پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.05.2014, 16:01


بیش از ۲۸۰ نفر در سانحه انفجار معدن زغال‌سنگ ترکیه در شهر سونا واقع در استان مانیسا جان خود را از دست دادند. شمار زیادی نیز در اعماق زمین و در میان تونل‌های معدن گرفتارند. امید به زنده ماندن آنها بسیار کم شده است. دولت ترکیه این حادثه را ضایعه ملی دانسته و به منظور ادای احترام به قربانیان، سه روز عزای ملی اعلام کرده است.

حادثه در ساعات پایانی سه‌شنبه (۱۳ مه/ ۲۳ اردیبهشت) رخ داده و گفته می‌شود هنگام وقوع انفجار و آتش‌سوزی ۷۸۷ کارگر در معدن بوده‌اند. وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که اوضاع بدتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

به گفته مقامات ترکیه، مرگ اکثر قربانیان این حادثه در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و آتش سوزی بوده است. براساس تحقیقات اولیه، عامل این حادثه انفجار یک دستگاه ترانسفورماتور برق در حدود دو کیلومتری زیر زمین بوده که باعث قطع برق و از کار افتادن دستگاه تهویه شد.

وزیر انرژی ترکیه گفته است که معمولا در هر زمان، بیش از هفتصد و هشتاد کارگر در این معدن مشغول به کار بودند و اعلام آمار نهایی تلفات هنوز ممکن نیست. حادثه در زمان تغییر شیفت کاری در معدن روی داد و مشخص نیست که چه تعدادی در داخل معدن و چه تعدادی در سطح زمین بودند.

علاوه بر آتش سوزی، از کار افتادن دستگاه های آسانسور، مانع از دسترسی سریع به این دسته از کارگرانی شده که هنوز در عمق زمین هستند. این معدن متعلق به بخش خصوصی است و با انتشار اخبار جدید از عمق فاجعه، اظهار نظرهایی در انتقاد از بدی شرایط معادن در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

خویشاوندان و بستگان کارگران این معدن در اطراف محل حادثه گردآمده‌اند و با نگرانی، عملیات نجات را دنبال می‌کنند. با خارج شدن هر کدام از معدنچیان، حاضران در محل برای لحظه‌ای به ابراز شادمانی می‌پردازند.

رفته رفته امید به زنده یافتن حدود ۱۲۰ نفری که در زیر زمین مانده‌اند رنگ می‌بازد. معدنچیان در عمق دو کیلومتری زمین و ۴ کیلومتری خروجی معدن گیر افتاده‌اند و همین امر کار واحدها‌ی امداد و نجات را سخت‌تر کرده است.

یکی از امدادگران می گوید: «جاهایی در این معدن وجود دارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم به آن دسترسی پیدا کنیم. آتش سوزی در آن ادامه دارد و میزان مونو اکسید کربن افزایش می‌باید. گاهی مجبوریم تیم نجات را به عقب برگردانیم. کار تخلیه معدنچیان ادامه دارد ولی امید به زنده یافتن آنها کاهش یافته است. وقتی به آنجا رسیدیم دیدیم که آنها بر زمین افتاده‌اند. این امدادرسانی کار جسمی زیادی را می‌طلبد و باید از ماسکهایی استفاده کرد که تمام صورت را بپوشاند.»

یکی از نمایندگان مخالف دولت در پارلمان ترکیه دولت آقای اردوغان را متهم کرد که طرح پیشنهادی مجلس برای تحقیق در مورد حوادث در معادن ترکیه را رد کرده است. هم‌زمان، گزارش مقامات وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه حکایت از آن دارد که آخرین بازرسی صورت گرفته در این معدن که به کمتر از دو ماه پیش باز می‌گردد، نشان می‌دهد که زیرساختهای آن، مطابق استاندارد بوده است.

بزرگترین حادثه معدن در ترکیه به انفجار گاز در معدن زونگولداک (زونگولداغ) در سال ۱۹۹۲ میلادی در شمال این کشور باز می گردد که بر اثر آن ۲۶۳ نفر کشته شدند.


منابع: دویچه وله، بی بی سی، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024