پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.06.2014, 21:08


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پس از تفهیم اتهام در روز یکشنبه ۱۱ خرداد ماه از او یک میلیارد ریال قرار کفالت دریافت شده است. خانم محمدی به کمپین گفت که پرونده جدید او با این دو اتهام در روز ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ یعنی هفت روز پس از ملاقات او با خانم کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گشوده شده است.

نرگس محمدی با اظهار اینکه معنی تشکیل پرونده جدید او هفت روز پس از ملاقاتش با خانم اشتون “گویا” است به کمپین گفت: «دیدار با خانم اشتون یکی از مصادیق اتهامات من بود که من همان جا هم نوشتم که این ملاقات در چارچوب منافع ملی کشور و در چارچوب قوانین داخلی صورت گرفته است و من از این ملاقات دفاع می کنم و اگر در آینده نیز قرار باشد این ملاقات ها تکرار شود من آن را قبول دارم.»

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص مصادیق دیگر اتهاماتش به کمپین گفت: «تقریبا به تمام فعالیت های مدنی که پس از آزادیم از زندان زنجان در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ تا کنون داشته ام متهم شده ام. مانند شرکت در نشست امور زنان، آلودگی هوا و منشور حقوق شهروندی. همچنین متهم بودم که از خانواده های زندانیان سیاسی در جلسات تجلیل کرده‌ام، یا به همراه دراویش گنابادی در جلوی دادستاتی تجمع کرده‌ام، یا با رسانه های خارج از کشور مصاحبه داشته‌ام. من همان جا گفتم وقتی تمام فعالیت های مدنی من را در ذیل این دو اتهام گنجانده‌اید به این معنی است که من باید سکوت قبرستانی کنم و از جایم تکان نخورم.»

خانم محمدی به کمپین گفت: « من توضیحاتم را درباره مصادیق اتهاماتم نوشتم و پس از آن با قرار کفالت یک میلیارد ریالی آزاد شدم. آنها گفتند که احتمالا این جلسات بازپرسی ادامه خواهد داشت.»

نرگس محمدی پیش تر به کمپین گفته بود که از تاریخ دهم اردبیهشت ماه تا هفتم خرداد ماه او و وکیلش چهار احضاریه از سوی دادسرای زندان اوین گرفته اند. خانم محمدی و وکیلش علیرغم پیگیری هایشان تا قبل از روز یازدهم خرداد ماه از مفاد پرونده و اتهامات جدید او بی خبر بودند.

نرگس محمدی در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در مهرماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی ( این شعبه اکنون منحل شده است) به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رای در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سوم اردبیهشت ماه ۱۳۹۱برای اجرای حکمش به زندان اوین فراخوانده شد اما به جای آنکه به بند عمومی زندان برای اجرای حکمش منتقل شود به  سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین برده شد و پس از آن در تاریخ ۲۲ خرداد ماه به دلایل نامشخصی به زندان زنجان منتقل شد. او در آن زندان در کنار زندانیانی با جرم مواد مخدر و قتل نگهداری می شد. خانم محمدی که در دوران بازجویی های سال ۸۹ خود دچار بیماری اعصاب و فلج عضلانی شده بود در زندان زنجان بیماریش تشدید پیدا کرد و نهایتا در تیر ماه از زندان به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شد و پس از آن بر اساس تشخیص پزشکان حکم تحمل عدم کیفر گرفت.

نرگس محمدی از جمله زنانی بود که در ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در تهران ملاقات کرد. خبر این ملاقات با عکسی از او به همراه مادر مرحوم ستار بهشتی و خانم اشتون در رسانه ها و شبکه های مجازی در ابعاد گسترده ای منتشر شد. مقامات ایرانی پس از این دیدار خانم محمدی و سایر زنانی که در این دیدار شرکت کرده بودند را مورد انتقاد قرار دادند.  فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی حتی مدعی شد که خانم محمدی سابقۀ مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی داشته است. روزنامه رسالت نیز در یادداشتی در روز ۲۰ اسفند ماه خانم محمدی را متهم به مبارزه  مبارزه مسلحانه با نظام کرد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024