جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.06.2014, 21:28


۱۲ خرداد ۱۳۹۲–کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از رییس جمهور حسن روحانی می خواهد تا فورا نظارت بر صدا و سیمای دولتی ایران را به عهده بگیرد و به پخش برنامه هایی که حیثیت منتقدان را هتک می کنند و تلویحا خشونت علیه زنانی که حجاب نمی پوشند تشویق می کنند پایان دهد.

کانال خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربینندۀ ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ خبری را پخش کرد که در آن به روزنامه نگار زن ایرانی مسیح علی نژاد که در خارج از ایران زندگی می کند و اخیرا کمپین “آزادی های یواشکی” را در فیس بوک آغاز کرده است، حمله کرد. این کمپین ظرف مدت کوتاهی بیش از نیم میلیون دنبال کننده در فیس بوک دارد.

برنامۀ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت که مسیح علی نژاد “سعی در اغفال زنان و دختران” دارد و به دروغ ادعا کرد که او “به دلیل مصرف مواد روانگردان با حالی نامساعد در یکی از خیابانهای لندن اقدام به کشف لباس کرده و در همین هنگام هم از سوی سه نفر از اشرار آن منطقه در مقابل چشمان فرزندش مورد تجاوز قرار گرفته،” و تلویحا رابطه ای بین نبودن حجاب و تجاوز جنسی ترسیم کرد.

هادی قائمی، مدیر کمپین گفت: “تشویق بی پروای حمله به زنان، به هر دلیلی، یک رفتار مجرمانه است.” وی افزود: “این تنها بی قانونی وقیحانۀ محافظه کاران را نشان میدهد که شدیدا از هرنوع چالشی به کنترل مرتجعانۀ آنها بر جامعه وحشت دارند.”

هادی قائمی گفت: “این تنها نمونۀ دیگری از روش های عادی صدا و سیماست که از موقعیت انحصاری رسانۀ خود برای بی آبرو کردن، لطمه به اعتبار، و ارعاب صداهای منتقد استفاده می کند.”

رسانه های محافظه کار مانند تسنیم که با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مرتبط است، اخیرا مقالات متعددی را منتشر کرده اند که  در آن ادعا می کنند زنانی که حجاب ندارند تجاوز جنسی را تشویق و دعوت می کنند.

پخش چنین ادعاهایی توسط صدا و سیما در پربیننده ترین زمان روز مطابق روش قدیمی این رسانه در اقدام به عنوان بازوی سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی ایران در راستای سرکوب و بدنام کردن مخالفان و برای پخش اخبار دروغین که شخصیت و آبروی افرادی که آنها را چالش گر خود محسوب می کند را مورد حمله قرار می دهد است.

به روشنی مشخص است که کمپین آزادیهای یواشکی زنان ضربۀ دردناکی وارد کرده است: استفادۀ این کمپین از شبکه های اجتماعی برای بیان اعتراض به ترس مقامات ایرانی از اینترنت و توانایی بالقوۀ آن برای ارتباطات سانسور نشده دامن می زند و رد حجاب اجباری کنترل مستمر محافظه کاران بر محیط اجتماعی و فرهنگی ایران را به چالش می کشد.

رییس جمهور حسن روحانی که سال گذشته توسط اکثریت رای دهندگان ایرانی انتخاب شد، بارها در خصوص حقوق شهروندان نسبت به دسترسی به اینترنت و حقوق زنان به آزادی های بیشتر اجتماعی و فرهنگی ابراز نظر کرده است. اما محافظه کاران همچنان در کنترل سازمانهای اطلاعاتی، امنیتی، و قضایی ایران، و همچنین صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران هستند و به سختی در جدال بوده اند تا قدرت خود را بر فضای فرهنگی و اجتماعی ایران حفظ کنند. کمپین آزادی های یواشکی نمونۀ دیگری از جنگ فرهنگی روزافزون و آشکاری است که بین گروههای میانه رو و محافظه کار در ایران در جریان است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از جامعۀ بین المللی می خواهد تا جمهوری اسلامی ایران را برای نقض دایم حقوق بشر پاسخگو کند و با قدرت در خصوص عمل عادی بی آبرو کردن افراد و تهییج آشکار به خشونت علیه زنان که بصورت تلویحی در برنامه های این رسانه گنجانده می شوند اعتراض کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024