جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.05.2014, 21:01


هوشنگ سيحون، معمار، نقاش و رئيس سابق دانشکده هنرهای زيبای تهران در سن ۹۴ سالگی درگذشت. آرامگاه‌های خيام، کمال الملک، بوعلی سينا، نادرشاه افشار و ساختمان بانک سپه در ميدان توپخانه تهران از جمله آثار اوست.

هوشنگ سيحون اول شهريور سال ۱۲۹۹ در تهران به دنيا آمد. پدر بزرگ او ميرزا عبدالله فراهانی، بنيانگذار موسيقی سنتی و مادر اين استاد معماری، مولود خانم، از نوازندگان تار و سه تار است.

سيحون پس از پايان تحصيل معماری در دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران، برای ادامه تحصيل راهی پاريس شد و در دانش‌سرای عالی ملی هنرهای زيبای پاريس تحصيل کرد و به درجه دکترای هنر ‌رسيد.

وی همچنين طراحی ساختمان‌های سازمان نقشه برداری کل کشور، کارخانه نخ‌ريسی کوروس اخوان، کارخانه آرد مرشدی، مجتمع آموزشی ياغچی‌آباد، سينما آسيا، سينما سانترال، کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی ) در تهران و اهواز، کارخانه يخ سازی کورس اخوان و حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی خصوصی را بر عهده داشته است.

سيحون نقش‌اندازی است که در دنيای ابعاد از معانی پر رمز و راز باطن سخن به ميان می‌آورد و معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر يک از آنان بوده، در نقش مقبره‌شان متجلی کرده‌است.

به عنوان مثال در ۱۳۳۸ آرامگاه حکيم عمر‌خيام را مبتنی بر اصول رياضی و مثلثاتی خيام، محاسبه و طراحی کرده‌است.

سيحون در کنار معماری، به نقاشی از مناظر و روستاهای ايران می‌پرداخت و نمايشگاه‌هايی از اين آثار خود در ايران و در خارج از ايران برپا کرده‌است.

آثار وی در نمايشگاهی در دانشگاه ماساچوست در سال ۱۹۷۲ در کنار آثار هنرمندانی چون پيکاسو و سالوادور دالی به نمايش درآمد.

در اين نمايشگاه تابلويی از “کلاف‌های خطی” به نمايش گذاشت که در آن از خطوط موازی و پر پيچ و تاب که هيچگاه همديگر را قطع نمی‌کنند، استفاده کرده بود.

دانشگاه‌هايی مثل MZT، هاروارد، واشنگتن و برکلی مجموعه‌ای از نقاشی‌های او را گردآوری کرده و نگهداری می‌کنند. همسر سابق وی معصومه سيحون نيز نقاش و صاحب گالری سيحون در تهران بود.

اولين اثر معماری وی در ايران‌، طراحی و ساخت آرامگاه بوعلی سينا در همدان است. وی اين آرامگاه را در ۲۵ سالگی طراحی کرد.
هوشنگ سيحون، استاد دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران بود و يک دوره رياست اين دانشکده را بر عهده داشت.

طراحی و ساخت بناهايی همچون آرامگاه‌های خيام، کمال الملک، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی‌خان پسيان از جمله آثار اوست.

اين استاد معماری همچنين طراحی بنای موزه توس و ساختمان بانک سپه در ميدان توپخانه تهران بر عهده داشت.

از ديگر آثار وی می‌توان به طراحی ساختمان‌های سازمان نقشه‌برداری کل کشور، سينما آسيا، سينما سانترال، کارخانه زمزم (کانادادرای) در تهران و اهواز اشاره کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024