جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.05.2014, 16:01


سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در جشن بزرگداشت روز مددکاری
منبع: ایسنا

* در کشور عده‌ای به نام این‌که باید در برابر قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها بایستیم، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند. نگذارید عده‌ای دو مرتبه با شعر و شعار ما را از راه بزرگی را که ملت ما در خرداد سال گذشته برگزید و انتخاب کرد، منحرف کنند.

* من به عنوان خادم شما الحمدلله تا به امروز خداوند به من حوصله زیادی را داده و اینقدر این حرف‌ها را می‌شنوم در سایت‌ها می‌خوانم و از گوشه و کنار به گوشم می‌رسد، ولی تا به امروز کاملا در برابر این صحبت‌ها بی‌اعتنا بودم و فقط یک نکته به ذهنم رسید و می‌گویم خدایا گویی می‌خواهی با این نیش‌ها و آزارها ان‌شاءالله اجر ما را مضاعف کنی.

* اگر بنا به پاسخگویی باشد و این‌که در برابر تهمت‌هایی که هر روز از گوشه‌ای زده می‌شود ما بخواهیم وقت خود را معطوف به پاسخگویی کنیم، معنی آن این است که ما به هدف خود نرسیده‌ایم؛ چرا که ما اهداف بلندی داریم. ما باید تورم را کاهش دهیم و قدم به قدم آن را مهار کنیم. باید این اسب سرکش را در مسیر درست قرار دهیم.

* ما باید برای جوانان عزیز خود که خوشبختانه اکثر آنها تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های مختلف هستند، شغل ایجاد کنیم. آیا کسی می‌تواند تحمل کند که در یک خانواده که دو فرزند جوان دختر و پسر که دارای تحصیلات عالیه هستند و پدر و مادرشان با هزار امید و آرزو آنها را به مدرسه و دانشگاه فرستادند، اکنون بیکار باشند و پدر و مادرشان به جای خوشحالی و لبخند دنیای از غم و غصه بر دل آنها سرازیر باشد.

* بحث بر سر پول نیست، اشتغال بالاتر از پول است، بیکاری تنها بی‌پولی نیست، بلکه آغاز ده‌ها مشکل و گرفتاری است. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، بدهکاری، جدایی، طلاق و ... از بیکاری نشات می‌گیرد و آغاز می‌شود. امروز همه باید دست به دست هم بدهیم و مددکار بشویم، باید این غول بزرگی که به نام رکود بر اقتصاد ما سایه افکنده، همه با همکاری یکدیگر از این کشور دور کنیم و باید شرایط را جهت رونق اقتصادی در کشورمان فراهم کنیم.

* در همه امور باید تکیه ما به مردم باشد، گفت: این مردم هستند که قدرت بزرگ این کشور محسوب می‌شوند، اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم، رونق در کشور ایجاد کنیم و فرهنگ را بسازیم باید به مردم تکیه کنیم.

* امسال سال فرهنگ است، البته برخی‌ها متاسفانه خوب شروع نکردند. می‌توانیم اصلاح کنیم وقت زیاد داریم کمتر از دو ماه گذشته است سال فرهنگ یعنی سال ادب و احترام به یکدیگر.

* نمی‌گویم کسی نقد و انتقاد نکند؛ نقد و انتقاد سازنده حق همه است نمی‌گویم کسی ننویسد و نگوید، آزادی حق همه است، اما باید همه به فکر مدد و کمک باشیم، نه مچ‌گیری. همه به فکر مدد باشیم نه تخریب. همه به فکر اصلاح امور نه انحراف باشیم.

* امسال سال فرهنگ و اخلاق است و در واقع سال مدد است. چه انتخاب به جایی است که ۱۳ رجب به عنوان روز مدد و مددکاری انتخاب شده است.

* نهادهای دولتی و شبه دولتی و نهادهای عمومی باید بدانند که یک گروه داوطلب مردمی وقتی وارد کار شود کار را بهتر انجام می‌دهد و ما باید زمینه را برای فعالیت آنها فراهم کنیم و در واقع کار را به مردم بسپاریم تا مردم با عشق و علاقه و توانمندی خود مشغول به فعالیت شوند.

* باید زمینه را برای فعالیت سازمان مردم نهاد فراهم کنیم. ما مردم خیر فراوان داریم. مردم ما برای کارهای خیر و بر عهده گرفتن امور آمادگی دارند و ما باید شرایط و زمینه را آماده کنیم تا مردم هر چه بیشتر به خلق و خوی دیرینه خود یعنی مددکاری و کمک به دیگران برگردند.

* با شعر و شعار استقلال و عزت درست نمی‌شود با فریاد و هوچی بازی عظمت مملکت درست نمی‌شود. ملت ما، ملت بزرگی است و فراز و نشیب‌های مختلفی را پشت سر گذاشته سختی‌های فراوانی را دیده است و در واقع ملتی است که راه استقامت و ایستادگی را برگزیده است.

ما نیاز به کار، تلاش و فعالیت بیشتری داریم. من کاملا به آینده این کشور امیدوارم. ملت ما از مشکلات نمی‌هراسند، ولی در نظر گرفتن یک نکته ضروری است و آن این است که راهی را انتخاب کنیم که به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و در واقع باید حواسمان را جمع اهداف بلند خود کنیم و این که می‌خواهیم چه کار کنیم. حاشیه‌سازان نباید حواس ما را پرت کنند و مسیر ما را منحرف کنند.

* در مسیر راه ممکن است آدمی به سه راه و چهار راه برسد، اما باید چراغ راهنما درست علامت بدهد تا راه درست را انتخاب کنیم. باید نقشه راه پیش پای ما باشد و بدانیم که از کدام جاده باید برویم اگر راه طولانی را طی کنیم و بعد بفهمیم که خطا بوده است این رفت و برگشت برای مردم هزینه دارد.

* مددکاری از داوطلبی آغاز می‌شود و شغلی نیست که کسی به خاطر دستمزدش یا مزایایش آن را برگزیده یا انتخاب کرده باشد. مددکاری شغلی است که از عشق آغاز می‌شود، عشق به بشریت و انسان‌ها. عشق به آنهایی که در زندگی عادی و روزمره خود نیاز به کمک و مدد دارند. آنها ناچار هستند که مددجو باشند و ما باید مددکار آنها باشیم.

رییس جمهور با بیان این که خداوند انسان‌ها را متفاوت آفرید، گفت: تفاوت غیر از تبعیض و بی‌عدالتی است در تفاوت بروز و ظهور استعدادها آغاز می‌شود و زیبایی‌ها و تنوع‌ها به چشم می‌خورد و با این تنوع‌ها همه ما را مورد امتحان قرار داده است. مثلا یکی نیاز دارد و یکی باید نیاز را برآورده کند کیست که نیاز نداشته باشد؟

* مددجو نیاز به مددکار دارد و مددکار نیز نیاز به مدد کردن دارد و کسانی که در این کار هستند و در این راه فعالیت می‌کنند، می‌بینند که مدد کردن و مددکاری چه لذت بزرگی دارد و در آنجاست که آدم احساس می‌کند که مسوولیت انسانی و وظیفه اخلاقی خود را انجام داده است.

* نکند در یک فضایی قرار بگیریم که به جای مددکاری به دیگران، آزاردهی به دیگران جزء افتخارات فردی یا گروهی قرار بگیرد. البته، کم پیدا می‌شود آدم‌هایی که با زبان خود نیش می‌زنند و بعضا از این کار لذت می‌برند در واقع اینها بیمار هستند و نیاز به مددکاری دارند باید دست آنها را بگیریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024