جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.05.2014, 15:55


اتحادیه دانشجویان اروپا با تصویب قطعنامه ای در تاریخ ۱۷ اردبیهشت امسال خواستار آزادی بهاره هدایت، فعال دانشجویی شدند. در این قطعنامه که در نشست عمومی این اتحادیه به تصویب رسیده است از دولت ایران خواسته شده تا هر چه سریع‌تر به ادامه بازداشت این فعال دانشجویی خاتمه دهند و امکان درمان بیماریش را برای او فراهم کنند.

اتحادیه دانشجویان اروپا در قطعنامه خود نوشته است: «اتحادیه، جنبش دانشجویی ایران را که برای حقوقش و دموکراسی در ایران تلاش می‌کند حمایت کرده و خواهان آزادی فوری بهاره و رسیدگی به وضعیت سلامت او است.»

اتحادیه دانشجویان اروپا همچنین با ذکر بخشی از گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضعیت دانشجویان ایرانی نوشته است: “۲۴ دانشجو در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان به دلیل فعالیت دانشجویی می گذرانند و بیش از ۱۰۰۰ دانشجو از موسسات دانشگاهی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ اخراج یا محروم از تحصیل شده اند.”

دراین قطعنامه آمده است : «اتحادیه دانشجویان رفتار حاکمیت ایران را با دانشجویان و گروگانگیری بهاره را محکوم می کند و اعلام می دارد این سرکوب با اهداف سیاسی و برای ترویج ارعاب میان باقی دانشجویان فعال است.»

اتحادیه دانشجویان اروپا پیش تر در سال ۲۰۱۱ بهاره هدایت را به دلیل فعالیت هایش در ایجاد ارتباط میان سازمان های دانشجویی ایرانی و اروپایی نامزد جایزه صلح دانشجویی کرد.

بهاره هدایت، متولد ۱۳۶۰، فعال دانشجویی و زنان، عضو سابق شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت در دهم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد که متشکل از ۲ سال حبس به دلیل توهین به رهبری، ۶ ماه حبس به دلیل توهین به رییس جمهور و ۵ سال برای اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب بود. او همچنین به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع اعتراضی زنان در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

مقامات ایرانی برای تحت فشار قرار دادن بهاره هدایت که در میان دانشجویان به عنوان سمبل دانشجوی منتقد ایرانی شناخته شده مدت ها وی را در بند متادون زندان اوین در کنار زندانیان مرتبط با مواد مخدر نگهداری کردند و وی مدت ها نیز ممتوع الملاقات بود. این فعال دانشجویی و زنان جایزه هرالد ادلستام سوئد را به دلیل “شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت فعالانه در برابر نقض حقوق بشر در ایران” در سال ۱۳۹۱ دریافت کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024