جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.05.2014, 9:06

درخواست سازمان عفو بین‌الملل از دولت ایران:


بی بی سی: عفو بین‌الملل، از سازمان‌های حقوق بشری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته تا در باره اتفاقات روی داده در زندان اوین در بیست و هشت فروردین امسال تحقیق کند.

عفو بین‌الملل در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۵ مه/۲۵ اردیبهشت منتشر کرده، گفته است که زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین مورد حمله، ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفتند و برخی از افرادی که در این حین آسیب دیدند، از دسترسی به خدمات پزشکی لازم، محروم شدند.

کلمه، سایت نزدیک به میرحسین موسوی روز ۲۸ فروردین گزارش داد که شماری از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین با ماموران امنیتی درگیر شده‌ و گروهی از آنها در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

در مقابل، مقام‌های ایرانی گفتند که هیچ‌گونه درگیری و ضرب و شتم در زندان اوین روی نداده است اما بیش از ۷۰ زندانی اوین در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شد، به دادستان تهران گفتند که آماده‌اند در مورد حمله ماموران امنیتی به بند ۳۵۰ اوین شهادت بدهند.

گزارش عفو بین‌الملل به استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی علیه شماری از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین اشاره می‌کند و می‌گوید این امر پس از آن روی داد که این افراد خواهان آن شدند که در حین بازرسی ماهانه از سلول‌هایشان، حضور داشته باشند.

این گزارش می‌گوید چشمان زندانیان را بستند و به دستان آنها دستبند زدند و آنها را از درون “تونلی” که توسط مقامات امنیتی باتون در دست تشکیل شده بود، رد کردند و آنها با این باتون‌ها به طور مرتب به سر و صورت و پشت زندانیان ضربه زدند.

سعید بومدوحه، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: “مقام‌های امنیتی با خشونت هولناکی به اعتراضات در زندان اوین پاسخ دادند و زندانیان را کتک زدند، آنها را روی زمین کشیدند و با کلام به آنها اهانت کردند.”

بهاره دیویس، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل به رادیوی بی بی سی فارسی گفت: “درخواست ما و زندانیان، تحقیق روشن جامع و مستقل در باره اتفاقات روی داده و تعقیب قضایی افراد مسئول بدرفتاری است.”

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، اخیرا از تشکیل تیمی برای پیگیری این مساله خبر داد اما مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، تشکیل کمیته‌ای برای بررسی درگیری در بند ۳۵۰ زندان اوین را رد کرد.

خانم دیویس در گفت‌و‌گو با بی بی سی فارسی از تعهد مقامات ایران برای تحقیق در باره این اتفاقات استقبال کرد اما اظهارات ضد و نقیض مقامات ایرانی در این باره را نگران‌کننده خواند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024