “سپاه نیوز”، از جمله این رسانه‌های وابسته به سپاه هستند.

در میان این رسانه‌ها، خبرگزاری فارس (آغاز فعالیت سال ۱۳۸۱)، خبرگزاری تسنیم (آغاز فعالیت سال ۱۳۹۱) و روزنامه جوان (آغاز دور جدید فعالیت سال ۱۳۸۸)، مهم‌ترین رسانه‌های سپاه هستند که روزانه با تولید صدها عنوان خبر و گزارش، سهم مهمی در فضاسازی و تاثیرگذاری در اوضاع ایران دارند.

از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی، این رسانه‌ها با همراهی هواداران محمود احمدی‌نژاد در مجلس و روزنامه‌هایی مانند کیهان و وطن امروز، فعالیت تبلیغاتی گسترده‌ای علیه سیاست‌های دولت جدید به‌ویژه سیاست خارجی و فرهنگی آن را انداخته‌اند. تا جایی که صدای حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد نیروهای مسلح درآمد.

ویدیوی سخنان فرماند سپاه

علی سعیدی در گفت‌وگوی مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود در تهران به ویدیوی سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در باره جزئیات دخالت سپاه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز اشاره کرد. این ویدیو ۹ خرداد (۳۱ مه ۲۰۱۴) در شبکه یوتیوب منتشر شد.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه اصل سخنرانی جعفری درباره دخالت سپاه در انتخابات ۸۸ را رد نکرد، اما گفت: «بالاخره هر کسی از هر صحبتی می‌تواند برداشتی کند که با ذهن گوینده متفاوت است. من فکر می‌کنم پرداختن به این موضوع ضرورتی ندارد. من صحبت‌های ایشان را ندیدم تا منظورش را بفهمم. بریدن قبل و بعد کلام نمی‌تواند مفهوم گوینده را برساند.»

در ویدیوی منتشر شده سردار جعفری با اعلام این‌که «خط قرمز ما بازگشت مجدد نیروهای دوم خردادی به قدرت بود» درباره آمادگی و تصمیم قبلی سپاه به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن می‌گوید.

او هم‌چنین به بازداشت‌های گسترده و سرکوب اعتراض‌های تابستان ۸۸ اشاره کرده و می‌گوید: «با خطبه تاریخی رهبری که در آن اعتراضات خیابانی را نیز نهی کردند، طبیعی بود که نباید بگذاریم حتی تظاهرات آرام نیز ادامه پیدا کند.»

معترضان به نتایج اعلام‌شده انتخابات سال ۸۸، عملکرد سپاه پاسداران در این انتخابات را “کودتای انتخاباتی” توصیف کردند که از حمایت راس نظام سیاسی جمهوری اسلامی برخوردار بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024