پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.05.2014, 9:37


معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان ضمن تشریح تخلفات صورت گرفته در اعزام دانشجویان به بورس خارج و داخل کشور در دولت گذشته (سال‌های ۸۸ تا ۹۲) اعلام کرد که در این دوره ۳۰۰۲ نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شدند.

به گزارش ایرنا مجتبی صدیقی صبح روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: دولت برای هر یک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه می‌کند.

وی تصریح کرد که در سال‌های گذشته یک هزار و ۸۸۴ نفر از بورس خارج به داخل تبدیل وضعیت شدند و در دانشگاه‌ها با گرفتن پذیرش مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: از میان این افراد معدل کار‌شناسی ۲۲۸ نفر کمتر از ۱۴ بوده که این رقم براساس آیین نامه‌ها می‌بایست بالای ۱۴ باشد.

وی افزود: از میان ۱۸۸۴ نفر معدل ۳۰۵ نفر در دوره کار‌شناسی ارشد کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین نامه‌ها بالای ۱۶ باشد.

صدیقی اضافه کرد: در پرونده ۲۳۵ نفر هیچ عددی به عنوان معدل درج نشده است.

وی با بیان اینکه براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است خاطرنشان کرد که از این تعداد ۳۲۵ نفر فاقد شرط سنی بوده‌اند.

معاون وزیر علوم درباره تعداد دیگری از این افراد نیز گفت: در پرونده ۱۸۳ نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد که در بین دانشگاه‌های داخل کشور در بحث تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، دانشگاه علامه طباطبایی با پذیرش ۲۵۹ نفر رتبه اول را در میان دانشگاه‌های داخلی کسب کرده است.

رییس سازمان امور دانشجویان در ابتدای این نشست خبری اعلام کرد که اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آنکه در سال ۱۳۶۸ توسط وزیر علوم تایید شده انجام می‌شده است.

وی افزود: اعزام مربیان دانشگاه‌ها به خارج از کشور نیز در این چارچوب قرار می‌گیرد که داشتن شرط سنی و همچنین دارا بودن ضوابط علمی و کسب امتیازاتی در جدول ارتقای شغلی از اولویت‌های اعزام به خارج است.

صدیقی توضیح داد: در دوره گذشته و با توجه به عدم برگزاری آزمون اعزام دانشجویان به خارج از کشور از سال ۱۳۸۵ دستورالعملی تنظیم می‌شود که براساس آن رتبه‌های ممتاز، دانشجویان المپیادی و مربیان واجد شرایط علمی از طریق فراخوان متقاضی به خارج اعزام می‌شدند. دستورالعمل فوق به تایید وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد و یک پایگاه اینترنتی برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: دو سال بعد (۱۳۸۷) بندی به دستورالعمل تایید شده اضافه می‌شود که براساس آن افرادی که دارای خدمات و سوابق برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند می‌توانستند متقاضی اعزام به خارج از کشور شوند؛ در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضی را برای اعزام به خارج از کشور به خود اختصاص داده و کمتر دانشجویان المپیادی و ممتاز به خارج از کشور اعزام شدند.

وی با بیان اینکه داوطلبین اعزام به خارج از کشور علاوه بر داشتن شرایط عمومی نیاز به معرف نیز داشتند خاطرنشان کرد: معاون فرهنگی وزیر علوم یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان و روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی چهار فردی بودند که متقاضیان خارج از کشور باید توسط یکی از آن‌ها معرفی می‌شدند.

صدیقی توضیح داد که در سال ۱۳۸۵ فقط روسای دانشگاه‌ها می‌توانستند معرف دانشجویان متقاضی بورس خارج از کشور شوند اما در سال‌های بعد معرفین سه گانه دیگر نیز بر آن‌ها اضافه شدند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: بر این اساس اگر داوطلب مستعدی در کشور وجود داشت که از نظر علمی و اخلاقی بر‌تر بود ولی مورد شناسایی یکی از این مراجع چهارگانه قرار نمی‌گرفت برای اعزام پذیرش نمی‌شد.

صدیقی گفت: تا سال ۱۳۹۲، ۷۲۹ نفر از مسیر فراخوان‌ها به بورس خارج از کشور اعزام شدند که تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان‌ها را نداشتند.

وی با بیان اینکه داشتن معدل ۱۴ در دوره کار‌شناسی و ۱۶ در کار‌شناسی ارشد از جمله شروط دانشجویان اعزام به خارج از کشور بود اظهارداشت: از مجموع ۷۲۹ نفر دانشجوی اعزام شده معدل کار‌شناسی ۷۳ نفر کمتر از ۱۴ و معدل کار‌شناسی ارشد ۷۰ نفر دیگر کمتر از ۱۶ بود.

وی توضیح داد که از سال ۱۳۸۹ و با توجه به مشکلات ارزی کشور بحث تبدیل قبولی‌های خارج از کشور به داخل مطرح می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: در سال اول این موضوع یک بحث بود اما در سال‌های بعد به یک روند تبدیل شد.

وی با یادآوری تعداد ۱۸۸۴ نفر تبدیل شدگان بورس خارج به داخل اظهارداشت: تمامی این افراد باید مسیر گزینش را برای پذیرش در دانشگاه‌ها طی می‌کردند اما نیمی از آن‌ها هنوز نظر گزینش یا هیات مرکزی جذب وزارت علوم را ندارند.

صدیقی درباره هزینه‌ای که وزارت علوم می‌بایست برای هر یک از این دانشجویان (دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل) به دانشگاه‌ها پرداخت کند گفت: این رقم برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی ۳۰ میلیون تومان و برای دانشجویان غیر از علوم انسانی ۴۰ میلیون تومان است و این رقم تا پایان سال ۹۲ برای آن‌ها پرداخت شده است.

وی تاکید کرد که نام برخی از آقازاده‌ها و منسوبین نیز در میان اسامی این تعداد از دانشجویان وجود دارد.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: قرار بوده است که به دلسوخته‌های انقلاب توجه شود اما در این چارچوب دیگرانی که مشخص نیست چه شرایطی را داشتند نیز از این امتیازات استفاده کردند.

صدیقی درباره اعزام مربیان به خارج از کشور (درسال‌های ۸۸ تا ۹۲) نیز گفت: از نظر ما شرایط کیفی برای اعزام مربیان پیش بینی نشده بود به نحوی که برخی از مربیان با یک سال سابقه کار رسمی یا پیمانی و حتی طرح سربازی می‌توانستند توسط دانشگاه‌ها برای اعزام به خارج از کشور معرفی شوند.

معاون وزیر علوم تعداد مربیانی که طی پنج سال گذشته به خارج از کشور اعزام شده‌اند را ۹۳۳ نفر عنوان کرد و افزود: در موضوع ادامه تحصیل کارمندان پیمانی، این امر باید به تایید هیات امنای دانشگاه‌ها برسد و طرح سربازی نیز روند صحیحی نبوده است.

وی درباره آیین نامه ایثارگری دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای بورس داخل و خارج اظهار داشت: شرط معدل این افراد در دوره کار‌شناسی ۱۳ و در دوره کار‌شناسی ۱۵ و شرط سنی نیز ۴۵ سال است؛ از طریق این آیین نامه ۱۸۵ نفر برای دوره دکتری به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند که تعداد معدودی از آن‌ها ضوابط و شرایط لازم را نداشته‌اند.

صدیقی در مجموع تعداد افرادی که بدون آزمون وارد دوره دکتری شده‌اند را ۳ هزار و ۲ نفر اعلام کرد و گفت: ۹۳۳ نفر مربی، یک هزار و ۸۸۴ نفر تبدیل بورسیه خارج به داخل و ۱۸۵ نفر ایثارگر بوده‌اند.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: هیچ‌گاه نگفته‌ایم که تمامی این افراد مشکل داشته‌اند اما این افراد بدون آزمون مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد که از آبان ماه تا پایان سال گذشته وزارت علوم، به تمامی تعهداتی که توسط نظام ایجاد شده است، پایبند بوده و پرونده‌های در دست اقدام را انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: از آبان ماه تا پایان سال ۱۳۹۲، ۱۹۶ نفر از دانشجویان و ۲۲ نفر از مربیان در این حوزه از میان پرونده‌های دوره قبل برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند.

عجله دانشگاه علامه برای پذیرش دانشجویان

صدیقی در بخش دیگری از نشست خبری امروز خود به موضوع ارسال نامه تاییدیه نهایی وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل اشاره کرد و گفت: بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علامه طباطبایی عجله زیادی برای پذیرش دانشجویان داشتند و حتی در مواردی بدون دریافت نامه تایید نهایی از وزارت علوم، متقاضیان را ثبت نام کرده‌اند.

وی توضیح داد که این موضوع در زمان پرداخت شهریه این دانشجویان به دانشگاه علامه طباطبایی مشخص شده است.

تاکید نمایندگان مجلس بر پیگیری وضعیت دانشجویان بورسیه متخلف

معاون وزیر علوم درباره جلسه مسوولان وزارت علوم با نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: اعضای این کمیسیون تاکید داشتند با موارد تخلف از آیین نامه‌ها و ضوابط پذیرش بورس برخورد شود.

وی ادامه داد: نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مدت‌ها قبل مشغول بررسی این موضوع هستند و نمایندگان آن‌ها نیز پرونده‌ها را بررسی کرده‌اند؛ منتهی ما منتظر تفسیر حقوقی هستیم تا براساس آن اگر الزام قانونی وجود داشت، عمل کنیم.

صدیقی در عین حال تاکید کرد دانشجویانی که به طور قانونی و براساس آیین نامه‌ها در سال‌های گذشته پذیرش شده‌اند، مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند و احکام بورس آن‌ها نیز صادر می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیشتر این دانشجویان مشغول ادامه تحصیل هستند و مانعی برای تحصیل آن‌ها نیست، تصریح کرد: تنها در یک مورد هیات مرکزی جذب نظر منفی داشته است و یک یا دو دانشگاه نیز در هنگام ثبت نام ظرفیت لازم را برای پذیرش این دانشجویان نداشته‌اند.

۱۱۰ نفر بورس خارج می‌شوند

معاون وزیر علوم همچنین گفت که سیاست این سازمان در جذب بورس‌های داخل و خارج جدید با استفاده از بازنگری قانون سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و تصویب آیین نامه اجرایی سال ۱۳۶۸ وزیر علوم انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۱۰ نفر ظرفیت بورس اعزام به خارج در نظر گرفته‌ایم که دو برابر ظرفیت آن‌ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به ما معرفی شده‌اند.

صدیقی همچنین تصریح کرد که دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در بورس خارج از کشور می‌توانند در اکثر کشور‌ها تحصیل خود را ادامه دهند و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: معتقدیم حال که قصد سرمایه گذاری داریم، بهترین دانشجویان را باید به بهترین دانشگاه‌ها اعزام کنیم.

معاون وزیر علوم با یادآوری فراخوان جذب بورس داخل در اردیبهشت ماه اظهار داشت: حداقل معدل دوره کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد به ترتیب ۱۵ و ۱۷ برای جذب دانشجویان است؛ البته معدل تراز شده در این زمینه محاسبه خواهد شد و نحوه تراز بندی آن نیز با سازمان سنجش آموزش کشور است.

وی خاطرنشان کرد که دانشجویان پذیرفته شده باید جز ۲۰ درصد اول فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه‌های خود برای جذب در بورس داخل باشند.

صدیقی در پاسخ به این سوال که چرا تنها ۲۰۰ نفر برای بورس داخل جذب می‌شوند و این تعداد کم است، اظهار داشت: بورس داخل برای دانشگاه‌های بزرگ نخواهد بود و تنها دانشگاه‌های شهرستان‌ها و دانشگاه‌های کوچک این افراد را پذیرش می‌کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان درباره تغییر آیین نامه بورس مربیان نیز گفت: برای این دسته از افراد کسب ۶۰ درصد امتیاز برای ارتقا الزامی شده و با داشتن سابقه کار و شرط سنی دانشگاه‌ها می‌توانند مربیان خود را معرفی کنند؛ این آیین نامه در شورای مرکزی بورس تصویب شده و منتظر تایید نهایی وزیر علوم هستیم.

وی درباره فرصت‌های مطالعاتی نیز گفت: سیاست ما توسعه درست و هدفمند این دوره هاست تا دانشجویان دوره دکتری بتوانند طی شش تا ۹ ماه بخشی از پژوهش خود را در خارج از کشور دنبال کنند.

صدیقی تصریح کرد: سال گذشته در حدود ۴۰۰ نفر به منظور استفاده از فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام شدند که این آمار برای سال جاری دو برابر و در حدود ۸۰۰ نفر خواهد بود.

احتمال کم ممانعت از تحصیل دانشجویان بورسیه متخلف

صدیقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره نحوه برخورد با مدیران و دانشجویان متخلف که تخلف آن‌ها توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اثبات شود، تصریح کرد: برخورد با مدیران متخلف وظیفه نهادهای نظارتی است و وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در این رابطه وظیفه‌ای ندارد.

وی افزود: بعید می‌دانم نهادهای نظارتی حکم به ممانعت از تحصیل دانشجویان بدهند ولی ممکن است دیوان محاسبات درباره هزینه‌های این دانشجویان بحث‌هایی داشته باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024